GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI TEZLİ YÜKSEK LİSANS ANA DAL ÖĞRETİM PROGRAMI ZORUNLU DERS İÇERİKLERİ |
|||||||||
1. SINIF 1. YARIYIL (GÜZ DÖNEMİ) |
|||||||||
SIRA |
DERSİN |
DERSİN ADI |
Z/S |
T |
U |
L |
TS |
K |
AKTS |
1. |
DAN801 |
DANIŞMANLIK |
Z |
0 |
1 |
0 |
1 |
0 |
1 |
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, yüksek lisans öğrencilerine araştırma süreçlerinde akademik danışmanlık hizmeti sunmaktır. Öğrenciler, danışmanlık süreci boyunca tez konularını belirleme, araştırma metodolojilerini geliştirme, veri toplama ve analiz etme, bulguları yorumlama ve tez yazımı konularında rehberlik alacaklardır. Bu ders, öğrencilerin akademik çalışmalarını etkili bir şekilde yürütmelerine ve başarılı bir tez sunmalarına destek olmayı hedefler. Dersin İçeriği: Bu ders, öğrencilere birebir danışmanlık hizmeti sunarak, tez çalışmaları süresince karşılaşabilecekleri akademik ve metodolojik sorunları çözmelerine yardımcı olur. Ders kapsamında, öğrenciler danışmanlarıyla düzenli olarak görüşerek tezlerinin tüm aşamalarında rehberlik, planlama ve akademik destek alırlar. Ayrıca araştırma etiği ve akademik standartlar da dersin temel içerikleri arasındadır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
2. |
GMS801 |
UZMANLIK ALAN DERSİ |
Z |
4 |
0 |
0 |
4 |
0 |
6 |
Dersin Amacı: Öğrencinin seçtiği uzmanlık alanında derinlemesine bilgi ve beceri kazandırmak. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında uzmanlık alanının tanıtımı, literatür taraması ve kaynak seçimi, literatür incelemesinin değerlendirilmesi, araştırma probleminin ve hipotezin oluşturulması, uygun araştırma yönteminin belirlenmesi, veri toplama planının hazırlanması, veri toplama uygulamaları ve tekniklerinin uygulanması, araştırma sürecinin izlenmesi ve ara değerlendirme yapılması, toplanan verilerin ön analizi ve değerlendirilmesi, veri analizi yöntemlerinin uygulanması, bulguların yorumlanması, sonuçların akademik formatta raporlanması, sunum tekniklerinin değerlendirilmesi ve genel değerlendirme ile ileriye dönük öneriler ele alınacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
3. |
GMS805 |
SEMİNER |
Z |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
6 |
Dersin Amacı: Öğrencinin seçtiği veya verilen bir konuda literatür araştırması yapabilme, edindiği bilgileri sentezleyip analiz edebilme ve bilimsel rapor hazırlama becerisi kazandırmak. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında seminer konusu belirleme, problemi analiz etme, ilgili bilimsel kaynaklara ulaşma ve literatürü tarama, elde edilen bilgileri sınıflandırarak veri tabanı oluşturma, bilimsel rapor yazımı ve hazırlanan raporun sunulması süreçleri ele alınacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
4. |
GMS851 |
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE YAYIN ETİĞİ |
Z |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Öğrencilere bilimsel araştırma süreçlerini, yöntemlerini ve etik kuralları öğreterek akademik çalışmalarında gerekli temel bilgi ve becerileri kazandırmak. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında bilimsel araştırma süreçlerine giriş, araştırma türleri ve hipotez geliştirme, literatür taraması teknikleri, nitel ve nicel veri toplama yöntemleri, araştırma tasarımı ve metodoloji, nitel ve nicel veri analizi teknikleri, bilimsel araştırmalarda etik kurallar, bilimsel rapor yazma ve sunum teknikleri, vaka çalışmaları ve uygulama örnekleri, grup çalışmaları ve araştırma projesi geliştirme, öğrenci sunumları ve geri bildirim, genel değerlendirme ve final sınavı konuları ele alınacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi. |
|||||||||
|
1. SINIF 2. YARIYIL (BAHAR DÖNEMİ) |
|||||||||
SIRA |
DERSİN |
DERSİN ADI |
Z/S |
T |
U |
L |
TS |
K |
AKTS |
1. |
DAN802 |
DANIŞMANLIK |
Z |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Dersin Amacı: Yüksek lisans öğrencilerine, tez sürecinde akademik danışmanlık desteği sağlayarak araştırma, analiz ve yazım becerilerini geliştirmek. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında danışman gözetiminde tez konusu belirleme, araştırma sürecinin planlanması, uygun metodolojinin seçilmesi, veri toplama ve analiz uygulamaları, bulguların değerlendirilmesi, tez yazımı ve düzenli birebir danışmanlık görüşmeleri ile araştırma sürecinin etkin yönetimi ele alınacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
2. |
GMS802 |
UZMANLIK ALAN DERSİ |
Z |
4 |
0 |
0 |
4 |
0 |
6 |
Dersin Amacı: Öğrencinin seçtiği uzmanlık alanında derinlemesine bilgi ve beceri kazandırmak. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında çalışma alanına yönelik literatür taraması yapılması, güncel kaynakların değerlendirilmesi, araştırma probleminin belirlenmesi, uygulamalı araştırma yöntemlerinin seçilmesi, veri toplama ve analiz süreçlerinin yürütülmesi, elde edilen bulguların değerlendirilmesi, sonuçların raporlanması ve sunulması ile tüm bu aşamaların danışman gözetiminde sistematik şekilde yürütülmesi ele alınacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
3. |
GMS806 |
SEMİNER |
Z |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
6 |
Dersin Amacı: Öğrencinin seçtiği veya verilen bir konuda literatür araştırması yapabilme, edindiği bilgileri sentezleyip analiz edebilme ve bilimsel rapor hazırlama becerisi kazandırmak. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında seminer konusu belirleme, problemi analiz etme, ilgili bilimsel kaynaklara ulaşma ve literatürü tarama, elde edilen bilgileri sınıflandırarak veri tabanı oluşturma, bilimsel rapor yazımı ve hazırlanan raporun sunulması süreçleri ele alınacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
4. |
GMS852 |
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE YAYIN ETİĞİ |
Z |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Öğrencilere bilimsel araştırma süreçlerini, yöntemlerini ve etik kuralları öğreterek akademik çalışmalarında gerekli temel bilgi ve becerileri kazandırmak. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında bilimsel araştırma süreçlerine giriş, araştırma türleri ve hipotez geliştirme, literatür taraması teknikleri, nitel ve nicel veri toplama yöntemleri, araştırma tasarımı ve metodoloji, nitel ve nicel veri analizi teknikleri, bilimsel araştırmalarda etik kurallar, bilimsel rapor yazma ve sunum teknikleri, vaka çalışmaları ve uygulama örnekleri, grup çalışmaları ve araştırma projesi geliştirme, öğrenci sunumları ve geri bildirim, genel değerlendirme ve final sınavı konuları ele alınacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi. |
|||||||||
|
2. SINIF 3. YARIYIL (GÜZ DÖNEMİ) |
|||||||||
SIRA |
DERSİN |
DERSİN ADI |
Z/S |
T |
U |
L |
TS |
K |
AKTS |
1. |
DAN801 |
DANIŞMANLIK |
Z |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Dersin Amacı: Yüksek lisans öğrencilerine, tez sürecinde akademik danışmanlık desteği sağlayarak araştırma, analiz ve yazım becerilerini geliştirmek. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında danışman gözetiminde tez konusu belirleme, araştırma sürecinin planlanması, uygun metodolojinin seçilmesi, veri toplama ve analiz uygulamaları, bulguların değerlendirilmesi, tez yazımı ve düzenli birebir danışmanlık görüşmeleri ile araştırma sürecinin etkin yönetimi ele alınacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
2. |
GMS803 |
UZMANLIK ALAN DERSİ |
Z |
4 |
0 |
0 |
4 |
0 |
6 |
Dersin Amacı: Öğrencinin seçtiği uzmanlık alanında derinlemesine bilgi ve beceri kazandırmak. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında çalışma alanına yönelik literatür taraması yapılması, güncel kaynakların değerlendirilmesi, araştırma probleminin belirlenmesi, uygulamalı araştırma yöntemlerinin seçilmesi, veri toplama ve analiz süreçlerinin yürütülmesi, elde edilen bulguların değerlendirilmesi, sonuçların raporlanması ve sunulması ile tüm bu aşamaların danışman gözetiminde sistematik şekilde yürütülmesi ele alınacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
3. |
GMS807 |
TEZ ÇALIŞMASI |
Z |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
24 |
Dersin Amacı: Öğrencilere sanat, estetik ve yaratıcılık kavramları hakkında temel bilgi kazandırmak; bu bilgileri gastronomi ve mutfak sanatlarına uyarlamaları için ön hazırlık yapmalarını sağlamak. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında tasarım öğeleri ve ilkelerinin mutfakta uygulanması, sanat ve estetik kavramlarının tanımlanması ve sınıflandırılması, farklı çağlardaki sanat anlayışları, sanat akımları, gastronomi ve sanat ilişkisi ile gastronomide sanat ve estetiğin önemi ele alınacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi. |
|||||||||
|
2. SINIF 4. YARIYIL (BAHAR DÖNEMİ) |
|||||||||
SIRA |
DERSİN |
DERSİN ADI |
Z/S |
T |
U |
L |
TS |
K |
AKTS |
1. |
DAN802 |
DANIŞMANLIK |
Z |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Dersin Amacı: Yüksek lisans öğrencilerine, tez sürecinde akademik danışmanlık desteği sağlayarak araştırma, analiz ve yazım becerilerini geliştirmek. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında danışman gözetiminde tez konusu belirleme, araştırma sürecinin planlanması, uygun metodolojinin seçilmesi, veri toplama ve analiz uygulamaları, bulguların değerlendirilmesi, tez yazımı ve düzenli birebir danışmanlık görüşmeleri ile araştırma sürecinin etkin yönetimi ele alınacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
2. |
GMS804 |
UZMANLIK ALAN DERSİ |
Z |
4 |
0 |
0 |
4 |
0 |
6 |
Dersin Amacı: Öğrencinin seçtiği uzmanlık alanında derinlemesine bilgi ve beceri kazandırmak. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında çalışma alanına yönelik literatür taraması yapılması, güncel kaynakların değerlendirilmesi, araştırma probleminin belirlenmesi, uygulamalı araştırma yöntemlerinin seçilmesi, veri toplama ve analiz süreçlerinin yürütülmesi, elde edilen bulguların değerlendirilmesi, sonuçların raporlanması ve sunulması ile tüm bu aşamaların danışman gözetiminde sistematik şekilde yürütülmesi ele alınacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
3. |
GMS808 |
TEZ ÇALIŞMASI |
Z |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
24 |
Dersin Amacı: Öğrencilere sanat, estetik ve yaratıcılık kavramları hakkında temel bilgi kazandırmak; bu bilgileri gastronomi ve mutfak sanatlarına uyarlamaları için ön hazırlık yapmalarını sağlamak. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında tasarım öğeleri ve ilkelerinin mutfakta uygulanması, sanat ve estetik kavramlarının tanımlanması ve sınıflandırılması, farklı çağlardaki sanat anlayışları, sanat akımları, gastronomi ve sanat ilişkisi ile gastronomide sanat ve estetiğin önemi ele alınacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi. |
|||||||||
|
GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI TEZLİ YÜKSEK LİSANS ANA DAL ÖĞRETİM PROGRAMI SEÇMELİ DERS İÇERİKLERİ |
|||||||||
1. SINIF 1. YARIYIL (GÜZ DÖNEMİ) |
|||||||||
SIRA NO |
DERSİN |
DERSİN ADI |
Z/S |
T |
U |
L |
TS |
K |
AKTS |
1. |
GMS809 |
TÜRK MUTFAĞI ARAŞTIRMALARI |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Öğrencilere Türk mutfağının tarihini, kültürel kökenlerini ve gelişimini derinlemesine inceleme fırsatı sunmak. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında Türk mutfağının tarihsel gelişimi, bölgesel mutfak çeşitliliği, Osmanlı mutfağı ve mirası, geleneksel yemek tarifleri ve kültürel bağlamı, Türk mutfağının modernleşme süreci, dünya mutfaklarına etkisi, çağdaş gastronomi trendleriyle ilişkisi, Osmanlı’dan günümüze yemek kültürünün evrimi, sosyal ve kültürel bağlamdaki yeri, küresel gastronomideki konumu, grup tartışmaları, vaka analizleri ve öğrenci sunumları ele alınacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
2. |
GMS811 |
MUTFAK SOSYOLOJİSİ |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Mutfak kültürlerini sosyolojik bakış açısıyla inceleme, yemek alışkanlıklarının toplumsal yapılar üzerindeki etkilerini anlama ve kültürel kimlik, sosyal sınıf, cinsiyet, göç gibi faktörlerle ilişkilerini analiz etme becerisi kazandırmak. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında mutfak sosyolojisinin temel kavramları, yemek ve toplumsal kimlik, sosyal sınıf ve statüyle ilişkisi, cinsiyet rolleri ve mutfak, göç ve mutfak kültürleri arasındaki etkileşim, globalleşme ve mutfak kültürleri, mutfağın toplumsal değişimle ilişkisi, kültürel kimlik, medya ve modern mutfak kültürleri, grup tartışmaları, vaka analizleri ve öğrenci sunumları ele alınacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
3. |
GMS813 |
COĞRAFİ İŞARET PROJELERİ |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Öğrencilere coğrafi işaret kavramını ve coğrafi işaret projelerinin geliştirilmesi sürecini öğretmek. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında coğrafi işaret kavramına giriş, coğrafi işaretlerin tanımı ve önemi, yasal ve ekonomik boyutları, proje geliştirme süreçleri, tescil işlemleri, markalaşma stratejileri, coğrafi işaret projelerinin yönetimi ve sürdürülebilirliği, örnek projeler ve vaka analizleri, grup tartışmaları ve öğrenci sunumları gibi başlıklar ele alınacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
4. |
GMS815 |
GASTRONOMİ VE POPÜLER KÜLTÜR |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Gastronominin popüler kültür üzerindeki etkilerini ve popüler kültürün gastronomi üzerindeki yansımalarını inceleme becerisi kazandırmak. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında gastronomi ve popüler kültür arasındaki etkileşimler, gastronominin medyadaki temsilleri, popüler kültürde yemek programları ve ünlü şefler, gastronominin sinemadaki ve edebiyattaki yeri, gastronomi festivalleri ve etkinlikleri, medyada gastronominin gelişimi, ünlü şeflerin popüler kültüre etkisi, modern edebiyatta yemek ve kültür temsilleri, grup tartışmaları, öğrenci sunumları ve final proje değerlendirmeleri ele alınacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
5. |
GMS817 |
GASTRONOMİDE GÜNCEL KONULAR |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Öğrencilere gastronomi alanındaki en son gelişmeler, yenilikler ve araştırma konuları hakkında derinlemesine bilgi sağlamak. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında gastronomideki güncel gelişmelere giriş, sürdürülebilirlik ve çevresel etkiler, dijitalleşme ve teknoloji kullanımı, gastronomi turizmi ve küreselleşme, gıda politikaları ve düzenlemeleri, etik ve sosyal sorumluluk, gıda israfı ve yönetimi, vaka analizleri, grup projeleri, inovasyonlar, gelecek trendleri ve öğrenci sunumları gibi konular ele alınacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
6. |
GMS819 |
GASTRONOMİ ARAŞTIRMACILIĞI VE YAZARLIĞI |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Gastronomi alanında akademik ve profesyonel araştırma yapma, bu araştırmaları yazılı olarak sunma ve gastronomi literatürüne katkı sağlama becerisi kazandırmak. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında gastronomi araştırma yöntemleri, literatür taraması ve kaynak kullanımı, veri toplama ve analiz teknikleri, bilimsel yazım kuralları, akademik makale ve kitap yazımı, araştırma sonuçlarının sunumu, gastronomi eleştirmenliği, vaka analizleri, grup ve uygulamalı yazım çalışmaları, öğrenci sunumları ve değerlendirme süreçleri ele alınacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
7. |
GMS821 |
BESİN ÜRETİMİNDE VE SAKLAMADA YENİ EĞİLİMLER |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Gıdalarda kimyasal, fiziksel ve mikrobiyolojik bozulmaların nedenlerini ve gıda muhafazasının temel prensiplerini öğretmek, güncel koruma teknolojileri ve yeni eğilimler hakkında bilgi kazandırmak. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında gıdalarda bozulma nedenleri, klasik ve modern muhafaza yöntemlerinin temelleri, ısıl işlemler, soğutma ve dondurma, kurutma teknolojileri, ışınlama, katkı maddeleri, dumanlama, yenilebilir kaplamalar, modifiye ve kontrollü atmosfer paketleme, vakum ambalajlama gibi teknikler ile radyofrekans, kızılötesi, UV-C ışığı, ozon, elektrolize su ve darbeli ışık gibi en yeni uygulamalar ve güncel literatürde yer alan trend koruma yöntemleri ele alınacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
8. |
GMS823 |
SÜRDÜRÜLEBİLİR GASTRONOMİ TURİZMİ |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Sürdürülebilir gastronomi turizmi kavramını tanıtmak ve bu alanda sürdürülebilirlik ilkelerine uygun projeler geliştirme becerisi kazandırmak. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında sürdürülebilirlik kavramı, sürdürülebilir gastronomi turizmi stratejileri, yerel ürünlerin kullanımı ve korunması, karbon ayak izini azaltma yöntemleri, ekoturizmle ilişki, toplumsal farkındalık oluşturma, yerel topluluklarla işbirliği, vaka analizleri, başarılı proje örnekleri, öğrenci sunumları ve final proje uygulamaları gibi başlıklar ele alınacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
9. |
GMS825 |
AROMATİK BİTKİLER VE BAHARATLAR |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Aromatik bitkiler ve baharatların tarihsel, kültürel ve gastronomik önemini öğretmek ve bu bitkilerin özellikleri, kullanım alanları ile gastronomi ve sağlık üzerindeki etkilerini incelemek. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında aromatik bitkiler ve baharatlara giriş, tarihçeleri, kimyasal bileşenleri ve tat-aroma profilleri, dünya mutfaklarında baharat kullanımı, muhafaza yöntemleri, sağlık üzerindeki etkiler, aromaterapi, ekonomik etkiler ve baharat ticareti, sürdürülebilir üretim teknikleri, yerel ve global üretim vaka çalışmaları, grup analizleri, öğrenci sunumları ve final değerlendirmesi gibi başlıklar ele alınacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
10. |
GMS827 |
İÇECEK ENDÜSTRİSİNDE GÜNCEL KONULAR |
S |
2 |
2 |
0 |
4 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere içecek endüstrisinde ortaya çıkan güncel trendler, yenilikler ve zorluklar hakkında bilgi kazandırmaktır. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında, içecek endüstrisindeki güncel gelişmeler, ürün çeşitlendirme ve yenilikçi içecekler, yeni pazarlama ve dijital stratejiler, sürdürülebilir üretim ve ambalajlama teknikleri, içeceklerin sağlık üzerindeki etkileri, tüketici trendleri, yasal düzenlemeler, uluslararası ticaret, başarılı marka örnekleri, grup projeleri ve tüketici beklentilerine yönelik inovasyonlar, öğrenci sunumları ve değerlendirmeler ele alınacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
11. |
GMS829 |
GASTRONOMİDE ÜRÜN GELİŞTİRME VE DUYUSAL ANALİZ |
S |
2 |
2 |
0 |
4 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere duyusal analiz yöntemlerini, analiz sonuçlarının değerlendirilmesini ve bu alandaki gelişmeleri öğretmektir. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında; gıdaların kalite karakteristikleri, duyusal analizin tanımı ve tarihsel gelişimi, panelist seçimi ve eğitimi, duyusal analiz laboratuvarı özellikleri, farklı duyusal analiz yöntemleri (farklılık, beğeni, lezzet ve doku analizleri), duyusal testlerin tüketici tercihlerinin belirlenmesindeki rolü, anket dizaynı ve saha testleri, kalite kontrol ve raf ömrü testleri, uygulama örnekleri ve sonuçların değerlendirilmesi ile ilgili konular işlenecektir. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
12. |
GMS831 |
MOLEKÜLER GSTRONOMİ VE FÜZYON MUTFAK |
S |
2 |
2 |
0 |
4 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere moleküler gastronomi tekniklerini ve füzyon mutfağının temel prensiplerini öğretmek; bu iki yaklaşımı birleştirerek yenilikçi ve yaratıcı yemekler tasarlama becerisi kazandırmaktır. Öğrenciler, moleküler gastronominin kimyasal ve fiziksel temellerini, farklı mutfak kültürlerinin entegrasyonunu ve bu alandaki güncel trendleri öğrenerek modern gastronomi uygulamalarında uzmanlaşacaklardır. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında; moleküler gastronominin temel kavramları ve teknikleri (sferifikasyon, emülsifikasyon, jelifikasyon vb.), moleküler gastronominin kimyasal ve fiziksel temelleri, füzyon mutfağına giriş, farklı mutfak kültürlerinin birleştirilmesi, modern mutfak uygulamaları, güncel gastronomi trendleri, laboratuvar çalışmaları ve uygulamalı mutfak projeleri, öğrenci sunumları ve değerlendirme süreçleri işlenecektir. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
13. |
GMS833 |
FONKSİYONEL GIDALAR VE BİYOAKTİF BİLEŞİKLER |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere fonksiyonel gıdaların tanımı, önemi, biyolojik olarak aktif bileşenlerin özellikleri ve insan sağlığı üzerindeki etkileri hakkında kapsamlı bilgi kazandırmaktır. Öğrenciler, fonksiyonel gıda tasarımında kullanılan biyoaktif bileşikleri, bu bileşiklerin kaynaklarını, işlevlerini ve gıda endüstrisinde uygulama alanlarını öğreneceklerdir. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında; fonksiyonel gıdaların tanımı ve sınıflandırılması, prebiyotikler, probiyotikler, simbiyotikler, diyet lifleri, polifenoller, flavonoidler, fitokimyasallar, omega-3 yağ asitleri, vitaminler, mineraller ve diğer biyoaktif bileşiklerin kaynağı, kimyasal yapısı ve sağlık üzerindeki etkileri, fonksiyonel gıdaların üretim teknolojileri, mevzuat ve etiketleme, fonksiyonel gıdalarda stabilite ve biyoyararlılık, tüketici tercihleri ve fonksiyonel ürün geliştirme stratejileri ele alınacaktır. Ayrıca, biyofonksiyonellik açısından güncel uygulamalar, klinik ve epidemiyolojik çalışmalar ile ilgili vaka analizleri de ders kapsamında tartışılacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
14. |
GMS835 |
GIDALARDA AROMA BİLEŞİKLERİ |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere gıdalarda aroma bileşiklerinin kimyasal yapılarını, oluşum mekanizmalarını, analitik yöntemlerle tespitini ve gıda endüstrisinde fonksiyonlarını öğretmektir. Öğrenciler, aroma maddelerinin kaynağı, değişimi ve ürün kalitesine etkisi konusunda bilimsel bilgi ve uygulama becerisi kazanacaklardır. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında; aroma ve tat kavramlarının temel farkları, gıdalarda bulunan başlıca aroma bileşikleri (esterler, aldehitler, ketonlar, alkoller, terpenler, fenoller, kükürtlü ve azotlu bileşikler vb.), bu bileşiklerin gıdalarda oluşumu ve kaynağı, işlenme ve depolama süreçlerinin aroma üzerine etkisi, aroma analizinde kullanılan yöntemler (GC-MS, duyusal analizler vb.), aromanın stabilitesi, biyosentez yolları, doğal ve yapay aromaların üretimi ve yasal düzenlemeler, aroma-tat etkileşimi, gıdalarda aroma optimizasyonu ve endüstriyel uygulama örnekleri ele alınacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi. |
|||||||||
|
1. SINIF 2. YARIYIL (BAHAR DÖNEMİ) |
|||||||||
SIRA NO |
DERSİN |
DERSİN ADI |
Z/S |
T |
U |
L |
TS |
K |
AKTS |
1. |
GMS810 |
AKADEMİK YAZIM |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere akademik yazım kurallarını ve tekniklerini uygulamalı olarak öğretmek, bilimsel makale, tez ve rapor hazırlama süreçlerinde gerekli olan bilgi, beceri ve tutarlılığı kazandırmaktır. Ders kapsamında öğrencilerin, akademik dil ve anlatımda doğru yöntemleri kullanabilmeleri, araştırma sonuçlarını sistematik biçimde sunabilmeleri ve bilimsel etik kurallara uygun biçimde yazılı çalışma üretebilmeleri hedeflenmektedir. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında; akademik yazının temel ilkelerine giriş, araştırma sorularının formülasyonu, etkili literatür tarama yöntemleri, akademik metinlerin yapısal olarak planlanması ve tutarlılığın sağlanması, akademik dil ve anlatım teknikleri, kaynak gösterme ve atıf sistemleri, bilimsel makale ve tez yazımında izlenen aşamalar, akademik yazımda eleştirel düşünme, akademik etik ve intihalden korunma, rapor ve sunum hazırlama teknikleri, yayın süreci ve dergi seçimi, akademik başvuru belgeleri hazırlama, öğrenci projeleri kapsamında yazılı örneklerin geliştirilmesi ve güncel akademik yazım eğilimleri gibi başlıklar haftalık olarak ele alınacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
2. |
GMS812 |
NİCEL ARAŞTIRMALARDA VERİ TOPLAMA VE İSTATİKSEL ANALİZ |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere nicel araştırma yöntemlerinin temel ilkelerini, veri toplama tekniklerini ve istatistiksel analiz süreçlerini uygulamalı olarak öğretmektir. Ders kapsamında öğrenciler, bilimsel araştırmalarda kullanılacak nicel veri toplama süreçlerini planlamayı, elde edilen verileri analiz etmeyi ve yorumlamayı öğrenerek, araştırma projelerinde güncel istatistiksel yaklaşımları etkin şekilde kullanma becerisi kazanacaklardır. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında; nicel araştırma yöntemlerine giriş, anket, deney ve gözlem gibi temel veri toplama teknikleri, örnekleme yöntemleri ve veri toplama süreçlerinin planlanması, betimleyici istatistikler ile temel veri analizi uygulamaları, hipotez testlerinin mantığı ve uygulama aşamaları, regresyon analizi ile neden-sonuç ilişkilerinin değerlendirilmesi, veri analizi için kullanılan temel yazılımlar (örneğin SPSS), verilerin görselleştirilmesi ve grafiklerle sunulması, analiz edilen verilerin yorumlanması ve raporlanması, ileri düzey istatistiksel teknikler ve uygulamaları, uygulamalı veri analizi çalışmaları ile elde edilen sonuçların sunumu gibi konular 14 haftaya yayılmış şekilde işlenecektir. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
3. |
GMS814 |
NİTEL ARAŞTIRMALARDA VERİ TOPLAMA VE İSTATİKSEL ANALİZ |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere nitel araştırma yöntemlerinin temel kavramlarını, veri toplama tekniklerini ve nitel verilerin analiz süreçlerini öğretmektir. Ders kapsamında, öğrencilerin nitel araştırma projelerinde veri toplama, kodlama, analiz ve raporlama süreçlerinde karşılaşacakları yöntemsel zorlukları tanımaları ve çözüm üretebilmeleri hedeflenmektedir. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında; nitel araştırma yöntemlerine giriş, nitel veri toplama teknikleri, görüşme ve odak grup teknikleri, gözlem ve doküman analizi yöntemleri, nitel veri analiz teknikleri ile içerik ve tematik analiz, bilgisayar destekli nitel veri analizi yazılımlarının (örneğin NVivo, Atlas.ti) tanıtımı, nitel verilerin kodlanması, nitel verilerin istatistiksel analizi ve bulguların yorumlanması, nitel veri analizinin uygulamalı olarak yürütülmesi, araştırma bulgularının değerlendirilmesi ve sunumu gibi temel konular, 14 haftalık ders süresine yayılarak işlenecektir. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
4. |
GMS816 |
GASTRONOMİ TURİZM GELİŞTİRME YÖNTEMLERİ |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere gastronomi turizmini geliştirmeye yönelik projelerin tasarlanması, planlanması ve uygulanması konularında gerekli bilgi ve becerileri kazandırmaktır. Öğrenciler, gastronomi turizminin yerel ekonomi, kültürel miras ve sürdürülebilir turizm üzerindeki etkilerini bütüncül bir bakış açısıyla değerlendirecek ve etkili proje yönetimi süreçlerini uygulayabileceklerdir. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında; gastronomi turizmine giriş, gastronomi turizmi projelerinin planlanması, gastronomi turizminin yerel ekonomi üzerindeki etkileri, sürdürülebilir turizm stratejileri, kültürel mirasın korunması, proje uygulama teknikleri, başarılı projelerin vaka analizi, grup projeleri ve uygulama çalışmaları, saha araştırmaları ve veri toplama süreçleri, öğrenci sunumları ve final proje teslimi gibi başlıklar 14 haftalık ders sürecine yayılmış şekilde ele alınacaktır. Dersin her aşamasında, katılımcılar teorik bilgileri pratik uygulamalarla bütünleştirerek gastronomi turizmi alanında özgün proje geliştirme deneyimi kazanacaklardır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
5. |
GMS818 |
GASTRONOMİ VE DİJİTALLEŞME |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere dijitalleşmenin gastronomi sektörü üzerindeki etkilerini ve dijital teknolojilerin sektördeki çeşitli alanlarda nasıl uygulandığını kapsamlı bir şekilde öğretmektir. Öğrenciler, dijital pazarlama ve sosyal medya yönetiminden mutfak operasyonlarına, online yemek platformlarından veri analitiğine kadar dijitalleşmenin sunduğu olanakları, faydalarını ve karşılaşılan zorlukları analiz ederek, güncel trendler ve yenilikçi uygulamalar konusunda bilgi ve beceri kazanacaklardır. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında; dijitalleşmenin gastronomi sektörü üzerindeki genel etkileri, dijital pazarlama ve sosyal medya yönetimi, online yemek platformları ve dijital sipariş sistemleri, mutfak operasyonlarında dijitalleşme, dijital menü uygulamaları ve müşteri deneyimi, veri analitiği ve gastronomide kullanımı, müşteri ilişkileri yönetimi, dijitalleşme ve sürdürülebilirlik, dijital içerik üretimi, başarılı dijital strateji örnekleri, grup projeleri ve strateji geliştirme, öğrenci sunumları ve sektöre yönelik güncel uygulamalar işlenecektir. Ders süresince öğrenciler, vaka çalışmaları ve uygulama örnekleriyle edindikleri teorik bilgileri pratiğe dökme fırsatı bulacaklardır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
6. |
GMS820 |
GIDA GÜVENLİĞİ VE KALİTE YÖNETİM SİSTEMLERİ |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere gıda üretiminde kalite kavramını ve kalite yönetim sistemlerini ayrıntılı biçimde öğretmektir. Öğrenciler, gıda güvenliğinin sürdürülebilirliğinde toplam kalite yönetimi, HACCP ve ISO standartları gibi uluslararası sistemlerin önemini, bu sistemlerin gıda sektörüne entegrasyonunu ve uygulamalarını kavrayacak; güncel kalite kontrol araçları ile duyusal analiz tekniklerini kullanarak gıda güvenliği alanında bütüncül bir bakış açısı kazanacaklardır. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında; kalite kavramı ve gelişimi, toplam kalite yönetimi ve temel unsurları, hizmet sektöründe kalite, müşteri memnuniyeti, verimlilik ile kalite ilişkisi, kalite güvence sistemleri, e-hizmet ve dijital uygulamalar, yiyecek-içecek işletmelerinde HACCP sistemi ve kritik kontrol noktaları, gıda kaynaklı risk faktörleri, HACCP uygulamalarının aşamaları, ISO 9001 kalite yönetim sistemi ve uygulama esasları, yönetimin sorumluluğu, ISO 22000:2018 gıda güvenliği yönetim sistemi, gıdalarda kalite karakteristiklerinin sınıflandırılması, duyusal test teknikleri, besin öğesi ve kompozisyon analizi, istatistiksel kalite kontrol araçları ve sektörel uygulamalar ele alınacaktır. Öğrenciler, tüm bu başlıklar üzerinden güncel mevzuat ve sektörel gelişmeleri değerlendirme becerisi kazanacaklardır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
7. |
GMS822 |
GIDA HAZIRLAMADA YAĞLAR |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere yağların kimyasal yapılarını, çeşitlerini, üretim süreçlerini ve gastronomideki uygulama alanlarını ayrıntılı biçimde öğretmektir. Ders kapsamında, özellikle tereyağı, zeytinyağı gibi sağlık açısından önemli yağların üretiminden depolanmasına ve yemeklerdeki kullanımına kadar tüm süreçler bilimsel bir yaklaşımla ele alınacak; öğrencilerin yemeklik yağ seçimi, kullanımı ve muhafazası konularında bilinçli ve güncel bilgilerle donanması hedeflenecektir. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında; yağların (lipitlerin) kimyasal yapıları, sınıflandırılması, bileşenleri ve vücut fonksiyonlarındaki rolleri, yağların fiziksel ve kimyasal özellikleri, kızartma ve trans yağlar, tereyağı üretimi ve kalite özellikleri, kremanın işlenmesi ve olgunlaştırılması, tereyağının üretim aşamaları, zeytinlerin temizlenmesi ve işlenmesi, zeytinyağı üretiminde kaliteye etki eden faktörler, zeytinyağının kimyasal ve duyusal özellikleri, üretim atıklarının değerlendirilmesi (karasu, prina), bitkisel sıvı yağların ve margarinlerin üretim işlemleri, yağların yemeklerde kullanımı ve muhafaza koşulları, bazı önemli emülsiyon kaynakları ve gastronomi uygulamalarındaki yeri gibi konular işlenecektir. Öğrenciler, ders kapsamında endüstriyel ve ev tipi yağların seçiminde kalite, sağlık ve fonksiyonellik kriterlerini değerlendirme ve karşılaştırma becerisi kazanacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
8. |
GMS824 |
DİSİPLİNLER ARASI BAKIŞ AÇISIYLA GASTRONOMİ |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere gastronomi olgusunu ekonomi, kültür, sosyoloji, sanat, bilim ve çevre gibi farklı disiplinler perspektifinden analiz etme yetkinliği kazandırmaktır. Öğrenciler, disiplinler arası yaklaşımları kullanarak gastronominin çok boyutlu yapısını kavrayacak, bu bilgiyi özgün projeler geliştirmede ve güncel sorunların çözümünde uygulama becerisi edineceklerdir. Dersin İçeriği: Ders kapsamında; gastronomiye disiplinler arası bakış açısının temelleri, gastronominin ekonomik boyutu ve analiz yöntemleri, kültürel ve sosyolojik temeller, gastronomide sanat ve estetik kavramı, bilim ve teknolojinin gastronomiye entegrasyonu, sürdürülebilirlik ve çevresel etkiler, disiplinler arası proje geliştirme, başarılı vaka örnekleri, öğrenci sunumları ve proje uygulama çalışmaları işlenecektir. Bu konular aracılığıyla öğrenciler, gastronominin farklı disiplinlerle nasıl etkileşime girdiğini kavrayacak ve bu alanlarda yenilikçi uygulama örnekleri geliştireceklerdir. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
9. |
GMS826 |
GIDA PAZARLAMASI |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere gıda sektöründe pazarlama stratejileri ve teknikleri konusunda kapsamlı bilgi vermek ve bu stratejileri uygulayabilme becerisi kazandırmaktır. Öğrenciler, pazarlama süreçlerini etkileyen temel unsurları analiz etmeyi, hedef pazar belirleme, marka yönetimi, fiyatlandırma, dağıtım ve reklam gibi alanlarda özgün ve yenilikçi yaklaşımlar geliştirmeyi öğreneceklerdir. Ayrıca, dijitalleşen dünyada sürdürülebilir ve dijital pazarlama uygulamaları ile pazar araştırmalarının nasıl yürütüleceği konusunda yetkinlik kazanacaklardır. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında; gıda pazarlamasının temel kavramları ve güncel yaklaşımları, pazarlama stratejileri ve teknikleri, pazar analizi ve hedef kitle belirleme süreçleri, marka yönetimi ve fiyatlandırma stratejileri, dağıtım kanalları ve lojistik, reklam ve promosyon teknikleri, dijital pazarlama uygulamaları, sürdürülebilir pazarlama yaklaşımları ve pazar araştırması teknikleri gibi başlıklar ele alınacaktır. Ayrıca, öğrenci sunumları ve uygulamalı projeler aracılığıyla gerçek dünyada gıda pazarlamasına ilişkin kapsamlı bir bakış açısı kazandırılacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
10. |
GMS828 |
GIDA VE ŞARAP SEÇİMİ |
S |
2 |
2 |
0 |
4 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere şarap çeşitleri, üretim süreçleri ve şarap tadım teknikleri konusunda temel bilgiler kazandırmak; farklı gıdalar ile şarapların nasıl uyumlu bir şekilde eşleştirileceği konusunda uygulamalı deneyim sağlamaktır. Öğrenciler, profesyonel şarap seçimi, sunumu ve servisinde yetkinlik kazanırken, bölgesel gıda-şarap kültürleri ve eşleştirme prensipleri konusunda analitik bir bakış açısı geliştireceklerdir. Dersin İçeriği: Ders kapsamında; şarap üretim süreçlerine giriş, farklı şarap türlerinin özellikleri, şarap tadımı ve değerlendirme teknikleri, gıda ve şarap uyumunun temelleri, bölgesel gıda ve şarap kültürlerinin analizi, profesyonel şarap servisi ve sunumu, çeşitli gıdalar için şarap seçimi, uygulamalı şarap tadımı etkinlikleri ve grup projeleri ile gıda-şarap eşleştirme çalışmaları ele alınacaktır. Ayrıca öğrenci sunumları ve uygulamalı değerlendirme faaliyetleri ile gerçek dünyaya yönelik pratik kazanımlar sağlanacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
11. |
GMS830 |
OSMANİYE MUTFAK ARAŞTIRMALARI VE UYGULAMALARI |
S |
2 |
2 |
0 |
4 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere Osmaniye ilinin zengin mutfak kültürü, yöresel yemekleri, coğrafi işaretli ürünleri ve gastronomik değerleri hakkında bütüncül bir bakış açısı kazandırmaktır. Ders kapsamında öğrenciler, Osmaniye’nin geleneksel yemeklerinin yanı sıra mutfak kültürünün tarihsel gelişimini, tarım ürünlerini ve bölgenin gastronomi turizmindeki yerini öğrenerek, uygulama ve araştırma projeleri aracılığıyla yerel mutfak kültürüne dair özgün bilgi ve beceriler geliştireceklerdir. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında, Osmaniye mutfak kültürünün temel unsurları, coğrafi işaretli ve öne çıkan tarım ürünleri, bölgenin iklim ve coğrafi koşullarının mutfak kültürüne etkileri, geleneksel mutfak araç-gereçleri, Osmaniye’ye özgü yemek ritüelleri ve festivalleri, bölgenin gastronomi turizmi potansiyeli ve uygulamaları, geleneksel yiyecekler (örneğin tırşik, teleme, fıstıklı yemekler, kömbe, zorkun tava, yenilebilir yabani otlar ve kullanılan baharatlar) detaylı biçimde ele alınacaktır. Ayrıca öğrenciler, uygulama ve araştırma ödevleri ile Osmaniye mutfağına özgü reçetelerin hazırlanması, sunumu ve değerlendirilmesi konularında pratik deneyim kazanacaklardır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
12. |
GMS832 |
DÜNYA MUTFAĞINDA YENİ TRENDLER |
S |
2 |
2 |
0 |
4 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere dünya mutfağında ortaya çıkan güncel trendleri ve yenilikçi gastronomi yaklaşımlarını öğretmektir. Öğrenciler, global gastronomi alanındaki sürdürülebilir mutfak uygulamaları, bitki bazlı beslenme, fusion mutfaklar, dijitalleşme, sağlıklı ve etik gıda tüketimi gibi temel eğilimleri analiz ederek, bu yeniliklerin yerel ve uluslararası mutfaklara etkisini değerlendirme ve yorumlama becerisi kazanacaklardır. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında; dünya mutfağında son yıllarda ortaya çıkan yenilikler ve gastronomi trendleri, sürdürülebilir mutfak uygulamaları ve bitki bazlı beslenme eğilimleri, sağlıklı yaşam odaklı yeni mutfak pratikleri, farklı kültürlerin birleşimini sağlayan fusion mutfaklar ve kültürel entegrasyon, gastronomide dijitalleşme ve teknolojik gelişmeler, lokal ve mevsimsel malzeme kullanımı, etik gıda tüketimi ve gıda israfını azaltmaya yönelik stratejiler detaylı olarak ele alınacaktır. Ayrıca, başarılı dünya mutfağı uygulamaları, bu trendlerin yerel mutfaklara entegrasyonu, grup projeleri ve gelecek yıllara yönelik gastronomik öngörüler tartışılarak, öğrencilere uygulamalı analiz ve sunum yapma fırsatı sunulacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
13. |
GMS834 |
ALTERNATİF PROTEİN KAYNAKLARI VE BİTKİ BAZLI GIDALAR |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere alternatif protein kaynakları ve bitki bazlı gıdalar hakkında bilimsel ve sektörel bakış açısı kazandırmaktır. Ders kapsamında, günümüzde artan nüfus, çevresel sürdürülebilirlik gereklilikleri ve sağlıklı beslenme eğilimleri doğrultusunda, hayvansal olmayan protein kaynaklarının ve bitki bazlı ürünlerin gastronomideki yeri, üretim teknolojileri ve beslenme üzerindeki etkileri ele alınacaktır. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında; alternatif protein kaynaklarının (baklagiller, algler, mantarlar, böcekler, laboratuvarda üretilen etler, fermente proteinler vb.) sınıflandırılması, beslenme değerleri ve sağlık açısından değerlendirilmesi, bitki bazlı gıda üretim teknolojileri, protein ekstraksiyon ve işleme yöntemleri, fonksiyonel ve duyusal özelliklerin iyileştirilmesi, gastronomide kullanım alanları, küresel pazar trendleri ve tüketici kabulü konuları işlenecektir. Ayrıca, laboratuvarda üretilen etler, vegan ve vejetaryen ürün formülasyonları, inovatif tarif geliştirme, sürdürülebilirlik ve gıda güvenliği gibi başlıklar da kapsamlı şekilde tartışılacaktır. Öğrenciler dönem boyunca farklı bitki bazlı ürünler üzerinde uygulamalı çalışmalar gerçekleştirecek ve güncel bilimsel yayınlar ışığında sunumlar yapacaktır. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
14. |
GMS836 |
GIDALARDA RENK VE RENK MADDELERİ |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
6 |
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere gıdalarda renk oluşumunun kimyasal ve fiziksel temellerini, doğal ve sentetik renk maddelerinin özelliklerini, analiz yöntemlerini ve gıda endüstrisinde renk yönetiminin önemini öğretmektir. Öğrenciler, gıdalarda renk stabilitesini etkileyen faktörler ve renk değişimlerinin kaliteyle ilişkisi hakkında derinlemesine bilgi sahibi olacaklardır. Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında; gıdalarda renk oluşumunun temel prensipleri, ışık ve renk ilişkisi, renk ölçüm yöntemleri, doğal renk maddeleri (karotenoidler, klorofiller, antosiyaninler, betalainler vb.) ve kimyasal yapılarına dair bilgiler, sentetik renk maddeleri ve kullanım alanları, gıdalarda renk stabilitesini etkileyen çevresel ve proses faktörleri, depolama koşullarının ve katkı maddelerinin renk üzerindeki etkileri, renk kayıpları ve renk değişimlerinin kalite parametreleriyle ilişkisi, gıda mevzuatında renk maddelerine ilişkin düzenlemeler, tüketici algısı ve ürün geliştirme süreçlerinde renk yönetimi gibi konular işlenecektir. Ayrıca laboratuvar uygulamaları ile gıdalarda renk analizi ve stabilite çalışmaları gerçekleştirilecektir. Ders Kaynakları:
|
|||||||||
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi. |
|||||||||
|
Görüntülenme Sayısı: 180