Stratejik planlama, bir kurumun mevcut durumu ile gelecekte ortaya çıkması muhtemel gidişatını inceleme, hedeflerini belirleme, bu hedeflere ulaşmak için strateji geliştirme ve uygulama sonuçlarını ölçümleme sürecidir.

Toplumun ve ekonominin ihtiyaçlarına duyarlı; paydaşlarıyla etkileşim içerisinde olan; ürettiği bilgiyi ürüne, teknolojiye ve hizmete dönüştüren; idari, mali ve bilimsel açıdan özerk üniversite modeli çerçevesinde küresel ölçekte rekabetçi bir yükseköğretim sistemine ulaşılması için üniversitelerin faaliyetlerini planlı bir ekilde yerine getirmeleri önem arz etmektedir.

Stratejik planlama, stratejik planın hazırlanması, planın uygulanması, bu sürecin izlenmesi ve değerlendirilmesinin birbirini takip ettiği döngüsel bir yönetim modelidir. Stratejik planlama sürecinde; kamu idarelerine stratejik planlama sürecinde yol göstermek amacıyla 2003 yılında “Kamu İdareleri İçin Stratejik Planlama Kılavuzu” hazırlanmış ve 2006 yılında Kılavuzun ikinci sürümü uygulamaya konulmuştur. İkinci sürümden elde edilen deneyimler çerçevesinde, odağına merkezi kamu idarelerini alarak geliştirilen Kılavuz, 2018 yılında üçüncü sürüm olarak yayımlanmıştır.

Kamu yönetimi ve kamu mali yönetimi reformları çerçevesinde üniversitelerde uygulanmakta olan stratejik yönetim süreci; üniversitelerin orta ve uzun vadede odaklanmak istediği önceliklerin belirlenmesi, bütçe hazırlama ve uygulama sürecinde mali disiplinin sağlanması, kaynakların stratejik önceliklere göre dağıtılması ve etkin kullanılıp kullanılmadığının izlenmesi ile bunun üzerine kurulu bir hesap verme sorumluluğunun geliştirilmesine temel teşkil etmektedir. Kamu idarelerindeki farklılıklar göz önünde bulundurularak, Kalkınma Bakanlığı tarafından “Üniversiteler İçin Stratejik Planlama Rehberi” 2018 yılında yayımlanmıştır.

Stratejik yönetim süreci; Kamu yönetimi ve kamu mali yönetimi reformları çerçevesinde, üniversitelerin orta ve uzun vadede odaklanması, istediği önceliklerin belirlenmesi, bütçe hazırlama ve uygulama sürecinde mali disiplinin sağlanması, kaynakların stratejik önceliklere göre dağıtılması ve etkin kullanılıp kullanılmadığının izlenmesi ile bunun üzerine kurulu bir hesap verme sorumluluğunu kapsamaktadır.

Stratejik planlamanın başarısı ancak üniversitenin tüm çalışanlarının planı sahiplenmesiyle mümkündür. Stratejik planlama üniversite içerisinde belirli bir birimin ya da kişinin sorumluluğu olarak görülmemelidir. Plan hazırlamak ve üniversiteyi bu plan doğrultusunda yönetmek üniversite yönetiminin temel sorumluluğudur.

Stratejik planlama katılımcı bir planlama yaklaşımıdır. Üniversite içerisinde Rektörden başlayarak her düzeydeki çalışanın katılımını gerektirir. Stratejik planlama sürecine katılacak temel aktörler ve üstlenilecek işlevler bu aşamada belirlenir. Stratejik planlamanın günü kurtarma yerine uzun vadede geniş bir bakış açısı sağlaması; kısa vadeli fırsatlara odaklanmak yerine güçlü ve kurumsal yapının oluşturulmasını, uzun vadeli stratejik düşüncenin yerleşmesini sağlar.

Üniversitemiz ilk stratejik planı 2013-2017 dönemini, ikinci stratejik planı ise 2019-2023 dönemini kapsamaktadır. 2019-2023 dönemi Stratejik Planımızdaki Stratejik alanlar aşağıda sıralanmıştır;

  • - Eğitim-Öğretim Yapısının Geliştirilmesi,
  • - Bilimsel Araştırma Etkinliklerinin Geliştirilmesi,
  • - Topluma Hizmet ve Girişimcilik

Bu alanlar altında misyon ve vizyonumuz doğrultusunda belirlenen amaç, hedef, strateji ve performans göstergeleri yer almaktadır.

 

 

 

1.

Üniversiteler için stratejik planlama rehberi

 

metin, ekran görüntüsü, grafik, yazı tipi içeren bir resim

Yapay zeka tarafından oluşturulan içerik yanlış olabilir.

2.

Üniversitemiz 2024-2028 stratejik planı

 

metin, ekran görüntüsü, grafik, yazı tipi içeren bir resim

Yapay zeka tarafından oluşturulan içerik yanlış olabilir.

3.

Üniversitemiz 2019-2023 stratejik planı

 

 

4.

Üniversitemiz 2013-2017 stratejik planı

Öz değerlendirme birey, ekip ya da kurumların kendi kendilerini belirli yöntem ve teknikler kullanarak belirlenen standartlar doğrultusunda değerlendirmeleridir. Öz değerlendirmede amaç; ulusal ve uluslararası kalite ölçütlerine göre kurumların planlama yapması, çıktıların izlenmesi ve değerlendirilmesi, kurumsal kalite hafızasının oluşturulması ve kurumda iç kalite kontrol sisteminin kurulmasıdır.

Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi her yıl, Yükseköğretim Kalite Güvencesi Yönetmeliği’nin ilgili maddeleri gereğince YÖK tarafından yayımlanan Kurum İç Değerlendirme Hazırlama Kılavuzu (4.1) doğrultusunda, Kurum İç Değerlendirme Raporu (KİDR) hazırlayarak YÖK’e sunmaktadır. Kalite Koordinatörlüğü olarak KİDR’in hazırlanmasına yardımcı olması amacıyla birimlerimizden; Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Birim Kalite Öz Değerlendirme Raporunu (OKÜ-BÖDR) hazırlaması istenmektedir.  OKÜ-BÖDR’ün amacı, birimlerimizin kendi güçlü ve gelişmeye açık yönlerini tanımasına ve iyileştirme süreçlerine katkı sağlamasıdır. Raporun hazırlık sürecinde birimin, Dış Değerlendirme Programından en üst düzeyde fayda görmesini sağlamaktır. Bu raporla, birimlerimiz tarafından paydaşlarla iletişim ve iş birliği, öz değerlendirme çalışmaları ve kalite güvencesi kültürünün yaygınlaştırılması ve içselleştirilmesi gibi faktörlerde değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Üniversitemiz tarafından hazırlanacak olan kalite öz değerlendirme raporuna birimlerimizin raporlarının da katkı sağlayacağı beklenmektedir. Bu amaçla rapor hazırlama sürecine birimlerimizin katkısının arttırılması amacıyla çalışmalarda kapsayıcılık ve katılımcılığın sağlanması, bürokratik veri yönetiminden daha ziyade süreç yönetimi yaklaşımının benimsenmesi, birim kalite komisyonu çalışmalarında şeffaflığın sağlanması ve sürekli eğitim çalışmalarıyla desteklenmesi beklenmektedir.

Öz Değerlendirmenin Amacı

Öz değerlendirme ile eğitim kurumunda;

· Eğitim öğretime ilişkin süreçlerin iyileştirilmesine yönelik faaliyetlere tüm birimlerin dahil edilmesi,

· İyi örneklerin belirlenmesi ve bunların yaygınlaştırılması,

· Ortak bir kalite kültürü oluşturulması,

· Sürdürülebilir bir kalite gelişim sürecinin işlerlik kazanması,

· Dış değerlendirme için ihtiyaç duyulan güvenilir verilerin sağlanması,

· Hedeflerin daha iyi anlaşılması ve takım çalışmasının teşvik edilmesi,

· Kaynakların verimli ve etkin kullanılmasının sağlanması amaçlanmaktadır

Öz Değerlendirme Raporu Neden Hazırlanıyor?

YÖKAK eğilimleri doğrultusunda 2023 yılına kadar ülke genelinde tüm üniversitelerde İç Kalite Güvencesi sürecinin tamamlanmasını öngörmektedir. Buna paralel olarak üniversitemizde İç Kalite Güvencesinin tüm üniversite genelinde başlatılması, örnek uygulamaların diğer akademik birimlerle paylaşılarak yaygınlaştırılması amacıyla Öz Değerlendirme Raporu hazırlanması hedeflenmektedir.

Öz Değerlendirme Sürecinin Akademik Birimlere Katkısı Nedir?

Öz değerlendirme, akademik birimin kendine ayna tutmasına, güçlü ve geliştirilmesi gereken yönlerinin farkındalığının artmasına, ulusal ve uluslararası rekabet gücünün artmasının yanı sıra prestij sağlanmasına yol açan sürekli iyileşme ve gelişme için önemli bir süreçtir.

Öz Değerlendirme Raporu Hazırlama Komisyonu Kimlerden Oluşacaktır?

Öz Değerlendirme Komisyonu her akademik birim dekanı / müdürü katılımı ile bir öz değerlendirme koordinatörü kolaylaştırıcılığında en az üç öğretim üyesi, bir mezun ve en az bir öğrenciden oluşturulacaktır. Yeterli öğretim üyesinin bulunmadığı programlarda komisyon öğretim elemanları tarafından da oluşturulabilir.

Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Birim Öz Değerlendirme Rehberi

İngilizce Mütercim ve Tercümanlık Bölümü 2024 Birim Öz Değerlendirme Raporu

 

 

Görüntülenme Sayısı: 298