GERONTOLOJİ BÖLÜMÜ
ANA DAL ÖĞRETİM PROGRAMI ZORUNLU DERS İÇERİKLERİ
|
1. SINIF 1. YARIYIL (GÜZ DÖNEMİ)
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERS ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1
|
GER101
|
YAŞLILIK SOSYOLOJİSİ I
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
3
|
İçerik: Bu ders yaşlılık alanının kendine özgü dinamiklerini ve sorunlarını yaşlılığa ilişkin teorileri inceleyerek tartışır. Yaşlı nüfusun ekonomik, sosyal ve kültürel yaşam örüntülerini kültürler arası bir perspektifle anlamaya çalışır. Bunun yanı sıra, yaşlı kesimlerin yaşam aranjmanlarını ve onlar için üretilen ya da üretilmesi gereken sosyal politikaları incelemeye çalışır. Yaşlılık sosyolojisinin genel terminolojisini ve kavramları, Yaşlılık sosyolojisi çerçevesinde sunulan sosyal, psikolojik, biyolojik ve ekonomik problemleri sorgulamayı, Yaşlanma deneyimlerinin çeşitli yönlerini ulusal ve küresel boyutlarını, Yaşlanmakta olan bireylerin sosyal pozisyonlarını şekillendiren nesnel ve öznel faktörleri öğretir.
|
2
|
GER103
|
PSİKOLOJİYE GİRİŞ
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
3
|
İçerik: Psikolojinin tanımı, tarihçesi, alt dalları, psikolojide araştırma yöntemlerini öğretmeyi amaçlar. Gerontologlar için psikoloji; normal, başarılı, patolojik yaşlanma; gerontopsikolojik teorileri; yaşlılıkta psikolojik hastalıkları; ölmek ve ölüm konularını öğretir.
|
3
|
GER105
|
GERONTOLOJİYE GİRİŞ I
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
4
|
İçerik: Gerontolojinin hedeflerini, çalışma alanlarının ve tarihçesinin öğrenme, yaşlılığın yaşlanmanın ortaya çıkardığı soruları farklı yönlerden ele alarak cevaplandırmayı amaçlar. Gerontolojinin tarihçesi, temel kavramlar, Gerontolojik araştırmalar, teoriler ve metotlar, Gerontolojinin alt kolları, yaşlanmanın bireysel ve toplumsal yönleri, bireysel yeterlilikler ve intervensiyon, ileri yaşlılık ulusal ve uluslararası uygulama ve müdahale yöntemlerini öğretir.
|
4
|
GER107
|
TIBBI BİYOLOJİ
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
3
|
İçerik: Tıbbı terimleri, kök önek ve sonek yapılarından yola çıkarak inceleyebilmeyi, hastalıkların tanısı, semptomlarına ilişkin terimleri doğru kavrayabilmeyi hedefler. Terminolojiye giriş ve kök kavramı, tıbbı terminolojide ön ekler, tıbbı terminolojide son ekler, tıbbı terminoloji solunum sistemi, tıbbı terminoloji sinir sistemi, tıbbı terminoloji sindirim sistemi, tıbbı terminoloji endokrin sistem, tıbbı terminoloji üriner sistem öğretilir.
|
5
|
YDL101
|
YABANCI DİL I (İNGİLİZCE I)
|
Z
|
2
|
1
|
0
|
3
|
2.5
|
5
|
İçerik: Bu derste amaç öğrencilere başlangıç düzeyinde İngilizce okuma, dinleme, konuşma ve yazma becerileri kazandırmaktır. Bu bağlamda, derste işlenen konular doğrultusunda, öğrencilere kendilerini İngilizce dilinde başlangıç düzeyinde sözel ve yazılı olarak ifade edebilmeleri için gerekli becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. Ders kapsamında, okuma, anlama, eleştirel yorum ve tartışma; temel sözel becerileri (bireysel, ikili ve grup içi); üst yazı yazma teknikleri, bir sorunu ve o soruna dair çözümleri ele alan kompozisyon yazımı, konuşma hazırlama teknikleri kendini tanıtmak, yaşadığı şehri tanıtabilmek, meslek grupları, ulaşım araçları ve bazı temel terimler gibi temel konulara ağırlık verilerek öğrencilerin İngilizceye genel bir giriş yapmaları hedeflenmektedir.
|
6
|
ATA101
|
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ I
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
2
|
İçerik: Osmanlı Devleti’nin yıkılışı ve Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin kuruluşu; cumhuriyet öncesi Türk İnkılabı öncesi gelişmeler, Avrupa’daki gelişmeler, Osmanlı Devleti ve yenilik hareketleri, tanzimat ve meşrutiyet dönemleri, fikir hareketleri, devleti yıkan savaşlar, Trablusgarp ve Balkan savaşları, birinci dünya savaşı, Mondros mütarekesi, mütareke bahanesiyle yapılan işgaller, işgaller karşısında tutum, Mustafa Kemal Atatürk ve Türk milletini teşkilatlandırması, Mustafa Kemal Atatürk’ün kişilik özellikleri, Mustafa Kemal Atatürk’ün görevleri, Mustafa Kemal Atatürk’ün Samsuna çıkışı, Amasya genelgesi, kongreler, Misak-ı Milli, Türkiye Büyük Millet Meclisi, Milli Mücadeleye karşı hareketler, Kuva-yi Milliye ve cepheleri, Serv dayatması, Serve karşı Türk Milletinin varlık mücadelesi, düzenli ordu dönemi, İnönü savaşları, Londra konferansı, Sakarya muharebesi, büyük taarruz, milli mücadele dönemi ve dış politikası, antlaşmaya dönemi, Mudanya ateşkes antlaşması, Lozan barış antlaşması.
|
7
|
TDL101
|
TÜRK DİLİ I
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
2
|
İçerik: Dilin tanımı ve özellikleri, dilin sosyal hayatımızdaki yeri ve önemi; dil-düşünce, dil-millet ve dil-kültür bağlantısı; yeryüzündeki diller, kaynak ve yapı bakımından dünya dilleri, dil farklılaşması, yazı dili, konuşma dili, noktalama işaretleri, Türk dilinin gelişimi, ses bilgisi, anlam ve görevleri bakımından kelimler, fert ve millet hayatında dilin önemi, dilbilgisinin sözcük ve cümlelerin neler olduğunu ve iletişim açısından önemi. Kelimelerin oluşumlarını, çeşitlerini, nerede ve nasıl kullanılması gerektiği, anlatım öğeleri ve anlatım türleri; yazılı ve sözlü anlatıma başarılı olmanın yolları.
|
8
|
DOY101
|
DİJİTAL OKURYAZARLIK
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Bireylerin etkin bir şekilde bilişim teknolojilerini okuyabilmesi, yorumlayabilmesi ve kullanabilmesi amaçlanmıştır. İnternet teknolojileri, taşınabilir teknolojiler, sosyal ağlar, teknoloji, toplum ve insan, bilişim etiği, teknoloji ve yaşam boyu öğrenme, bulut bilişim, geleceğin teknolojileri gibi konuları içermektedir.
|
Not. Z: Zorunlu ders, S: Seçmeli ders, T: Haftalık ders saati, U: Haftalık uygulama saati, L: Haftalık laboratuvar saati, TS: Dersin toplam saati, K: Dersin kredisi, AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemi.
|
|
1. SINIF / 2.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERS ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1
|
GER102
|
ANATOMİ
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
3
|
İçerik: Bu derste kas-iskelet sistemi, sinir sistemi, kardiyovasküler sistem, üriner sistem, endokrin sistem, pulmoner sistem, gastrointestinal ve ürogenital sistemleri ve bu sistemlerin yapılarının anatomik özellikleri, fonksiyonları anlatilmaktadır. Bu sistemlerdeki organlar, organların anatomik yapıları, işlevleri, konumları ve birbiriyle ilişkileri teorik olarak ayrıntılı bir şekilde anlatılmaktadır.
|
2
|
GER104
|
YAŞLANMA FİZYOLOJİSİ
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
4
|
İçerik: Bu ders hücreden sistemlere kadar genişleyen kas fizyolojisi, metabolizma, sinir sistemi fizyolojisi, solunum sistemi fizyolojisi, vasküler sistem fizyolojisini içerir ve vücut işlevlerinin nasıl gerçekleştirildiğini ve sistemlerle düzenlenmesini açıklar.
|
3
|
GER106
|
YAŞLILIK SOSYOLOJİSİ II
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
4
|
İçerik: Bu derste gerontolog adayı öğrencinin yaşlılığın sosyal boyutunu öğrenmesini ve yaşlılığın sosyal sorunlarına ilişkin değerlendirme yapması hedeflenmektedir.
|
4
|
GER108
|
GERONTOLOJİYE GİRİŞ II
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
4
|
İçerik: Gerontolojinin, sosyal ve uygulamalı alandaki terimlerini, tarihini, teorilerini ve uygulama örneklerini öğrenmek ve gelişmesi için çalışmalar yapmayı amaçlar. Yaşlanma modellerini, yaşlanmanın bireysel ve toplumsal yönlerini, bireysel yeterlilikler ve intervensiyon, ileri yaşlılık ve gerontolojik çalışmalarını öğretir.
|
5
|
YDL102
|
YABANCI DİL II (İNGİLİZCE II)
|
Z
|
2
|
1
|
0
|
3
|
2.5
|
5
|
İçerik: Bu ders, öğrencilerin temel İngilizce bilgisini arttırmayı hedefler. Dersin içeriği, öğrencinin temel konularda kendisini ifade etmesini ve cümleler kurarken kullanacağı temel dilbilgisi yapılarını içerir. Dersin amacı, öğrencilere lisans sonrası ve meslek hayatlarında ihtiyaç duyacakları; İngilizceye temel oluşturacak seviyede İngilizce dilbilgisi, kelime dağarcığı ve okuduğunu anlama becerilerini kazandırmaktır.
|
6
|
ATA102
|
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ II
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
2
|
İçerik: Bu ders kapsamında siyasal alanda yapılan inkılâplar, hukuk alanında yapılan inkılâplar, eğitim ve kültür alanında yapılan inkılâplar, iktisâdi alanda yapılan inkılâplar, sosyal alanda yapılan inkılâplar, Atatürk ilkeleri, Atatürk dönemi Türk dış politikası, İkinci Dünya Savaşı yıllarında Türkiye ve 1950 -1960 yılları arası Türkiye ele alınmaktadır.
|
7
|
TDL102
|
TÜRK DİLİ II
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
2
|
İçerik: Bu ders kapsamında öğrencilere akademik yazma becerilerini kazandırma çalışmaları yapılmaktadır. Bu çalışmalarda, Türkçe metin oluşturma, metnin bölümlerini oluşturma ve alıntı yapma, aynı zamanda da sözlü anlatım becerilerinin kazandırılmasına yönelik hem teorik hem de pratik çalışmalar yapılmaktadır.
|
Not. Z: Zorunlu ders, S: Seçmeli ders, T: Haftalık ders saati, U: Haftalık uygulama saati, L: Haftalık laboratuvar saati, TS: Dersin toplam saati, K: Dersin kredisi, AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemi.
|
|
2. SINIF / 3.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERS ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1
|
GER201
|
PSİKOLOJİK YAŞLANMA
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
4
|
İçerik: Yaşlanma süreçlerinde psişik değişimler hakkında bilgileri aktararak, öğrencilerin yaşlanmanın psikolojisi hakkında kapsamlı bir bilgi birikimine sahip olmalarını sağlama, psikolojik yaşlanma süreçlerinin sadece kayıplarla değil, aynı zamanda kazançlarla da bağlantılı gelişmelerden meydana geldiğini öğretmeyi amaçlar. Gerontopsikoloji ve gerontolopsikolojide metodolojik sorunlar, yaşlılıkta psikolojik ve kognitif gelişim, kognitif yaşlanma, bilişsel işlev, yaşam öyküsünün yaşlanma ve davranış üzerindeki etkilerini öğretir.
|
2
|
GER203
|
YAŞLILIK FARMAKOLOJİSİ
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
4
|
İçerik: İlaçlar, etkileri ve yan etkileri, yaşlışığın ilaçlara ve ilaçların yaşlanmaya etkilerini kapsar. Farmakoloji dersinde yaşlılığın farmakokinetik ve farmakodinamik etkileri, genel hatları ile ilaç endikasyon, etki ve yan etkileri incelenir.
|
3
|
GER205
|
YAŞLANMA VE SAĞLIK ANTROPOLOJİSİ
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
3
|
İçerik: Bu dersle öğrencilere antropolojik/kültürel bir bakış açısı kazandırmak amaçlanmaktadır. Antropoloji tanımı, ilgi alanları, antropolojik bakış açısı, kültür, kültür özellikleri, dil ve özellikleri, insan evrimine bakış, tarihsel süreçte toplum türleri, akrabalık, evlilik, hane birliği antropoloji ve yaşlılık öğretilir.
|
4
|
GER207
|
YAŞLANMA VE YAŞLI SAĞLIĞI PLANLAMASI
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
3
|
İçerik: Bu dersin amacı; ülkenin yaşlılık planlaması konusunda farkındalık düzeylerinin artırmak, planlama ve personel yönetimi ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiler edinmelerini sağlamak, ülkenin yaşlılık sorunlarını örgütleme ve personel yönetimi konusunda modelleri değerlendirebilme ve model önerisinde bulunabilme ilgi, bilgi ve yeterliklerini geliştirmektir. Yaşlı sağlığını korumaya yönelik ulusal plan ve programlar, Neo-Klasik Örgüt Kuramı, Elton Mayo ve Hawthorne Araştırmaları, İnsan kaynakları yönetimi, Douglas McGregor’un ‘X’ ve ‘Y’ Teorisi, Abraham Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi bütün yaşlılar için beslenme, egzersiz, fiziksel aktivite merkezlerinin geliştirilmesi, Yaşlı istismarı ve şiddet konularında planlamalar ve etkinlikler yapılması, geriatride akut bakım ve acillerin organizasyonunun sağlanma, geriatride uzun dönemli bakımın ve bakım hizmetlerine tam erişimin sağlanması konuları öğretilir.
|
5
|
GER209
|
GERONTOLOJİDE TIBBI BECERİLER
|
Z
|
3
|
3
|
0
|
6
|
4.5
|
7
|
İçerik: Yaşlı bireylerin sağlığını sürdürme ve kronik hastalıkların yönetimi konusunda tıbbı becerilere yönelik girişimleri öğretmek hedeflenmektedir. İnsan ve Holistik Yaklaşım, Sağlık, Çevre ve Hastalık kavramları, Yaşlı bakım uygulamalarının yürütülmesinde temel kurallar ve iletişim, yaşlı bireylerde hijyen, enfeksiyon kontrolü konuları öğretilir.
|
6
|
GER211
|
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Bilimsel bir araştırmadaki sürecin nasıl işlediğini ve bilimsel bir raporun nasıl hazırlanması gerektiğini öğretmeyi hedefler. Bilim ile ilgili temel kavram ve bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler, problem, araştırma modeli, evren, örneklem, verilerin toplanması, verilerin kaydedilmesi, verilerin analizi konuları öğretilir.
|
Not. Z: Zorunlu ders, S: Seçmeli ders, T: Haftalık ders saati, U: Haftalık uygulama saati, L: Haftalık laboratuvar saati, TS: Dersin toplam saati, K: Dersin kredisi, AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemi.
|
|
2. SINIF / 4.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERS ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1
|
GER202
|
GERİATRİ I ( İLERİ GERİATRİ)
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
4
|
İçerik: Yaşlanma süreci ile birlikte ortaya çıkan fizyolojik değişiklikleri ve bu değişikliklere bağlı ortaya çıkabilecek hastalık süreçlerini öğretmek hedeflenmektedir. Yaşlanmaya bağlı sıvı elektrolit değişiklikleri, bağışıklık sistemi değişiklikleri, iskelet kas sistemi değişiklikleri, nörolojik sistem değişiklikleri, geriatrik kanserler konuları öğretilir.
|
2
|
GER204
|
SAĞLIK EKONOMİSİ
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
4
|
İçerik: Temel ekonomik kavramların öğretilmesi ve sağlık sektörünün ekonomik açıdan değerlendirilmesi, sağlık arzı ve talep kavramları ile sağlık piyasaların işleyişi hakkında temel bilgilerin öğretilmesi amaçlanmaktadır. Sağlık ekonomisinin tarihsel gelişimi, Sağlık hizmetlerinin ekonomik değerlendirmesi, Sağlık piyasasında arz ve talep kavramları, sağlık piyasalarının işleyişi, sağlık harcamalarının önemi, sağlık sektörünün finansmanı konularını öğretir.
|
3
|
GER206
|
İÇ HASTALIKLARI
|
Z
|
3
|
4
|
0
|
7
|
5
|
5
|
İçerik: Geriatrik bireylerde kronik hastalıkları tanımlamayı, kronik hastalık durumlarında bireyleri Gerontolojik yaklaşım ile değerlendirmeyi amaçlar. Geriatrik bireylerde; diyabet, hipertansiyon, demans, serebrovasküler hastalık, alzheimer, kanser, kronik böbrek hastalıkları, parkinson, romatoid artrit, osteoartrit, koroner arter hastalığı, kalp kapak hastalıkları, periferik damar hastalıkları öğretilir.
|
4
|
GER208
|
SAĞLIK DAVRANIŞI VE SAĞLIK OKURYAZARLIĞI
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
4
|
İçerik: Toplumdaki yaşlı bireylerin yaşam tarzlarının sağlığa etkisini ve sağlık okuryazarlığı düzeyinin arttırılması konusunda uygulanan girişimlere yönelik farkındalık bilgisini öğretmek hedeflenmiştir. Sağlık okuryazarlığı, sağlıklı yaşam biçimi davranışları, beslenme ve sağlık okuryazarlığı, iletişim ve sağlık okuryazarlığı, mobil sağlık ve sağlık okuryazarlığı, kırılgan gruplar ve sağlık okuryazarlığı konuları öğretilir.
|
5
|
GER210
|
DEONTOLOJİ
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
4
|
İçerik: Gerontolog adayı öğrencilere, çağdaş sağlık konularına tarihi perspektiften yaklaşımı öğretmek ve öğrencilerin mesleki yasal yükümlülükler ile ilgili konulara bilimsel bakış kazanmalarını sağlamaktır. Deontoloji, etik, ahlak kavramları, hak, adalet, eşitlik, insan hakları, hasta hakları, malpraktis, mesleki yasa, yönetmelik konuları öğretilir.
|
Not. Z: Zorunlu ders, S: Seçmeli ders, T: Haftalık ders saati, U: Haftalık uygulama saati, L: Haftalık laboratuvar saati, TS: Dersin toplam saati, K: Dersin kredisi, AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemi.
|
|
3. SINIF / 5.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERS ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1
|
GER301
|
BİYOİSTATİSTİK VE BİLGİSAYAR UYGULAMALARI I
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Öğrencilerin istatistiğin temellerini öğrenmeleri ve temel istatistik bilgilerini bilgisayar ortamında uygulayabilecek yeterliği kazandırmak hedeflenmektedir. İstatistiğe giriş, betimsel istatistik, olasılık, hipotez, veri toplama yöntemleri, dağılım ölçüleri, hipotez testleri öğretilir.
|
2
|
GER303
|
GERİATRİ II
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
4
|
İçerik: Yaşlanma süreci ile ortaya çıkan fizyolojik değişiklikleri ve bu değişikliklere bağlı ortaya çıkabilecek hastalık süreçlerini öğretmek hedeflenmektedir. Yaşlanmaya bağlı kardiyovasküler değişiklikler, pulmoner değişiklikler, renal sistem değişiklikleri, ürogenital sistem değişiklikleri, gastrointestinal sistem değişiklikleri konuları öğretilir.
|
3
|
GER305
|
GERONTOLOJİK VE GERİATRİK MODELLER
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
4
|
İçerik: Gerontolojik bakım modellerinin; tasarımı, planlanması, yürütülmesi ve değerlendirmesi, bu derslerin ana temalarını oluşturmak, öğrencilere sistematik çalışma, gerontolojik metotlar, raporlama ve gerontolojik konseptlerin hazırlanması ve prezantasyonu hakkında bilgi sunmaktır. Gerontolojik temel kavramlar, geragogik; gerontolojik intervensiyon;dulluk, yalnızlık,soyutlanma riski; aktif yaşlanma konularını öğretir.
|
4
|
GER307
|
İLK YARDIM VE ACİL MÜDAHALE
|
Z
|
3
|
2
|
0
|
5
|
5
|
6
|
İçerik: Yaşamı tehlikeye düşen hasta ve yaralılarda; hayati tehlikeyi ortadan kaldırmak, yaşamsal fonksiyonların sürdürülmesini sağlamak, hasta/yaralının durumunun kötüleşmesini önlemek ve İyileşmeyi kolaylaştırmak için ilkyardım uygulamaları konusunda bilgi, beceri ve tutum kazandırmak hedeflenmektedir. İlkyardım uygulamaları genel bilgiler, temel yaşam desteği, ileri yaşam desteği, ısı dengesi bozukluklarında uygulamalar, bilinç bozukluklarında uygulamalar, yaralanmalarda ilk yardım, kanamalarda ilk yardım, zehirlenmelerde ilk yardım konuları öğretilir.
|
5
|
GER309
|
YAŞLILIK DÖNEMİNDE BESLENME
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
4
|
İçerik: Bu dersin amacı, öğrencileri besin ögesi gereksinimi, beslenmenin önemi, beslenme durumunun değerlendirilmesi ve yaşlılıkta beslenme programları hakkından bilgilendirmektir. Bu derste; yaşlanma süreci ve beslenme, yaşam süresi ve yaşam beklentisi, yaşla bedende oluşan değişiklikler, yaşlıların beslenme durumlarının değerlendirilmesi, yaşlanmayla ilintili hastalıklar, risk faktörleri ve beslenme, yaşlıların enerji ve besin ögeleri gereksinmeleri işlenecektir. Yaşlılar için menü düzenleme ve yaşlılıkta fiziksel aktivitenin önemi konularına yer verilecektir. Ek olarak yaşlılıkta ilaç kullanımı ve beslenme konuları işlenecektir.
|
Not. Z: Zorunlu ders, S: Seçmeli ders, T: Haftalık ders saati, U: Haftalık uygulama saati, L: Haftalık laboratuvar saati, TS: Dersin toplam saati, K: Dersin kredisi, AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemi.
|
|
3. SINIF / 6.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERS ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1
|
GER302
|
BAKIMA MUHTAÇLIK VE YAŞLI BAKIMI
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
3
|
İçerik: Bakıma muhtaçlık kavramının uygun bir tanımı, bakıma muhtaçlık ve hastalık olguları arasındaki farklar ve ortak noktalar, yaşlılıkta bakıma muhtaçlığın birey ve aile üzerindeki etkileri, evde ve kurumda verilen bakım hizmetleri, bakım personeli, bakım tesisi ve bakım kalitesi, kalite düzeyi, kalite denetimi, personel, bakım hizmetlerinin planlanması ve yönetimi gibi konular hakkında bilgiler sunmayı amaçlar. Bakıma muhtaçlık kavramı; bakım kurumları ve organizasyonu, bakım hizmetlerinin yönetimi; bakım hizmetleri ve denetimi konularını öğretir.
|
2
|
GER304
|
GERONTOLOJİK REHABİLİTASYON
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
3
|
İçerik: Yaşlanma ile meydana gelen nörolojik, ortopedik problemler, bilişsel ve fizyolojik değişikler; hastalık durumlarında fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları, geriatrik rehabilitasyon programına karar verme ve değerlendirme becerilerinin geliştirilmesi, yaşam kalitesinin değerlendirilmesi ve artırılması yönelik yaklaşımları içerir.
|
3
|
GER306
|
AKTİF VE SAĞLIKLI YAŞLANMA
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
4
|
İçerik: Yaşlanma süreci ve aktif yaşlanmanın bireysel ve toplumsal faydalarını öğretmek hedeflenmektedir. Aktif ve sağlıklı yaşlanma kavramları, Yaşlanmayla mücadele, yaşlanmanın ekonomiye etkisi, aktif yaşlanmada sorunlar, nüfusun yaşlanması konularını öğretir.
|
4
|
GER308
|
GERİATRİ III
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
4
|
İçerik: Yaşlanma süreci ile birlikte kronik hastalıklara bağlı sık karşılaşılan semptomları ve bu semptomları yönetmeye yönelik konuları öğretmeyi hedefler. İnkontinans, unutkanlık, ağrı, uyku, iştahsızlık, yorgunluk, malnütrisyon, sarkopeni, dispne, öksürük, anüri, oligüri konularını öğretir.
|
5
|
GER310
|
BİYOİSTATİSTİK VE BİLGİSAYAR UYGULAMALARI II
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
4
|
İçerik: İleri veri analiz testlerinin öğretilmesi ve bu test sonuçlarını yorumlamayı öğretmek hedeflenmektedir. Korelasyon analizi, Basit ve Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi, Lojistik Regresyon Analizi ve Risk Faktörlerinin Belirlenmesi kikare tesi, tek yönlü varyans analizi konularını öğretir.
|
Not. Z: Zorunlu ders, S: Seçmeli ders, T: Haftalık ders saati, U: Haftalık uygulama saati, L: Haftalık laboratuvar saati, TS: Dersin toplam saati, K: Dersin kredisi, AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemi.
|
|
4. SINIF / 7.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERS ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1
|
GER401
|
YAŞLILIK VE EĞİTİM
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
3
|
3
|
İçerik: Yaşlılara uygulanan eğitim politikasını ve eğitim sistemlerini incelemek, kavram ve uygulamayı hayat boyu öğrenme açısından tartışmak, eğitimi almak isteyen yaşlıları destekleyen strateji ve içerik hakkında düşünmeyi öğretmek hedeflenmektedir. Yaşlanma ve toplum, hayat boyu eğitim, yaşlı insanlar için eğitim politikası ve sistemleri, yaşlıların özelliklerini öğrenmek için destek stili ve sistemi konuları öğretilir.
|
2
|
GER403
|
SOSYAL POLİTİKA VE YAŞLILIK
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
3
|
İçerik: Sosyal politikanın Gerontoloji'de tanımı, önemi ve amacını öğrenmek; mevcut sosyal politikaları Gerontolojik bakış açısıyla değerlendirebilmek hedeflenmektedir. Sosyal politikanın tanımı ve bu alanda çalışan bilim insanları, sosyal politikanın tarihçesi yaşlılık politikalarının hedefleri, bakımın değerlendirilmesi ve Barthels Bakım İndeksi, yaşlılık politikalarında güncel sorunlar, yaşlılık ve yerel yönetimler konuları öğretilir.
|
3
|
GER405
|
GERONTOLOJİ VE GERİATRİDE KLİNİK UYGULAMALAR
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
4
|
İçerik: Yaşlı bireylerin bütüncül sağlık değerlendirmesi sırasında diğer sağlık profesyonelleri ile birlikte bütüncül değerlendirilmesi ve bakımında aktif rol almayı amaçlar. Yaşlılık sürecinde vital bulguları değerlendirme, beslenme takibi, bilişsel fonksiyonları değerlendirme ve takip, yatış pozistonlarını düzenleme, cilt bütünlüğünü takip etme konuları öğretilir.
|
4
|
GER407
|
MESLEKİ UYGULAMA I
|
Z
|
0
|
4
|
0
|
4
|
2
|
4
|
İçerik: Bu dersin amacı, yaşlı bireylerin bütüncül yaklaşımla bakımında, temel kavram ve ilkeleri açıklama, bunlarla ilgili teknik ve yöntemleri uygulama becerisi kazanmaktır. Bu derste öğrencilerin çeşitli yaşlı bakım merkezlerinde, hastanelerde, aile sağlığı merkezlerinde yaşlı bireylere gerontolog adayı olarak yaklaşımlarına olanak sağlanacaktır.
|
5
|
GER409
|
BİTİRME ÖDEVİ I
|
Z
|
0
|
4
|
0
|
4
|
2
|
4
|
İçerik: Gerontolog adayı öğrenciye yaşlı bireyleri inceleyen bilimsel araştırma okumaya ve bilimsel araştırma yapmaya hazırlamak amaçlanmıştır. Bilimsel araştırma, tez kavramları, tez konusu nasıl belirlenir, tez içeriği (başlık, giriş,amaç, bulgular, tartışma,sonuç) , kaynak yazım formaktları öğretilir.
|
Not. Z: Zorunlu ders, S: Seçmeli ders, T: Haftalık ders saati, U: Haftalık uygulama saati, L: Haftalık laboratuvar saati, TS: Dersin toplam saati, K: Dersin kredisi, AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemi.
|
|
4. SINIF / 8.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERS ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1
|
GER402
|
GERONTOLOJİK DEĞERLENDİRME
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
3
|
4
|
İçerik: Yaşlanan bireyi bilişsel, kognitif, fiziksel, psikolojik,sosyo ekonomik yönden kapsamlı bir şekilde değerlendirmeyi hedefler. Anamnez alma, genel görünüm değerlendirilmesi, kronik hastalık sorgulama, ilaç kullanımı ve devam eden sürekli tedavi varlığı, organ ve sistemlerin fonksiyonel değerlendirilmesi, temel bilişsel düzey, sosyal destek bileşenleri konuları öğretilir.
|
2
|
GER404
|
BİTİRME ÖDEVİ II
|
Z
|
0
|
4
|
0
|
4
|
2
|
4
|
İçerik: Gerontolog adayı öğrencinin belirlediği bir konuda tez yazması hedeflenmiştir. Tez ile ilgili literatür tarama, tez, veri toplama, veri analizleri ve yapılan istatistikleri yorumlama öğretilir. Bilimsel araştırma, tez kavramları, tez konusu nasıl belirlenir, tez içeriği (başlık, giriş, amaç, bulgular, tartışma, sonuç) , kaynak yazım formatları öğretilir.
|
3
|
GER406
|
MESLEKİ UYGULAMA II
|
Z
|
0
|
4
|
0
|
4
|
2
|
4
|
İçerik: Bu dersin amacı, yaşlı bireylerin bütüncül yaklaşımla bakımında, temel kavram ve ilkeleri açıklama, bunlarla ilgili teknik ve yöntemleri uygulama becerisi kazanmaktır. Bu derste öğrencilerin çeşitli yaşlı bakım merkezlerinde, hastanelerde, aile sağlığı merkezlerinde yaşlı bireylere gerontolog adayı olarak yaklaşımlarına olanak sağlanacaktır.
|
4
|
GER408
|
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Bu ders öğrencilerin, iş kazaları ve meslek hastalıkları nedenlerini, iş kazaları ve meslek hastalıklarından korunmaya yönelik bilgi ve beceri edinerek iş yerinde güvenlik önlemlerini tespit edebilmesini, işçi sağlığı ve iş güvenliği mevzuatı konusunda bilgi edinerek iş yerindeki uygulamalarla değerlendirilebilmesini amaçlar. İş sağlığı ve güvenliği hakkındaki temel kavramlar ve tarihsel gelişim, Risk, tehlike, birincil, ikincil, üçüncül koruma kavramları, Fiziksel, kimyasal, biyolojik ve psikososyal riskleri sınıflandırabilmek konuları öğretilir.
|
5
|
GER410
|
GEROTEKNOLOJİ
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Bu dersin amacı, öğrencinin; yaşlılıkta çevresel koşulların sağlığı nasıl etkilediğini ve bu koşulları iyileştirmede izlenmesi gereken yollara ilişkin değerlendirme yapabilmesini sağlamaktır. Bu derste, düşme ve düşme yaralanmalarına sebep olan ev içi ve çevresel faktörler, yaşam alanlarında yapılması gereken düzenlemeler, Türkiye ve Dünya’daki geronteknoloji örneklerinin incelenmesine yer verilecektir.
|
Not. Z: Zorunlu ders, S: Seçmeli ders, T: Haftalık ders saati, U: Haftalık uygulama saati, L: Haftalık laboratuvar saati, TS: Dersin toplam saati, K: Dersin kredisi, AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemi.
|
|
GERONTOLOJİ BÖLÜMÜ
ANA DAL ÖĞRETİM PROGRAMI SEÇMELİ DERS İÇERİKLERİ
|
1. SINIF / 1.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERS ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1
|
GER109
|
TIBBI TERMİNOLOJİ
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Tıbbı terimleri, kök önek ve sonek yapılarından yola çıkarak inceleyebilmeyi, hastalıkların tanısı, semptomlarına ilişkin terimleri doğru kavrayabilmeyi hedefler. Terminolojiye giriş ve köramı,k kav tıbbı terminolojide ön ekler, tıbbı terminolojide son ekler, tıbbı terminoloji solunum sistemi, tıbbı terminoloji sinir sistemi, tıbbı terminoloji sindirim sistemi, tıbbı terminoloji endokrin sistem, tıbbı terminoloji üriner sistem öğretilir.
|
2
|
GER111
|
İLETİŞİM BECERİLERİ
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Gerontolog adayı öğrencilerin; etkili iletişim becerilerini öğrenmesini kurmayı hedefler. İletişim nedir, Kişilerarası Etkili iletişimin Unsurları, İletişimde Kültür, Etkili Dinleme, temel kişilerarası iletişim konuları, İletişim sürecinin öğeleri, İletişimi etkileyen faktörler, İletişimi kolaylaştıran ve zorlaştıran iletişim teknikleri kapsamaktadır.
|
3
|
TBT101
|
TEMEL BİLGİ TEKNOLOJİLERİ
|
S
|
2
|
2
|
0
|
4
|
3
|
3
|
İçerik: Bu dersin amacı; öğrencilere, temel bilgi teknolojilerinin önemini kavratarak, problem çözme ve analiz etme becerilerini kazandırmak, araştırma ve öğrenme ihtiyaçlarına yönelik olarak alt yapı oluşturmak, eğitim ve meslek hayatlarında teknoloji ve bilimin önemini kavratarak öğrenme becerilerini geliştirmektir. Bilgisayar donanımı, yazılım ve işletim sistemi, internet ile ilgili temel kavramları, bilişim etiğini, web tabanlı öğrenme, kelime işlemci, sunum hazırlama, işlem tablosu, bilgi ve iletişim teknolojisinde yeni gelişmeleri öğretir.
|
4
|
GER113
|
ORYANTASYON
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Üniversiteyi, fakülteleri, bölümleri, üniversite şehrini tanıtmayı hedefler. Üniversitenin tanıtımı, sağlık bilimleri fakültesi tanıtımı, bölüm anabilim dalları tanıtımı, kütüphane tanıtımı, üniversitede yer alan faaliyetlerin tanıtımı yapılır.
|
Not. Z: Zorunlu ders, S: Seçmeli ders, T: Haftalık ders saati, U: Haftalık uygulama saati, L: Haftalık laboratuvar saati, TS: Dersin toplam saati, K: Dersin kredisi, AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemi.
|
|
1. SINIF / 2.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERS ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1
|
GER110
|
DİJİTAL VE YAPAY ZEKA
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Dijital dönüşüm ve yapay zekayı tanıtmayı, yapay zeka teknolojilerinin sağlık bakım sistemine entegrasyonunu öğretmeyi, geleceğe yönelik teknoloji tabanlı çözümlemeler yapmayı hedefler. Dijital zeka, yapay zeka, sağlıkta yapay zeka uygulamaları, dijital dönüşüm sağlayan araçların
|
2
|
GER112
|
BİYODEMOGRAFİ
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Bu dersin amacı, öğrencinin biyodemografi kavramını öğrenmesini ve edinilen bilgileri Gerontolojik bakış açısı ile birleştirmesini sağlamaktır. Ayrıca Türkiye için yeni bir kavram olam Biyodemografi alanında yapılan çalışmaların takip edilmesini amaçlamaktadır. Biyodemografi kavramı, Türkiye’nin demografik yapısı ve Dünyadan örnekler, Doğurganlık, ölüm oranları, ölüm nedenleri, göçler, yaşlanma sebepleri anlatılacaktır.
|
3
|
GER114
|
YARATICI DRAMA
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Kişinin kendisini ifade edebilmesi, empati kurabilmesi, içinde olduğu grupla bütünleşebilmesi amaçlanmaktadır. Yaratıcı dramanın tarihçesi, Yaratıcı dramanın kuramsal boyutu ile atölye çalışmaları, Yaratıcı dramadaki yöntem ve teknikleri uygulama, Yaratıcı dramada uygulanan programın hedef, içerik ve işleniş, Rol oynama ve doğaçlama konuları öğretilir.
|
4
|
GER116
|
ÖRGÜT PSİKOLOJİSİ
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Sağlık kurum ve kuruluşları/yaşlı bakım merkezlerinde (örgüt) yer alan bireylerin davranışlarını irdelemek, örgütte çalışanların ve örgütün sorunlarını anlayarak çözüm önerileri sunabilmeyi sağlamaktadır. Ayrıca, örgüt çalışanlarının karşılaşabileceği psikolojik sorunlara yönelik çözümler üretilebilmesine katkı sağlamaktadır.
|
5
|
GER118
|
KÜLTÜREL ANTROPOLOJİ VE YAŞLILIK
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Bu ders, yaşlılık sürecini kültürel antropoloji perspektifinden inceleyerek yaşlılık deneyimini çeşitli kültürel ve toplumsal bağlamlarda anlamamıza olanak sağlar. Yaşlılık kavramının kültürel olarak nasıl şekillendiğini ve farklı toplumlardaki yaşlılık algılarının nasıl değiştiğini anlamak için kültürel antropolojinin temel kavramlarına odaklanılacaktır.
|
Not. Z: Zorunlu ders, S: Seçmeli ders, T: Haftalık ders saati, U: Haftalık uygulama saati, L: Haftalık laboratuvar saati, TS: Dersin toplam saati, K: Dersin kredisi, AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemi.
|
|
2. SINIF / 3.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERS ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1
|
GER213
|
MESLEKİ İNGİLİZCE
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Bu dersin amacı, öğrencinin meslekle ilgili temel konularda okuma ve anlama becerisini kazanmasını sağlamaktır. Bireylerin meslekle ilgili çalışmaları takip etmesini hedeflemektedir. Temel kelime bilgisi, mesleki terminoloji, temel mesleki okuma metinleri okuma anlama öğretilir.
|
2
|
GER215
|
BİYOGERONTOLOJİ TEORİLERİ
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Biyolojik yaşlanmanın sebeplerini anlamak için genel biyoloji kavramlarını öğrenmek ve hücresel yaşlanma ile ilişkilerine yönelik bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. iyolojik yaşlanmaya giriş; gerontobiyolojide bilimsel yöntem, su, inorganik/organik bileşiklerin ve biyomoleküllerin canlılar için önemi; metabolizma; hücre yapısı ve fonksiyonları, hücre bölünmesi, kök hücre, hücre ölümü; dokular. Yaşlanmaya dair moleküler ve hücresel teoriler, yaşlanmaya dair sistem düzeyindeki teoriler, evrimsel yaşlanma teorileri konuları öğretilir.
|
3
|
GER217
|
BİLİM FELSEFESİ
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Bir kültür formu ve bilgisel etkinlik olarak bilim konusunda bir kavrayış geliştirmek. Bilim felsefesinin ana problemlerini ve bunlara yönelik çözüm denemelerini tanıtmak. Eleştirel ve sorgulayıcı bir gözle bu problemlere öğrencinin yönelmesini sağlamak hedeflenmektedir. Antik Yunan’da bilim, Orta Çağ İslam Dünyasında Bilim, Ortaçağ Avrupasında Bilim, Modern Bilim, Realizm, Pragmatizm, nedensellik konularını işler.
|
4
|
GER219
|
SAĞLIK YÖNETİMİ VE BİLİŞİM SİSTEMLERİ
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Sağlık ve hastane bilgi sistemlerinin önemini anlatmak, bilişim sistemlerinin etkin kullanımı için vizyon geliştirebilmek, eleştirel bakabilmek ve doğru yatırım tercihleri yapabilmek için stratejik konular üzerinde detaylı bilgiyi vermek amaçlanmıştır.
|
5
|
GER221
|
MEDYA VE SANATTA YAŞLILIK VE YAŞLANMA TEMSİLİ
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Bu ders, medya ve sanat aracılığıyla yaşlılık ve yaşlanma temsillerini inceler. Yaşlılık ve yaşlanmanın medya ve sanat eserlerinde nasıl temsil edildiğini, bu temsillerin toplumsal algıları nasıl etkilediğini ve yaşlılıkla ilgili klişelerin nasıl şekillendiğini analiz eder. Öğrenciler, film, edebiyat, resim, müzik ve diğer sanat formları aracılığıyla yaşlılık ve yaşlanmayı anlama ve eleştirme becerilerini geliştirirler.
|
Not. Z: Zorunlu ders, S: Seçmeli ders, T: Haftalık ders saati, U: Haftalık uygulama saati, L: Haftalık laboratuvar saati, TS: Dersin toplam saati, K: Dersin kredisi, AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemi.
|
|
2. SINIF / 4.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERS ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1
|
GER212
|
MESLEKİ İNGİLİZCE II
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Bu dersin amacı, öğrencinin meslekle ilgili temel konularda okuma ve anlama becerisini kazanmasını sağlamaktır. Bireylerin meslekle ilgili çalışmaları takip etmesini hedeflemektedir. Bu derste; temel mesleki terminoloji kavramları tartışılacak, temel seviyede terminoloji bilgisi okuma, anlama ve tercüme olarak işlenecektir.
|
2
|
GER214
|
YARA BAKIMI
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Bu derste öğrencinin kanıta dayalı kaynaklar, standartlar ve güncel rehberler doğrultusunda yara bakımı, yara değerlendirilmesine ilişkin bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır. Deri fizyolojisi, yara tanımı, sınıflandırılması,yara iyileşme süreci, yara bakım ürünleri, diyabetik ayak yarası, yanık yarası konuları öğretilir.
|
3
|
GER216
|
YAŞLILIK VE EŞİTSİZLİK
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Bu dersin temel amacı, toplumsal eşitsizliklerin doğasını, nedenlerini ve toplumsal sonuçlarını anlamaktır. Tabakalaşma, eşitsizlik kavramları, tabakalaşma sistemleri, sınıf temelli eşitsizlik ve yoksulluk, Klasik Teoriler: Marx, Weber, Pareto, Mosca, ağdaş Teoriler: Parsons, Mills, Dahrendorf, Wright, Sınıf Temelli Eşitsizlik ve Yoksulluk konuları öğretilir.
|
4
|
GER218
|
MUHASEBE
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Muhasebenin teorik ve uygulama yönü, yaşlı bakım kurumları muhasebe yönetimi ile ilgili genel bilgilere sahip olmayı hedefler. Muhasebe Bilgi Sistemi, Muhasebenin Gelişimi, Muhasebenin Temel Kavramları ve Genel Kabul Görmüş Muhasebe Prensipleri, Tek Düzen Hesap Çerçevesi, Temel Mali Tablolar, Hesap Kavramı ve Hesapların İşleyişi, Defterler ve Muhasebe Belgeleri, Muhasebe İş Akışı, Açılış Kayıtları, Dönem İçi Muhasebe İşlemleri, Kasa ve Bankalar, Hisse Senedi ve Alacaklara İlişkin Kayıt İşlemleri, Bilanço ve Gelir tablosu hazırlanması konularını öğretir.
|
5
|
GER220
|
BAĞIMLILIK İLE MÜCADELE
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Bu dersin amacı antropolojinin temel kavramları ve kuramlarını incelemektir. Ders kapsamında Temel antropoloji kavramları ve kuramları, diğer bilimlerle ilişkisi, kültür kavramı, kültürel süreçler, kültürün özellikleri, kültürel farklılıklar, kültürel uyarlanma, kültürleme, kültürleşme, antropoloji ve sosyal hizmet hususlarına değinilecektir. Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler antropolojik bakış açısı kendimize ve ötekine ait gündelik yaşamı daha iyi çözümleme ve değerlendirme olanağı bulacak ve antropoloji ve sosyal hizmet disiplinini birbiriyle ilişkilendirme yeteneğini sahip olabileceklerdir.
|
Not. Z: Zorunlu ders, S: Seçmeli ders, T: Haftalık ders saati, U: Haftalık uygulama saati, L: Haftalık laboratuvar saati, TS: Dersin toplam saati, K: Dersin kredisi, AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemi.
|
|
3. SINIF / 5.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERS ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1
|
GER311
|
KUŞAKLARARASI İLETİŞİM
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Temel kavramlar ve tanımlar; bağımlılık türleri (madde bağımlılığı, teknoloji bağımlılığı vb.); bağımlılığın nedenleri; kişiyi madde bağımlılığı sürecine hazırlayan aile, akran grubu ve toplumsal bağlamda risk etmenleri; bağımlı çocuk, ergen ve yetişkinlerde iletişim becerileri; bağımlılıkta sosyal hizmetin rolü; bağımlılık ile ilgili modeller; bağımlılığı önleme çabası; bağımlılığın sonuçları; bağımlılık ile mücadelede ulusal politika ve strateji yöntemleri; yeniden uyum süreci.
|
2
|
GER313
|
GERONTOLOJİDE TAMAMLAYICI TIP UYGULAMALARI
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: İntegrative yöntemler konusunda kuramsal bilgi vermek, integratif yöntemleri kullanarak bakım becerilerini kazandırmak, holistic bakış açısı ile bakımı planlamak ve uygulamaları entegre etmek hedeflenmektedir. İntegratif bakım kavramı ve gelişimi; integratif bakım: alternatif tıp sistemleri, geriatrik bireylerde zihin beden uygulamaları, biyolojik temelli uygulamalar, enerji terapileri, integrative yöntemler ve etik konuları öğretilir.
|
3
|
GER315
|
GERONTOLOJİK ERGOTERAPİ
|
S
|
2
|
2
|
0
|
4
|
3
|
3
|
İçerik: Geriatrik grupta yer alan bireylerin anlamlı ve amaçlı aktiviteleri kullanarak günlük yaşam aktivitelerine katılmalarını sağlamaya, bağımsızlığını arttırmaya ve yaşam kalitesini arttırmaya yönelik girişimleri öğretmeyi hedefler. Ergoterapinin tarihçesi, ergoterapi ile ilgili genel terimler, Dünya sağlık örgütünün özür ile ilgili fonksiyon sınıflandırmasının anlatılması, Özür, yaşam kalitesi, katılım ve ergoterapi, Kendini yönlendirme, kişi merkezli çalışma, holistik yaklaşım, çok yönlü bakış, Mental sağlık hizmetlerinin tarihçesi, Özür ve psikolojik yönler, Bozukluk ve katılımla ilişkili olarak kişi, aktivite ve çevre ilişkisinin açıklanması, Ergoterapinin sosyal yönünün tartışılması, Değerlendirme ve tedavi alanlarının tartışılması: günlük yaşam aktiviteleri, yardımcı günlük yaşam aktiviteleri, dinlenme ve uyku, eğitim, çalışma, oyun, boş zaman aktiviteleri, sosyal katılım. Tedavi yaklaşımlarının tartışılması konularını öğretir.
|
4
|
GER317
|
GERONTOLOJİDE ÖZEL KONULAR I
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Bu dersin amacı, öğrencinin meslekle ilgili özel ve güncel konularda okuma ve yorumlama becerisini kazanmasını sağlamaktır. Bireylerin meslekle ilgili çalışmaları yakından takip etmesini ve konunun özüne inmesini hedeflemektedir. Beyin yaşlanması, bağışıklık sisteminin yaşlanması, mitokondriyal yaşlanma, ömür uzunluğu ile ilgili genler konularını öğretir.
|
5
|
GER319
|
TEMEL HUKUK BİLGİSİ
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Hukukun kaynaklarını, temel kavramlarını ve terimlerini öğrenmek; hukuksal düşünce tarzının günlük hayata yansıtılabileceği ölçüde edinmek üzerine odaklanılmıştır.
|
6
|
GER321
|
TIBBİ DOKÜMANTASYON
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Sağlık kurumlarında üretilen tıbbi dokümanların özellikleri, kayıt altına alınmaları, korunmaları ve kullanıcıların hizmetine sunulmaları konularını incelemek ve bu alandaki görev ve sorumluluklarının bilincinde olmak amaçlanmıştır.
|
7
|
GER323
|
SAĞLIK EĞİTİMİ
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Bu derste, öğrenciler sağlık eğitimlerine yönelik eğitim planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerini geliştirir. Ders kapsamında, gerontologların temel fonksiyonlarından biri olan sağlık eğitiminin önemini kavramalarını ve sağlık eğitimi etkinliği açısından bilgi, beceri ve davranış geliştirmelerini ve bu rolü yaşam boyu etkin bir biçimde kullanmalarını amaçlanmaktadır. Bu ders, eğitim ve öğretim sürecinin tanımı ve niteliği, eğitim uygulamaları, eğitim ve öğretimi etkileyen temel faktörler, sağlık eğitiminin tanımı, niteliği ve ilkeleri, sağlık eğitiminin sağlık hizmetleri içindeki yeri ve önemi, önemli sağlık eğitimi konuları, sağlık eğitimi yöntemleri ve araçları, çağdaş sağlık eğitimi, bireysel olarak başarılı bir sağlık eğitimini planlayıp uygulayabilmeyi içerir.
|
Not. Z: Zorunlu ders, S: Seçmeli ders, T: Haftalık ders saati, U: Haftalık uygulama saati, L: Haftalık laboratuvar saati, TS: Dersin toplam saati, K: Dersin kredisi, AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemi.
|
|
3. SINIF / 6.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERS ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1
|
GER314
|
YAŞLILIKTA YAŞAM ALANI
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Geriatrik bireylerin yaşam alanlarında düşme riskini, ev kazaları riskini azaltmaya yönelik girişimleri, kronik hastalıklara bağlı meydana gelen fonksiyon kayıplarına ilişkin yaşam kalitesini iyileştirmek amaçlı mimari düzenlemeleri öğretmeyi hedefler. Yaşam kalitesi ve mekan ilişkisi, yaşlılarda mutfak,banyo, lavabo ortamı, yürümeyi kolaylaştırıcı basamaklar, düşmeyi önleyici zemin ve ayakkabılar, zil ve çağrı sistemleri, hobi bahçesi etkinlikleri konularını öğretir.
|
2
|
GER318
|
GERONTOLOJİDE ÖZEL KONULAR II
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Bu dersin amacı, öğrencinin meslekle ilgili özel ve güncel konularda okuma ve yorumlama becerisini kazanmasını sağlamaktır. Bireylerin meslekle ilgili çalışmaları yakından takip etmesini ve konunun özüne inmesini hedeflemektedir. Poly-systemic sendromu, D vitamini eksikliği, Alzehimer, Maternal obezite, diyet ve egzersizin adipositlerin epigenetik regülasyonuna etkisi, Organizmaların yaşlanması,kanser biyobelirteçleri konuları öğretilir.
|
3
|
GER320
|
SAĞLIK HUKUKU
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Dersin amacı; Sağlık hukuku kavramının tanımlanması, sağlık hukukunda sorumluluk, sağlık çalışanlarının görev, yetki ve sorumluluk alanlarının ortaya konulması ve hukuki boyutunun öğretilmesidir. Sağlık Hukuku tanımı, kapsamı, hasta hakları ve ilgili mevzuat, hekimin yükümlülükleri, tıbbi hataların hukuksal süreci, sağlık kurum ve kuruluşlarının hak ve yükümlülükleri, sağlık hukukunda sorumluluk kavramlarını öğretir.
|
4
|
GER322
|
GEROPSİKİYATRİ
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Bu ders, insan davranışlarını ve davranış bozukluluklarını, ruh sağlığı ve yaşlılıkta sık görülen ve diğer ruhsal bozuklukları ele alır. Yaşlı bireylerin ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi, iyileştirilmesine yönelik kavramsal bilgileri ve ruh sağlığını etkileyen değişkenleri dikkate alarak fiziksel, sosyal ve ruhsal sorunları önleyici, iyileştirici, rehabilite edici yaklaşımları uygulama becerisi kazanmayı ve bireyin baş etme güçlerini geliştirmeyi öğretir.
|
5
|
GER324
|
SAĞLIK TURİZMİ
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Son yıllarda hızlı bir gelişime gösteren sağlık turizmi ile ilgili kavramların bilinmesi, Türkiye ve Dünya’daki sağlık turizmi gelişiminin incelenmesi, sağlık turizminde faaliyet gösteren işletmelerin ve sağlık turizmi türlerinin bilinmesi, sağlık turizmi sektörünün incelenmesi , sağlık turizmi kapsamında turistlerin ve sektördeki işletmelerin karşılaştıkları sorunları inceleyerek bu sorunlara çözüm önerileri getirilebilmesini, sağlık turizmi alanındaki yasal mevzuatın öğretilmesi dersin genel amaçlarını oluşturmaktadır. Ayrıca, dünyada yaşlı nüfusun artmasıyla birlikte önemi daha da artacak olan sağlık turizminin önemi gittikçe artan üçüncü yaş turizmi konusunda ülkemizde ve dünyadaki genel durum ve yapılabilecekler konusunda bilgilendirmek amaçlanmıştır.
|
Not. Z: Zorunlu ders, S: Seçmeli ders, T: Haftalık ders saati, U: Haftalık uygulama saati, L: Haftalık laboratuvar saati, TS: Dersin toplam saati, K: Dersin kredisi, AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemi.
|
|
4. SINIF / 7.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERS ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1
|
GER411
|
GERODONTOLOJİ
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Dersin amacı, dişlerde ve çevre dokularda yaşa bağlı değişikliklerin farkında olmak ve buna olanak tanımak ve bu konuda gerekli özel bilgi, tutum ve teknik becerilere sahip yaşlı hastaların yaşam kalitelerini iyileştirmek için uygun koruyucu ve tedavi edici prosedürleri seçmektir. ağız sağlığı hizmeti sunumu, yaşlı bireylerde ağız mukozası, dil, kemik, çene eklemi, tükürük ve tükürük bezleri gibi ağız dokularındaki değişiklikleri araştırmaktır. Geriatrik hastalarda protetik rehabilitasyon ve planlama, geriatrik hastalar için periodontal problemler ve periodontoloji, geriatrik hastalarda diş çürükleri, Geriatrik hastalar için restoratif tedavi konuları öğretilir.
|
2
|
GER413
|
YAŞLILARDA DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Yaşlı bireylerde konuşma bozukluklarına neden olan durumlar, konuşma bozukluğu olan yaşlıya yaklaşım konularını öğretmeyi hedefler.Konuşma merkezinin anatomik incelenmesi, konuşma merkezini etkileyebilecek nörodejeneratif hastalıklar,afazi,apraksi, konuşma ve dil bozukluklarına neden olabilecek ilaçlar, işitme sorunları, etkili iletişim teknikleri, işaret-yazma- teknoloji tabanlı iletişim yöntemleri konuları öğretilir.
|
3
|
GER415
|
YAŞLI BAKIM KURUMLARI YÖNETİMİ
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Gerontolojik hizmet alanında profesyonel bir temel kazandırmak hedeflenmektedir. Kurum yönetiminde temel kavramlar, hastanelerin, yaşlı bakım evlerinin tarihi, yaşlı bakım evi açma yetkisi, Türkiye’de sağlık hizmetlerinin örgütlenmesi, klinik destek hizmetleri yönetimi,sağlık kurumlarının kuruluş yeri özellikleri konuları öğretilir.
|
4
|
GER417
|
YAŞLILARDA PALYATİF BAKIM
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Palyatif bakım sürecinde palyatik bakım gereken hasta ve ailesinde fiziksel, psikiyatrik, manevi, sosyal, ve ekonomik sorunların tanımlanması, bakım süreci, yas dönemiyle etkin baş etme yöntemlerinin uygulanmasında gerekli bilgi ve beceriyi kazandırmayı amaçlar. Geriatrik bireylerin palyatif bakım sürecinde primer hastalığın kontrolü, fiziksel semptomların değerlendirilmesi, palyatik bakım gereken hasta ve ailesinde psikiyatrik sorunlar, manevi sorunlar, sosyal sorunlar, ekonomik sorunlar, yaşam sonu gereksinimlerin tanılanması, bakım süreci, yas dönemiyle etkin baş etme konularını öğretir.
|
5
|
GER419
|
MİRAS HUKUKU
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Dersin amacı; Özel mülkiyet hakkının tamamlayıcı ve vazgeçilmez bir parçası olan miras hukukunun öneminin kavranmasını sağlamak, Miras hukukunun temel kavram ve ilkelerini analiz etmek ve miras hukukundan doğan uyuşmazlıkların çözülmesini sağlayacak teorik ve pratik bilginin edinilmesini sağlamaktır. Miras Hukukunun tanımı, yasal mirasçılık, ölüme bağlı tasarruf, vasiyetname ve miras sözleşmeleri, mirasçı atama, tenkis, denkleştirme, mirasın reddi, mirasın paylaşılmasını konularını öğretir.
|
6
|
GER421
|
SAĞLIK HİZMETLERİ YÖNETİMİ
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Sağlık hizmetleri ve sağlık kurumları, sağlık sistemi, sağlık örgütlenmesi ve sağlık denetimi konularında bilgi verilmesi, sağlık hizmetlerinin önemini, kapsamını açıklamak ve sağlık hizmetleri üreten sistem ve kurumları ayrıntılı olarak incelemek amaçlanmaktadır.
|
7
|
GER423
|
LİDERLİK VE DUYGUSAL ZEKA
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Liderlik ile ilgili kavramları ve çalışmaları anlama, yorumlama ve liderleri analiz edebilme becerisi ve bakış açısı kazandırarak, çalışma ortamında karşılaşacakları ya da olacakları liderleri değerlendirebilme ve anlayabilmelerini sağlamak amaçlanmıştır. Ayrıca, sağlık kurumlarında ya da yaşlı bakım merkezlerinde görev yapan çalışanların yaşlılar ve yakınlarıyla iletişimlerinde önemli bir yeri olan, kendi duygularını ve başlarının duygularını anlayabilme, kontrol ederek yorumlayabilme ve tepki verebilme becerisini ifade eden duygusal zeka kavramının önemini ortaya koymaktadır.
|
8
|
GER425
|
ÇEVRESEL GERONTOLOJİ
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Bu ders, çevresel faktörlerin yaşlı bireylerin yaşam kalitesi üzerindeki etkilerini incelemektedir. Yaşlılık sürecindeki bireylerin fiziksel, sosyal ve duygusal ihtiyaçlarına uygun çevresel koşulların nasıl oluşturulabileceği ve yaşlanma sürecindeki bireylerin çevreleriyle etkileşimlerinin nasıl iyileştirilebileceği üzerine odaklanır. Konular arasında yaşlı dostu mekanlar, erişilebilirlik, toplumsal katılımı teşvik etme ve yaşlıların çevrelerini yönetme becerileri yer alır.
|
Not. Z: Zorunlu ders, S: Seçmeli ders, T: Haftalık ders saati, U: Haftalık uygulama saati, L: Haftalık laboratuvar saati, TS: Dersin toplam saati, K: Dersin kredisi, AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemi.
|
|
4. SINIF / 8.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERS ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1
|
GER412
|
İLERİ YAŞTA HASTALIKLARDAN KORUNMA VE SAĞLIĞIN GELİŞTİRİLMESİ
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Bu dersin amacı; toplumda, yaşlıların sağlık ve sosyal ihtiyaçlarını, yaşadıkları bağlamlar içinde (kentsel veya kırsal, ailede veya yalnız) ele alarak çalışma becerisi kazandırmaktır. Sağlığın geliştirilmesi, sağlığın geliştirilmesini etkileyen faktörler, beslenme ve sağlığın geliştirilmesi, fiziksel aktivite ve sağlığın planlaması, stres yönetimi ve sağlığın geliştirilmesi konularını öğretir.
|
2
|
GER414
|
YAŞLILARA TERAPÖTİK YAKLAŞIM
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Gerontolog adayı öğrencilerin sağlıklı ve hasta yaşlılara yaklaşımlarında terapötik ilişkilerinin gelişmesini amaçlar. Terapötik koşullar, saygı ve empati, terapötik teknikler, yakından ilgilenme, kişiselleştirme, açık uçlu soru sorma, kapalı uçlu soru sorma, dokunarak iletişim kurma, fizyolojik ve psikolojik baskı durumları, yaşlılarda iletişim sorunları konuları öğretilir.
|
3
|
GER416
|
TOPLUMSAL DESTEK PROJELERİ
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Bu dersin amacı, topluma hizmet uygulamalarını tanımak ve bu konuyla ilgili sosyal bilgiler programlarında yer alan kazanımları kazandırmaya yönelik çalışmalar yapmak; diğer disiplinlerle kendi disiplinini bütüncül bir yaklaşımla ilişkilenmek ve toplum ihtiyaçlarına karşı duyarlık geliştirerek bu konularda öğrencilerinin yaşamını zenginleştirmektir. Toplumsal destek projelerinin önemi, toplumsal sorunlar, kentimizdeki toplumsal hizmet uygulamaları, Panel, Konferans, Kongre, Sempozyum Gibi Bilimsel Etkinliklere İzleyici, Konuşmacı ya da Düzenleyici Olarak Katılmanın Önemi konuları öğretilir.
|
4
|
GER418
|
GÖNÜLLÜLÜK ÇALIŞMALARI
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Gönüllülük projelerinin planlanması, uygulanması ve raporlanma sürecinin öğretilmesini hedefler. Gönüllülük kavramı ve gönüllü yönetimi, yönetim organizasyon, empati, Temel Gönüllülük Alanları (Afet ve Acil Durum, Çevre, Eğitim ve Kültür, Spor, Sağlık, Sosyal Hizmetler), liderlik kavramı, proje döngüsü ve yönetimi konularını öğretir.
|
5
|
GER421
|
AFET GERONTOLOJİSİ
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Deprem, sel, orman yangını gibi doğal ve doğal olmayan afetler sonucu oluşan krizin yönetimi ve yaşlılara özel yardım ve destek sağlanarak bu süreci daha kolay atlatmalarına destek sağlanması için neler yapılabileceği konusunda bilgilendirmek amaçlanmıştır.
|
6
|
GER422
|
GİRİŞİMCİLİK
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Yaşlı nüfusun artan ihtiyaçlarına yönelik yenilikçi ürün ve hizmetler geliştirme konusunda girişimcilik fırsatları ortaya çıkabilmektedir. Örneğin, yaşlılara yönelik teknoloji, sağlık hizmetleri ve sosyal hizmetler alanlarında girişimcilik projeleri hayata geçirilebilmesi gibi. Bu bağlamda, ders kapsamında girişimcilik kavramları ve süreci hakkında bilgi vermek, girişim fırsatlarını fark etmek, yeni bir işletmenin fizibilitesini çıkararak ve pazarlama, üretim ve finans gibi işletme planlarını hazırlama yeteneğini geliştirmek amaçlanmıştır.
|
7
|
GER424
|
YAŞLANMA VE ÖLÜM
|
S
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Bu ders, yaşlanma, ölüm ve ölüm sürecinin çok yönlü yönlerini ele alarak bunları hem bireysel hem de toplumsal bakış açılarından incelemektedir. Öğrenciler yaşlanmanın fizyolojik, psikolojik ve sosyal boyutlarına derinlemesine inerken sağlık, bilişsel gerileme ve sosyal destek ağları gibi faktörleri dikkate alırlar. Ayrıca, ders ölüm ve ölüm etrafındaki kültürel, etik ve ruhsal boyutlara da derinlemesine iner; farklı kültürlerde son yaşam bakımı, yas süreci ve cenaze ritüelleri gibi konuları ele alır. Eleştirel analiz ve düşünme yoluyla, öğrenciler yaşlanma ve son yaşamla ilgili karmaşık konuları daha derinlemesine anlar ve bu evrensel insan deneyimleriyle empatik ve bilgili bir şekilde etkileşime girmeye hazırlanırlar.
|
Not. Z: Zorunlu ders, S: Seçmeli ders, T: Haftalık ders saati, U: Haftalık uygulama saati, L: Haftalık laboratuvar saati, TS: Dersin toplam saati, K: Dersin kredisi, AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemi.
|
Gerontoloji bölümü lisans programı ders içeriklerinin indirilebilir (yazdırılabilir) formu 
|