EBELİK BÖLÜMÜ LİSANS
ANA DAL ÖĞRETİM PROGRAMI ZORUNLU DERS İÇERİKLERİ
|
1. SINIF / 1.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERSİN ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1.
|
EBE101
|
MİKROBİYOLOJİ-PARAZİTOLOJİ
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Bu dersin amacı, mikrobiyoloji/parazitoloji, genel ve mikrobiyal/parazital hastalıkların mikroorganizmaların ve epidemiyolojisi morfolojisi, klinik belirtileri, tanı ve korunma ile ilgili özel mikrobiyoloji/parazitoloji bilgi ve terminolojisinin genel kavramlarını öğretmektir. Bu ders kapsamında temel mikrobiyoloji ve parazitoloji, mikroorganizma ve parazitlerin neden olduğu hastalıklar ve korunma yolları yer alır. Mikrobiyolojinin tanımı, tarihçesi ve önemi, laboratuvarda uyulması gereken kurallar ve biyogüvenlik, mikroorganizmaların sınıflandırılması ve adlandırılması, laboratuvarda kullanılan malzemelerin tanıtımı, mikroskoplar ve kullanımı, bakterilerin morfolojik, fizyolojik özellikleri, sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemleri, bakterilerin genetik özellikleri, bakterilerin üretildiği ortamlar, antimikrobik maddeler ve duyarlılık-direnç., boyama için preperat hazırlama ve bakterilerde boyama yöntemleri. İmmünolojinin tanımı, antijen kavramı, İmmün sistem hücreleri ve organları, immünglobulinler (antikorlar), bağışık yanıtın oluşumu ve otoimmun hastalıklar, hastane infeksiyonları ve bulaşma yolları. Genel mikoloji ve tıbbi önemi olan mantar enfeksiyonları., genel viroloji ve tıbbi önemi olan viral enfeksiyonlar, genel parazitoloji ve tıbbi önemi olan paraziter enfeksiyonlar gibi konular ders içeriğinde bulunmaktadır.
|
2.
|
EBE103
|
ANATOMİ
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
4
|
İçerik: Dersin amacı, anatominin temel kavramlarını açıklayabilme, insan vücudunun normal şeklini, yapısını, vücudu oluşturan organ ve sistemlerin arasındaki yapısal ve komşuluk ilişkileri kavranmasına yönelik bilgi ve beceriler kazandırmaktır. Ders içeriğinde anatomiye giriş, anatomiye ilişkin temel kavramlar, hareket sistemi, kemikler ve eklemler, baş ve gövde kasları, solunum sistemi anatomisi, ürogenital sistem anatomisi, sindirim sistemi anatomisi, iç salgı bezleri sistemi, kalp ve dolaşım sistemi anatomisi, lenf sistemi anatomisi, merkezi sinir sistemi anatomisi, periferik sinir sistemi anatomisi, otonom sinir sistemi anatomisi, duyu organları anatomisi yer almaktadır.
|
3.
|
EBE105
|
FİZYOLOJİ
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
4
|
İçerik: Bu dersin amacı, insan vücudunun bölümleri (hücre-doku-organ-sistem), görevleri ve bu bölümler arasındaki iletişimi incelemektedir. Dersin kapsamında; hücre fizyolojisi, sinir, kas, kan fizyolojisi, merkezi sinir sistemi fizyolojisi ve solunum, dolaşım gibi sistemlerin fizyolojisi konuları yer almaktadır. Dersin içeriğinde, fizyolojide temel kavram ve terimler, hücrenin yapısı ve görevleri, vücut sıvı sistemleri, kan fizyolojisi, hareket sistemi fizyolojisi, kardiyovasküler sistem fizyolojisi, solunum sistemi fizyolojisi sindirim sistemi fizyolojisi, ürogenital sistem fizyolojisi, merkezi ve periferik sinir sistemi fizyolojisi, endokrin sistem fizyolojisi, duyu organları fizyolojisi, olgular ile fizyoloji yer almaktadır.
|
4.
|
EBE107
|
BİYOKİMYA
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Dersin amacı, İnsan yapısında yer alan kimyasal maddelerin ve canlının yaşamı boyunca sürüp giden kimyasal süreçlerinin incelenmesidir. Ders içeriğinde, biyokimyanın tanımı ve biyokimya bilgisinin sağlık alanındaki önemi, karbonhidratların yapıları, sınıflandırılmaları ve fonksiyonları, lipitlerin yapıları, sınıflandırılması ve fonksiyonları, proteinlerin yapıları, sınıflandırılması ve fonksiyonları, enzimlerin yapıları, özellikleri ve sınıflandırılması, nükleik asitlerin yapısı ve metabolizması, vitaminlerin sınıflandırılması ve fonksiyonları, hormonların yapıları, sınıflandırılmaları ve fonksiyonları, enzimlerin klinik biyokimyası, karaciğer, kalp ve böbrek fonksiyon testlerinin klinik biyokimyası, kanser markörlerinin klinik biyokimyası, numune alma yöntemleri yer almaktadır.
|
5.
|
EBE109
|
EBELİĞE GİRİŞ
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
4
|
İçerik: Dersin amacı öğrenciye ebelik mesleğinin temel felsefesine dair bilgilerin verilmesi, ebelik mesleğinin tanıtılması, mesleğin profesyonel özelliklerini, ebelik mesleğinin tarihçesi ve insanla ilgili çeşitli kavramlar hakkında bilgi sahibi verilmesidir. Ders içeriğinde, ebelik ve ebelik mesleğinin felsefesi, Dünya’da profesyonelleşme sürecinde ebelik mesleği, ülkemizde profesyonelleşme sürecinde ebelik mesleği, dünyadaki ebelik eğitiminin tartışılması, ülkemizdeki ebelik eğitiminin tartışılması, ülkemizde ve dünyadaki ebelik mesleğinin konumunun tartışılması, ebelik mesleğinin yitirmeye yüz tutan rollerini tartışma ve nedenlerini inceleme, ebelikle ilgili temel kavramlar: insan, kadın, sağlık, hastalık ve doğum kavramları, toplum, çevre ve kültür kavramları, bilim, sanat, felsefe, hemşirelik/ ebelik kavramları, aile ve ebeveynlik kavramı, rol ve adaptasyon, destek sistemleri beden imajı, anksiyete, korku, kriz, stres-baş etme kavramları, ağrı, empati kayıp, yas, ölüm kavramları, rahatlık, yaşam kalitesi kavramları, profesyonellik, atılganlık ve liderlik kavramları yer almaktadır.
|
6.
|
YDL101
|
YABANCI DİL I (İNGİLİZCE I)
|
Z
|
2
|
1
|
0
|
3
|
2.5
|
5
|
İçerik: Bu derste amaç öğrencilere başlangıç düzeyinde İngilizce okuma, dinleme, konuşma ve yazma becerileri kazandırmaktır. Bu bağlamda, derste işlenen konular doğrultusunda, öğrencilere kendilerini İngilizce dilinde başlangıç düzeyinde sözel ve yazılı olarak ifade edebilmeleri için gerekli becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. Ders kapsamında, okuma, anlama, eleştirel yorum ve tartışma; temel sözel becerileri (bireysel, ikili ve grup içi); üst yazı yazma teknikleri, bir sorunu ve o soruna dair çözümleri ele alan kompozisyon yazımı, konuşma hazırlama teknikleri kendini tanıtmak, yaşadığı şehri tanıtabilmek, meslek grupları, ulaşım araçları ve bazı temel terimler gibi temel konulara ağırlık verilerek öğrencilerin İngilizceye genel bir giriş yapmaları hedeflenmektedir.
|
7.
|
ATA101
|
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ I
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
2
|
İçerik: Ders kapsamında modern Türkiye´nin doğuşu ve gelişim süreci içindeki olaylar, fikirler ve ilkeler ele alınmaktadır. Dersin içeriği, Atatürk önderliğinde Türk milletinin geçirdiği inkılap tarihini kapsamaktadır. Osmanlı Devleti'nin yıkılış sebepleri irdelenerek, fiilen yok olmuş bir devletten Türkiye Cumhuriyeti Devleti'nin nasıl kurulduğu belgeler ışığında değerlendirilmektedir. Dersin amacı, öğrencilere Türkiye Cumhuriyeti’nin hangi koşullarda kurulduğunu anlatmak, Atatürkçü Düşünce’yi ve onun dayandığı felsefeyi, ilkeleri ve bunun yanında çağdaş değerleri benimsetmektir.
|
8.
|
TDL101
|
TÜRK DİLİ I
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
2
|
İçerik: Dersin amacı öğrencilerin Türkçenin özelliklerini ve işleyiş kurallarını bilerek yazılı ve sözlü anlatımda doğru ve etkili kullanma becerilerini geliştirmektir. Bu ders kapsamında öğrencilere akademik metin kavramı tanıtılmakta, alan ile ilgili akademik okumalar yapılırken eleştirel düşünme araçları da sunulmaktadır. Okunan akademik metinler dönem boyunca hem yapısal hem de içerik odaklı incelenmektedir.
|
9.
|
DOY101
|
DİJİTAL OKURYAZARLIK
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
3
|
İçerik: Dijital okuryazarlık bireylerin bilişim teknolojilerini ihtiyaçları doğrultusunda kullanabilme becerisidir. Bu beceri anlamlı edinimlerin gerçekleşmesine doğrudan katkı sağlamaktadır. Bu ders öğrencilere akıllı cihazlar ve sosyal ağların temel prensipleri, topluluklar ve sosyal medya ile etkileşim, bilgiye ulaşma onu analiz etme, eleştirel düşünme gibi beceriler kazandırmayı amaçlar. Ders kapsamında, dijital okuryazarlık kavramı ve dijital teknolojileri kullanırken insanların bilgiyi bulma, kullanma, özetleme, değerlendirme, yaratma ve iletişim kurma yolları gibi konular ele alınacaktır.
|
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
|
|
1. SINIF / 2.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERSİN ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1.
|
EBE102
|
EBELİKTE TEMEL İLKE VE UYGULAMALAR
|
Z
|
4
|
8
|
4
|
16
|
10
|
10
|
İçerik: Dersin amacı, öğrencilerin ebelikte temel ilke ve uygulamalarını öğrenmesi, bunlarla ilgili, bilgi, beceri ve tutumları kazanmasıdır. Ders kapsamında birey ve hastane ortamı, asepsi kavramı, hareket gereksiniminin karşılanması, hijyen gereksinimi ve bu gereksinimin karşılanması, yatağa bağımlı bireyin hijyenik gereksinimi, yaşam belirtileri (nabız, vücut ısısı, solunum, kan basıncı), sıcak ve soğuk uygulamalar, enteral ve parenteral ilaç uygulamaları, ebelik girişimleri ile günlük yaşam aktiviteleri, Solunum sistemi uygulamaları, Sindirim sistemi uygulamaları, Üriner sistem uygulamaları, Preoperatif ve postoperatif ebelik girişimleri, Sıcak ve soğuk uygulamalar, terminal dönemdeki hasta bakımı, ebelik süreci ve bakım planı hazırlama konuları ele alınmaktadır.
|
2.
|
EBE104
|
HİSTOLOJİ-EMBRİYOLOJİ
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
2
|
İçerik: Dersin amacı öğrencinin insan histolojisi ve embriyolojisi hakkında temel bilgilere sahip olmasını sağlamaktır. Ders kapsamında histolojiye giriş, hücre, hücre çoğalması, dokular, epitel doku, bağ ve destek doku, kan dokusu, kan hücreleri, kanama zamanı ve pıhtılaşma zamanı, kanın saklanması, plazma, serum, kan yapımı, kemik doku, kıkırdak doku, kas doku, ölüm katılığı, sinir doku, germ hücreleri ve döllenme, sperm ve ovum hücresinin gelişmesi ve olgunlaşması bölünme, implantasyon, endoderm, mezoderm, ektodermden gelişen yapılar sistemlerin embriyolojik gelişimi gelişim bozuklukları ve nedenleri, gelişim bozuklukları ve nedenleri yer alır.
|
3.
|
EBE106
|
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
2
|
İçerik: Dersin amacı, iş kazaları ve meslek hastalıkları nedenlerini, iş kazaları ve meslek hastalıklarından korunmaya yönelik bilgi ve beceri edinerek iş yerinde güvenlik önlemlerini tespit edebilmesini, işçi sağlığı ve iş güvenliği mevzuatı konusunda bilgi edinerek iş yerindeki uygulamalarla değerlendirilebilmesidir. Ders kapsamında; iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili temel kavramlar, iş sağlığı ve güvenliği kanunu, risk yönetimi ve değerlendirmesi, iş kazaları, iş kazalarından korunma ve kaza analizi, iş yeri ebeliği görev yetki ve sorumlulukları, iş yeri hekimliği ve iş yeri uzmanları görev yetki ve sorumlulukları, meslek hastalıkları, meslek kazaları, önlenmesi ve korunması, acil durum planları, yangınla mücadele, ilk yardım, iş kazası ve meslek hastalıklarının kayıt ve bildirimi konularını içermektedir.
|
4.
|
EBE108
|
PSİKOLOJİ
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
4
|
İçerik: Bu dersin amacı; psikoloji ile ilgili kavramları bilip, insan davranışları, düşünceleri ve duygularının işleyişini kavrayabilecek ve psikoloji ile ilgili öğrendiği kavramları mesleğinde kullanabilecek yeterliliği kazandırmaktır. Psikolojinin tanımı ve sınıflandırılması, psikolojinin amacı, diğer bilimlerle olan ilişkisi, öğrenme ve öğrenme çeşitleri hafıza ve anlamayı etkileyen faktörler, kişiliğin tanımı, davranışların fiziksel bilişsel, sosyal ve ahlaki özellikleri, savunma düzenekleri, kişiliğin oluşumu ve teorileri, psikolojik testler.
|
5.
|
YDL102
|
YABANCI DİL II
|
Z
|
2
|
1
|
0
|
3
|
2.5
|
5
|
İçerik: İngilizce 2 dersi, öğrencilerin temel İngilizce bilgisini arttırmayı hedefler. Dersin içeriği, öğrencinin temel konularda kendisini ifade etmesini ve cümleler kurarken kullanacağı temel dilbilgisi yapılarını içerir. Dersin amacı, öğrencilere lisans sonrası ve meslek hayatlarında ihtiyaç duyacakları; İngilizceye temel oluşturacak seviyede İngilizce dilbilgisi, kelime dağarcığı ve okuduğunu anlama becerilerini kazandırmaktır.
|
6.
|
ATA102
|
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ II
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
2
|
İçerik: Bu ders kapsamında siyasal alanda yapılan inkılâplar, hukuk alanında yapılan inkılâplar, eğitim ve kültür alanında yapılan inkılâplar, iktisâdi alanda yapılan inkılâplar, sosyal alanda yapılan inkılâplar, Atatürk ilkeleri, Atatürk dönemi Türk dış politikası, İkinci Dünya Savaşı yıllarında Türkiye ve 1950 -1960 yılları arası Türkiye ele alınmaktadır.
|
7.
|
TDL102
|
TÜRK DİLİ II
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
2
|
İçerik: Bu ders kapsamında öğrencilere akademik yazma becerilerini kazandırma çalışmaları yapılmaktadır. Bu çalışmalarda, Türkçe metin oluşturma, metnin bölümlerini oluşturma ve alıntı yapma, aynı zamanda da sözlü anlatım becerilerinin kazandırılmasına yönelik hem teorik hem de pratik çalışmalar yapılmaktadır.
|
8.
|
TBT102
|
TEMEL BİLGİ TEKNOLOJİLERİ
|
Z
|
2
|
2
|
0
|
4
|
3
|
3
|
İçerik: Bu dersin amacı öğrencilere mesleki ve akademik hayatlarında gerekli olacak temel bilgi teknolojilerinde bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Ders kapsamında öğrenciler (Windows 8,10 vb.) işletim sistemleri hakkında genel bilgi edinirler. Word programında metin yazma, düzenleme, dizin ekleme, içindekiler oluşturma; Excel programında tablo hazırlama, grafik ekleme; PowerPoint programında sunum hazırlama ve tüm Office programlarını etkin kullanabilmeyi öğrenirler. Ayrıca öğrenciler, ders kapsamında bulut sistemleri, dijital dosya hazırlama, internette araştırma yöntemleri, arama motorlarını verimli kullanma vb. işlemlerde becerilerini arttırırlar.
|
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
|
|
2. SINIF / 3.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERSİN ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1.
|
EBE201
|
NORMAL GEBELİK VE EBELİK BAKIMI
|
Z
|
4
|
8
|
0
|
12
|
8
|
10
|
İçerik: Dersin amacı, öğrenciye anne ve fetüs sağlığını korumak ve geliştirmek için normal gebelik sürecine ve bu süreçteki ebelik rollerini üstlenmesine yönelik bilgi ve davranışları kazandırmaktır. Ders kapsamında sağlığını etkileyen faktörler, üreme sisteminin anatomisi, üreme sisteminin fizyolojisi, gebeliğin fizyolojisi, gebelikte annenin fizyolojisi, doğum öncesi bakım, gebelikte anne ve fetus sağlığının yükseltilmesi, genetik danışmanlık, gebelikte ilaç kullanımı ve teratojenik etkenler, gebelikte beslenme, doğum öncesi dönemde ebenin rolü konuları yer alır.
|
2.
|
EBE203
|
DAHİLİ VE CERRAHİ HASTALIKLAR
|
Z
|
4
|
0
|
0
|
4
|
4
|
4
|
İçerik: Dersin amacı, ebelikte dahili ve cerrahi hastalıklar ile bakımı konusunda teorik bilgi ve beceri kazandırmak ve bireylere üst düzey bakım sunan ebeler yetiştirmektir. Dersin kapsamında temel kavramlar (homeostazisi, sıvı-elektrolit ve asit-baz dengesi, ağrı, şok), kardiyovasküler sistem hastalıkları ve bakımı, solunum sistemi hastalıkları ve bakımı, sindirim sistemi hastalıkları ve bakımı, endokrin sistem ve metabolizma hastalıkları ve bakımı, nörolojik sistem hastalıkları ve bakımı, üriner sistem hastalıkları ve bakımı, kas-iskelet sistemi hastalıkları ve bakımı, hematopoetik sistem hastalıkları ve bakımı, onkolojik hastalıklar ve bakımı, immün sistem hastalıkları, eklem ve bağ dokusu hastalıkları, dermatolojik hastalıklar ve bakımı, cerrahinin tanımı ve sınıflandırması, cerrahide temel kavramlar, cerrahi ve hastane enfeksiyonlarının kontrolü, yara iyileşmesi ve yara bakımı, cerrahide sıvı-elektrolit/asit-baz dengesi/dengesizlikleri, cerrahide şok, perioperatif (ameliyat öncesi, sırası ve sonrası) ebelik bakımı, ağrı ve ağrılı hastaya yaklaşım, gebede cerrahi aciller, memenin cerrahi hastalıkları ve ebelik bakımı ve, vaka sunumlarını içerir.
|
3.
|
EBE205
|
GENETİK
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
2
|
İçerik: Dersin amacı, temel düzeyde genetik bilgilerin, Mendel genetiğinin temel prensiplerinin, kromozom yapısının ve kromozom elde etme yöntemlerinin, genetik aberasyonların, prenatal tanı endikasyonları ve uygulamalarının, fenotip, genotip ve çevre arasındaki ilişkinin öğrenilmesidir.Ders kapsamında prokaryotik ve ökaryotik hücrelerin temel özellikleri, Mendelian kalıtım modelleri, Mitoz ve mayoz hücre bölünmesi, Otozomal kalıtımlar, X’e bağlı kalıtım, Non-mendelian kalıtım modelleri, (multifaktöryel kalıtım, itokondriyal kalıtım modellerini) kalıtımla geçen hastalıklar, aile ağacı sembolleri ve çizimi, Mendelian kalıtım modelli hastalıklar yer almaktadır.
|
4.
|
EBE207
|
FARMAKOLOJİ
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
2
|
İçerik: Dersin amacı, temel farmakoloji bilgilerinin ve tıpta ilaçların kullanılmasının öğretilmesidir. Dersin kapsamında, eczacılıktan ve bitkilerle tedaviden farmakolojiyi ayıran özellikler, ilaçların emilimi, dağılımı, farmakokinetik ve farmakodinamik, farmakokinetik özellikler ve ilaç reseptörleri, ilaçların makro ve mikro fizyolojisine giriş, ilaç güvenliği, kemoterapötik ilaçlar, antimikrobiyal tedavinin prensipleri, hücre duvarı sentezi inhibitörleri, penisilinler, protein sentezi inhibitörleri, antimikobakteriyel ilaçlar, antifungal ilaçlar, antihelmintik ilaçlar, antiprotozoal ilaçlar, antiviral ilaçlar ve AIDS, kanser ve antikanser ilaçlar, otonom sinir sistemine etkili ilaçlar: kolinerjik agonist ve antagonist ilaçlar, adrenerjik agonist ve antagonist ilaçlar, merkezi sinir sistemine etkili ilaçlar, kardiyovasküler sisteme etkili ilaçlar, diğer organ sistemlerine etkili ilaçlardan GIS ve antiemetik ilaçlar, solunum sistemine etkili ilaçlar yer almaktadır.
|
5.
|
EBE209
|
BESLENME İLKELERİ
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
2
|
Dersin tanıtılması, sağlıklı beslenmeni önemi, beslenmenin sağlık üzerine etkileri, toplumda beslenme sorunlarının başlıca nedenleri. Beslenmenin tanımı, amacı, yeterli ve dengeli beslenme. Besin öğelerine genel giriş: Karbonhidratlar, lipidler, proteinler, su ve madenler (mineraller) ve vitaminler (A , D , E , K , B 1, B 2, Niasin B 12, Folik Asit B , Pantotoik Asit, C vitamini). Nükleik asitler, enerji metabolizması, besin grupları hakkında genel bilgi. B azı özel durumlarda beslenme (gebe ve emzikli kadınlar, bebek ve çocuk, yaşlı, işçi, sporcu beslenmesi, yanık, enfeksiyon hastalıkları, kanser, diyabet, böbrek hastalıkları, karaciğer hastalıkları ve kalp ve damar hastalıklarında beslenme).
|
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
|
|
2. SINIF / 4.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERSİN ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1.
|
EBE202
|
RİSKLİ GEBELİKLER VE EBELİK BAKIMI
|
Z
|
4
|
8
|
0
|
12
|
8
|
10
|
İçerik: Dersin amacı, annedeki- fetüsteki gebelikle ilgili riskli durumların belirlenerek bu durumlara ilişkin bakım ve uygulamaların yapılabilmesine yönelik gerekli olan bilgi, beceri ve davranışların kazandırılmasıdır. Ders kapsamında, doğum öncesi bakımın önemi ve ebenin rolü, riskli durumlarda anne ve fetüs sağlığının önemi, fetal sağlığın değerlendirilmesi, fetal sağlığının değerlendirilmesinde kullanılan testler, riskli gebelikler, gebelikte risk aktörleri, önceden var olan riskli durumlar: a b o , rh uyuşmazlığı, adölesan gebelik, ileri anne yaşı ve gebelik, istenmeyen gebelik, gebelikte ortaya çıkan riskli durumlar, gebeliğin neden olduğu hipertansiyon, hellp sendrom, teratojenik enfeksiyonlar, prenatal kanamalar, birinci trimestir kanamaları, ikinci ve üçüncü trimestir kanamaları, gebeliğe bağlı ortaya çıkan diğer sorunlar: hiperemesis gravidarum, çoğul gebelik, gestasyonel trofoblastik hastalıklar, erken doğum tehdidi, miad geçmesi, polihidroamnioz ve ligohidroamniyoz, erken membran rüptürü, korioamnionitis, pelvik muayene ve değerlendirme: polikliniğe gelen gebenin karşılanması ve kabulü, pelvik muayene ve teknikleri, jinekolojide kullanılan aletler, jinekolojide kullanılan terimler.
|
2.
|
EBE204
|
BULAŞICI HASTALIKLAR VE EPİDEMİYOLOJİ
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
2
|
İçerik: Dersin amacı, epidemiyolojinin yöntemlerinin nerede, ne zaman ve nasıl kullanılacağını, araştırmaları nasıl inceleyeceği bilgi ve becerisini kazandırmaktır. Bununla birlikte bulaşıcı hastalıklar konusunda, ebelerin halkın sağlığını ve gerektiğinde kendi sağlıkları korumaları ve geliştirmeleri için bilgi, tutum ve davranış geliştirmelerini sağlamaktır. Dersin kapsamında epidemiyolojik yöntemlerin kullanım alanları, hız, oran, orantı, prevalans, insidans, epidemiyolojik ölçütler, tanımlayıcı araştırmalar, kesitsel araştırmalar, vaka-kontrol araştırmaları, kohort araştırmaları, deneysel (Müdahale) araştırmaları, epidemiyolojik araştırma planlaması, rapor hazırlama, epidemiyolojik rapor hazırlama. Enfeksiyon zinciri ve enfeksiyon belirtileri, Enfeksiyon hastalıklarının bildirimi, sürveyans, izolasyon ve bağışıklama. Hava yolu ile bulaşan hastalıkların bakımı, besinler yolu ile bulaşan hastalıklar ve bakım, vektörlerle bulaşan hastalıklar ve bakımı, nazokomiyal enfeksiyonlar, deri ve mukoza yolu ile bulaşan hastalıklar ve bakım, cinsel yolla bulaşan hastalıklar ve bakımı yer alır.
|
3.
|
EBE206
|
AİLE PLANLAMASI
|
Z
|
4
|
0
|
0
|
4
|
4
|
4
|
İçerik: Dersin amacı, temel sağlık hizmetleri yaklaşımı içinde gerekli olan aile planlaması hizmetlerini sürdürebilmek için gerekli müdahalelerin yapılmasına yönelik bilgilerin öğretilmesidir. Ders kapsamında aile planlamasına giriş, aile planlamasının yararları, kadın ve erkek üreme organlarının anatomi ve fizyolojisi cinsellik, aile planlamasında danışmanlık, iletişim, başvuranın değerlendirilmesi, rahim içi araçlar, hormonal kontrasepsiyon yöntemleri, bariyer yöntemler, doğal aile planlaması yöntemleri, laktasyonel amenore metodu , gönüllü cerrahi sterilizasyon, doğum ve düşük sonrası kontrasepsiyon ve önemi, acil kontrasepsiyon, özel durumlarda kontrasepsiyon, kontraseptif malzemeleri saklama ve depolama ,infertilite, kayıt sistemi ve kontraseptif dağıtımı, kayıt konuları yer almaktadır.
|
4.
|
EBE208
|
EBELİK DEONTOLOJİSİ VE ETİK
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
2
|
İçerik: Dersin amacı, ebelik mesleğinin tarihsel gelişimi, etik ilkeleri ve mesleki deontoloji konularında bilgi vermek, öğrencilerin temel sağlık hizmetlerinde etik ilkeleri göz önünde bulundurarak ebelik bakımı verme bilincini kazanmasıdır. Dersin konuları, İlk çağ sağlık bakım uygulamaları, orta cağ sağlık bakım uygulamaları, yeni ve yakın çağ sağlık bakım uygulamaları, ülkemizde ebelik mesleğinin gelişimi, ebelik ile ilgili mevzuatlar, malpraktis kanunu, ebelik ile ilgili ulusal ve uluslararası örgütler, etik ile ilgili temel kavramlar, etik teoriler ve etik ilkeler, yeni doğan ile ilgili etik sorunlar, üremeye yardımcı teknikler ile ilgili etik sorunlar, kadın sağlığında bakım ve tedavi ile ilgili etik sorunlar, etik vaka analizidir.
|
5.
|
EBE210
|
PATOLOJİ
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
2
|
İçerik: Dersin amacı, tıbbi patoloji ve sitoloji konularında temel bilgilerin öğrenilmesidir. Dersin kapsamında, genel patoloji kavramları hücre zedelenmesi, adaptasyon, inflamasyon, doku onarımı ve yara iyileşmesi, dolaşım sistemi patolojisi, immün sistem patolojisi, otoimmün hastalıklar HIV ve AIDS patolojisi, neoplazi, kanser etiyolojisi, epidemiyolojisi karsinogenezin moleküler temeli, tümörlerin isimlendirilmesi, kadın genital sistem tümörleri, patoloji laboratuvarı konuları bulunmaktadır.
|
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
|
|
3. SINIF / 5.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERSİN ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1.
|
EBE301
|
NORMAL DOĞUM VE DOĞUM SONU EBELİK BAKIMI
|
Z
|
4
|
8
|
0
|
12
|
8
|
8
|
İçerik: Dersin amacı, doğumun izlemi ve yaptırılması için anne, yenidoğan ve ailenin fiziksel, psiko-sosyal sağlığının korunması, yükseltilmesi ve geliştirilmesine yönelik gerekli olan bilgi ve beceri kazandırılmasıdır. Ders kapsamında doğum eyleminde rol oynayan faktörler, doğum eyleminin fizyolojisi, doğum ağrısı ve baş etme yöntemleri doğum eyleminin evreleri, doğum sonu dönem yer alır.
|
2.
|
EBE303
|
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
2
|
İçerik: Dersin amacı, bilimsel bir araştırma için örneklemin nasıl belirleneceğini, ölçeğin nasıl hazırlanacağını, verinin nasıl toplanacağını, değerlendirileceğini ve raporlanacağını öğretmektir. Ders kapsamında temel kavram ilke ve yaklaşımlar, araştırma süreç ve teknikler, problem, amaç, yöntem, evren-örneklem, veri toplama, araştırma türleri, araştırma önerisi hazırlama
|
3.
|
EBE305
|
İLKYARDIM
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
2
|
İçerik. Dersin amacı, temel ilkyardım bilgilerini öğretmektir. Dersin konuları, ilk yardıma giriş, ilk yardım kuralları, kanamalar, şok ve yaralanmalarda ilk yardım kuralları ve önemi, solunum ve dolaşım problemleri, kırık, çıkık, kramplar, yanık, donma, elektrik çarpması, böcek ısırıkları, zehirlenmeler ve yaralı kişilerin kurtarılma ve taşınması yöntemleri.
|
4.
|
EBE307
|
YENİDOĞAN/ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI
|
Z
|
4
|
8
|
0
|
12
|
8
|
8
|
İçerik: Dersin amacı, Dersin kapsamında Dünya’da ve Türkiye’de çocuk sağlığının durumu, yenidoğan döneminin önemi ve yenidoğan terminolojisi, yenidoğanın fizyolojik özellikleri ve uterus dışı yaşama adaptasyonu, yenidoğanın doğum odasında ilk bakımı ve fizik muayenesi, yenidoğanda olası sağlık sorunları, yüksek riskli yenidoğan bakımı ve transportu, yenidoğan resusütasyonu, yenidoğan beslenmesi, yenidoğan beslenmesinde anne sütünün önemi, emzirme teknikleri, sağlık personelinin anne sütüyle beslenme hakkında görevleri, rolleri, yenidoğanda ilaç uygulamaları, yenidoğana yönelik özel uygulamalar, yenidoğanda ağrı, yenidoğan ve ailesinde psikososyal bakım, yenidoğanda sıvı-elektrolit dengesizlikleri, yenidoğan tanılama, bulaşıcı hastalıklar ve bağışıklama, genetik danışmanlık, çocukların sağlık durumunu tanılama, uygulamalar, ölümcül hastalığı olan çocuk ve ailesine ebelik yaklaşımı, kronik hastalığı olan çocuk ve ailesine ebelik yaklaşımı, çocukluk dönemlerinde büyüme ve gelişme ve büyüme, gelişme bozuklukları, çocukluk çağlarında beslenme-beslenme bozuklukları ve ebelik bakımı, çocuklarda sık görülen sindirim sistemi hastalıkları ve ebelik bakımı, çocuklarda sık görülen solunum yolu hastalıkları ve ebelik bakımı, çocuklarda sık görülen üriner sistem hastalıkları ve ebelik bakımı, çocukluk çağı enfeksiyon hastalıkları ebelik bakımı ve aşılama programları, konjenital kalp hastalıkları ve ebelik bakımı, çocuklarda sık görülen sinir sistemi hastalıkları ve ebelik bakımı, çocukluk çağında sık görülen kan hastalıkları ve ebelik bakımı, çocukluk çağında sık görülen endokrin ve metabolik hastalıklar ve ebelik bakımı, çocuklarda sık görülen kas-iskelet sistemi hastalıkları ve ebelik bakımı bulunur.
|
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
|
|
3. SINIF / 6.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERSİN ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1.
|
EBE302
|
RİSKLİ DOĞUM VE DOĞUM SONU EBELİK BAKIMI
|
Z
|
4
|
8
|
0
|
12
|
8
|
8
|
İçerik: Dersin amacı, öğrencinin doğum eylemine ilişkin riskli durumları bilerek, gerekli ebelik müdahalelerini yapabilmesi ve doğum sonu fizyolojisi ve patolojik durumlar hakkında bilgi sahibi olma ve karar verebilmesidir. Dersin kapsamında doğum eylemine ilişkin riskli durumlar ve bakımı, doğum sonu riskli durumlar ve bakım, doğum eylemine müdahale bulunmaktadır.
|
2.
|
EBE304
|
KADIN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI
|
Z
|
2
|
8
|
0
|
10
|
6
|
6
|
İçerik: Dersin amacı, kadın sağlığı sorunlarını bütüncül bir bakışla ele alabilmesini ve sorunları çözümlemede ebelikteki yeni yaklaşımları tartışabilmesini sağlamaktır. Dersin içeriğinde kadın hayatının evreleri, jinekolojik sorunlar, cinsel yolla bulaşan hastalıklar, meme kanseri, jinekolojik kanserler, tanı-tedavi yöntemleri yer alır.
|
3.
|
EBE306
|
BİYOİSTATİSTİK
|
Z
|
2
|
0
|
0
|
2
|
2
|
2
|
İçerik: Dersin amacı, bilimsel verilerin toplanması, organizasyonu, analizi, yorumlanması ve karara varılmasının öğretilmesidir. Dersin içeriğinde istatistiksel tanımlar, frekans tabloları verilerin özetlenmesi, yer ölçüleri, dağılış ölçüleri, standart hata, varyasyon katsayısı kesikli olasılık dağılışları, normal dağılış, hipotez testleri, t testleri, z testleri, X2 testi, Regresyon, korelasyon analizleri yer alır.
|
4.
|
EBE308
|
YAZ STAJI 160 SAAT
|
Z
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
4
|
İçerik: Dersin amacı, öğrencilerin teorik derslerde almış olduğu bilgilerin klinik sahada uygulamasını yapabilmek, klinik saha uygulamaları yapabilmek, ekip üyeleri ile birlikte mesleki uygulamalara katılmaktır.
|
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
|
|
4. SINIF / 7.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERSİN ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1.
|
EBE401
|
KLİNİK VE SAHADA ENTEGRE UYGULAMA I
|
Z
|
3
|
16
|
0
|
19
|
11
|
11
|
İçerik: Gebelik öncesi danışmanlık, doğum öncesi, doğum ve doğum sonu bakım, riskli gebelikler, doğum sonu riskli durumlar, jinekolojik hastalıklar, yenidoğan bakımı ve izlemi, üreme sağlığı ve danışmalığı dersin içeriğini oluşturmaktadır.
|
2.
|
EBE403
|
TOPLUM SAĞLIĞI HİZMETLERİ VE EBELİK
|
Z
|
2
|
8
|
0
|
10
|
6
|
6
|
İçerik: Halk sağlığının tarihçesi, temel sağlık hizmetlerinin gelişimi, sağlık reformları, ebelikte örgütlenme - ebelikte kanıta dayalı uygulamalar, demografi ve sağlık, demografik dönüşüm, Türkiye’de aile yapısı, kültür ve sağlık, evlilik öncesi danışmanlık, bağışıklama ile önlenebilen hastalıklar ve Türkiye’de bulaşıcı hastalıklar, koruyucu onkoloji, ebelik bakım işlevleri ve ev ziyareti, bebek/gebe muayenesi demonstrasyon, ana-çocuk sağlığı eğitimi ve iletişimi, ana-çocuk sağlığı eğitimi ve iletişimi, sağlığı koruma önlemleri - toplum beslenmesi, genetik hastalıklar ve genetik danışma aile içi şiddet-cinsel istismar, halk sağlığında biyoistatistik biliminin yeri, üreme sağlığı ve aile planlaması, ebelikle ilgili yasal durum ve mevzuat, aile sağlığı/toplum sağlığı merkezi yönetimi; konularını içermektedir.
|
3.
|
EBE405
|
PERİNATAL RUH SAĞLIĞI
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
3
|
İçerik: Biyo-psiko-sosyal boyutlarıyla insan ve davranışları, ruh sağlığı kavramı ve ruh sağlığını etkileyen faktörler, kültür ve psikiyatri, davranışın psikodinamik temelleri, benliğin savunma düzenekleri, psikiyatri hastalıklarında genel belirtiler, ruhsal hastalıkların sınıflandırılması, kişilik gelişimi, insan gelişiminin sekiz evresi ve ruhsal sorunlar, ruhsal hastalıklar ve ebelik yaklaşımı, stres ve stres yönetimi, biyolojik ve farmakolojik tedaviler, dünyada ve ülkemizde toplum ruh sağlığı hizmetleri, psikiyatride rehabilitasyon, psikiyatride yasal yönler, hasta hakları ve etik konular kriz ve krize müdahale, lohusalık döneminde görülen ruhsal bozukluklar, kadın ruh sağlığını etkileyen faktörler, gebelikte ruh sağlığı, doğum esnasında ruh sağlığı ve ebelik yaklaşımları dersin içeriğini oluşturmaktadır.
|
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
|
|
4. SINIF / 8.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERSİN ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1.
|
EBE402
|
KLİNİK VE SAHADA ENTEGRE UYGULAMA II
|
Z
|
3
|
24
|
0
|
27
|
15
|
20
|
Gebelik öncesi danışmanlık, doğum öncesi, doğum ve doğum sonu bakım, riskli gebelikler, doğum sonu riskli durumlar, jinekolojik hastalıklar, yenidoğan bakımı ve izlemi, üreme sağlığı ve danışmalığı dersin içeriğini oluşturmaktadır.
|
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
|
|
EBELİK BÖLÜMÜ LİSANS
ANA DAL ÖĞRETİM PROGRAMI SEÇMELİ DERS İÇERİKLERİ
|
2. SINIF / 3.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERSİN ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1.
|
EBE211
|
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
5
|
Toplumsal cinsiyet ve kadın sağlığına özgü kavramsal çerçeveyi, toplumsal cinsiyet kavramı, toplumsal cinsiyet rolleri, dünya ve ülkemizde gerçekleştirilen kadın hareketleri ve sağlık ölçütlerine ilişkin verileri, ulusal ve uluslararası boyutta kadının insan hakları sözleşmeleri ve kadın sağlığına yansımalarını, dezavantajlı gruplarda yaşanan ayrımcılıklar, kadına ve dezavantajlı gruplara yönelik şiddet ile mücadele, şiddete uğrayan kişiye tıbbi, sosyal ve hukuksal desteği, Biyolojik cinsiyet kavramı, toplumsal cinsiyetin sağlık üzerindeki etkisi, toplumsal cinsiyetin eğitim, ekonomi ve sosyal hayat üzerindeki etkisi, toplumsal cinsiyet eşitsizliği kavramı, eşitlikçi tutum ve bakış açısı, toplumsal cinsiyet konusu, kadının yaşam dönemlerine özgü sağlığın korunması ve geliştirilmesine ilişkin girişimleri ve bu konularda ebenin rol ve sorumluluklarını içerir.
|
2.
|
EBE213
|
PREKONSEPSİYONEL BAKIM VE DANIŞMANLIK
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
5
|
Danışmanlığın tanımı ve amacı, etkili danışman özellikleri, danışma basamakları, prekonsepsiyonel bakım hizmetlerinde engeller, belik uygulamalarında temel oluşturacak insan, sağlık, kavram, kuram ve modelleri bilgisi, Kadını yaşamının tüm dönemleri boyunca kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda üreme sağlığı ihtiyaçlarını karşılayabilme bilgi ve beceriye sahip olma, Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak, kadın ve ailesinin gebelik, doğum eylemi ve doğum sonrası dönemlerde sağlık sorunlarını ve hastalıklara neden olacak risk faktörlerini değerlendirebilme, tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıta dayalı uygulamalara yönelik çözüm önerileri geliştirebilme becerileri, Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilme becerisi, Ebelik mesleğinin uygulama alanlarında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak rol ve sorumluluk alabilme becerisi.
|
3.
|
EBE215
|
FİZİK MUAYENE YÖNTEMLERİ
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
5
|
Muayene yöntemlerine giriş, veri toplama yöntemleri, Genel değerlendirme genel görünüm ve davranışlar, yaşamsal bulgular, vücut ağırlığı ve boy, Mental durumun değerlendirilmesi, Deri, saç ve tırnakların fizik muayenesi, Baş ve boyunun fizik muayenesi, Göz ve görme muayenesi, Kulak ve işitme muayenesi, Kalp ve kan damarlarının fizik muayenesi, Toraks ve akciğerlerin fizik muayenesi, Meme ve aksillaların muayenesi, Sinir sisteminin fizik muayenesi, Abdomenin fizik muayenesi, Kas ve iskelet sisteminin fizik muayenesi.
|
4.
|
EBE217
|
BAKIMDA TANILAMA
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
5
|
Obstetrik bakım hizmetlerinde kalite yaklaşımı, haklar, standartlar ve ekip yaklaşımı, obstetrik bakımda İletişim ve Danışmanlık. Obstetrik problemleri çözme yaklaşımı ve vaka tartışması, Gebelikte kanama yönetimi ve vaka tartışması dersin içeriğini oluşturur.
|
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
|
|
2. SINIF / 4.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERSİN ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1.
|
EBE212
|
SAĞLIK BİLİMLERİNDE İNGİLİZCE
|
S
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
5
|
Bilimsel sunum ve gündelik yaşamda kullanılan sağlıkla ilgili terminoloji, İngilizce okuma parçası analizi, İngilizce metnin Türkçe yazılı olarak ifade edilme yöntemleri, İngilizce metnin Türkçe sözlü olarak ifade edilme yöntemleri, okuma parçası analizi, sunum okuma, kompozisyon yazım.
|
2.
|
SHB214
|
AİLE SOSYOLOJİSİ
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
5
|
İçerik: Dersin temel amacı sosyal yaşam içinde ailenin yapısı, oluşumu; toplumsal bir kurum olarak işleyişi, önemi ve diğer sosyolojik olgular ile olan ilişki ve etkileşimini incelemektir. Ders kapsamında aile ve aile tiplerinin oluşması, sanayileşmeyle birlikte aile yapısında meydana gelen değişmeler, aile içi ilişkiler (aile içi otorite ve güç ilişkileri, aile içi ilişkilerde yatay ve dikey iletişim), toplumsal cinsiyet ve farklı toplumlarda çocuğun değeri, v.b. konular ele alınacaktır.
|
3.
|
EBE214
|
ELEŞTİREL DÜŞÜNME
|
S
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
5
|
Bu derste öğrencinin, eleştirel düşünme sürecinin bireysel ve mesleki yaşamdaki önemini anlamasına katkıda bulunacak sınıf içi etkinlikler yolu ile eleştirel düşünmenin temel kavramları, yaratıcı düşünme, eleştirel okuma ve analize yer verilecektir. Önceliklerin belirlenmesi ve karar verme aktiviteleri, düşünme, eleştirel düşünme, profesyonel hemşirelik uygulamalarında bilişsel yapılandırıcı eleştirel düşünme aktiviteleri, eleştirel düşünme modeli uygulama, doğru soruları sorabilme, kanıt temelli uygulama, hemşirelik süreci, klinik ortamda eleştirel düşünme vaka çözümlemeleri.
|
4.
|
EBE216
|
EMZİRME DANIŞMANLIĞI
|
S
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
5
|
Laktasyon, Anne sütü ile beslenmenin önemi, antenatal ve postpartum emzirme danışmanlığı, başarılı emzirme, meme problemleri, Çalışma hayatı ve emzirme, Danışmanlık ve emzirme danışmanlığının önemi Dinleme ve öğrenme Emzirmede özyeterlilik, Memenin anatomisi Laktasyonun fizyolojisi ve süt üretim, Emzirme öyküsü alma Emzirmeye annenin hazırlanması Emzirmeyi değerlendirme, Emzirme teknikleri, Meme sorunları ve baş etme konusunda danışmanlık Meme Bakımı, Emzirme ve laktasyonda kanıt temelli uygulamalar, Emzirme politikaları ve süt bankacılığı, Özel durumlarda emzirme ve danışmanlık, Çalışma Hayatı ve emzirme danışmanlığı Sütün sağılması ve saklanması, Emziren kadınlarda sağlığın geliştirilmesi ve beslenme konusunda danışmanlık, Emzirme uygulamalarında geleneksel yaklaşım, süt annelik ve sütü arttıran uygulamalar, Rol play ve sunum becerileri.
|
5.
|
EBE218
|
BAĞIMLILIKLA MÜCADELE
|
S
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
5
|
Dersin amacı öğrencilerin bağımlılık konusunda gerekli bilgileri öğrenmeleri, ekip çalışması çerçevesinde; bağımlılık alanında mikro, mezo ve makro düzeylerde müdahale geliştirebilmeleri için gerekli mesleki bilgi ve becerilerini geliştirmeleridir. Ders kapsamında; bağımlılık konusuna ilişkin tanımlar, risk faktörleri ve sonuçları, farklı bağımlılık alanlarında mesleki uygulamalar, bağımlılık yapıcı madde kullanan ve bağımlı olan çocuklar ve gençlerle çalışma, koruma ve önleme çalışmaları, tedavi ve rehabilitasyon çalışmaları, problem çözme sürecinin aşamaları ve uygulamaları, bağımlılıkla mücadele için ulusal politika ve strateji yaklaşımı hususları ele alınacaktır. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler; bağımlılığa ilişkin genel kavram ve kuramları öğrenecek ve bu alanda gerçekleştirilen sosyal hizmet uygulamasına dair bilgi sahibi olacaklardır.
|
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
|
|
3. SINIF / 5.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERSİN ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1.
|
EBE311
|
SAĞLIK SOSYOLOJİSİ
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
5
|
Sağlık Sosyolojisinin tanımı ve alanın içeriği, sosyal Bilimler ile tıp arasındaki ilişkinin boyutları, tarihsel gelişimi, sağlık sosyolojisinin perspektifine neden ihtiyaç duyduğumuz, alanın sağladığı bakış açısı ve değerlendirme şeklinin öneminin anlaşılması, sağlık-toplum ilişkisinin değişimi ve bu değişimin tarihsel kökenleri, sağlık sosyolojisi alanına kaynaklık eden ilk çalışmaların tanıtılması sağlık - hastalık kavramları ve bu kavramların toplumsal düzeyde tanımlarının yapılması, hastalığın kişisel ve sosyal anlamları, hastalık ve semptomların kültürel anlamlarının ortaya konması, aile, nüfus, kent, sınıf kavramları ile sağlık arasındaki ilişkinin anlaşılması, halk sağlığının gelişimi ve tarihsel süreçlerinin anlaşılması, sağlık sosyolojisine katkılarının değerlendirilmesi, tıbbileştirme süreçleri üzerine tarihsel bir inceleme yapılması, sağlık sosyolojisi çerçevesinde biyopolitika kavramının anlaşılması, Türkiye’de sağlık politikaları ve Batı toplumlarıyla benzerlik-farklılıklarının anlaşılması, günümüzde sağlık politikaları ve sağlık sosyolojisinde güncel çalışmalarla ilgili değerlendirme yapılması dersin içeriğini oluşturmaktadır.
|
2.
|
EBE313
|
ÜREME SAĞLIĞI VE CİNSEL SAĞLIK
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
5
|
Cinsel sağlık ve üreme sağlığı kavramı, üreme hakları, doğurganlık bilinci, danışmanlık ve iletişim, yaşam dönemlerinde üreme sağlığı ve cinsel sağlık dersin içeriğini oluşturmaktadır.
|
3.
|
EBE315
|
ELEKTRONİK FETAL İZLEM
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
5
|
Fetal monitorizasyonun tanımı ve tarihçesi, antepartum dönemde efm ilkeleri, nonstres test, kontraksiyon stres test, biyofizik profil ve değerlendirme intrapartum dönemde intermittant, oskültasyon, intrapartum dönemde elektronik fetal monitorizasyon, fetal monitör şeritlerinin yorumlanması, fetal kalp hızındaki değişkenlikler, varyabilite değişikliklerinde girişimler, fkh'daki temel değişikliklerin özellikleri, periyodik ve periyodik olmayan şekiller, fetal asit baz dengesi ve yapılması gerekenler, ritm bozukluğu tesbiti ve alınacak önlemler, efm’un kanıta dayalı olarak değerlendirilmesi, trase yorumlama.
|
4.
|
EBE317
|
İLETİŞİM VE KENDİNİ TANIMA
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
5
|
İletişimin Tanımı, Önemi ve Öğeleri, İletişim Çeşitleri, Yöntem Ve Teknikleri İnsan Kavramı, Kişilik Ve Gelişimi. Hemşirelikte Kişilerarası İlişkilerin Boyutları, Hemşirenin Kendini Ve Başkalarını Tanıması Hemşire-Hasta-Hekim İletişimi Hemşire-Hasta-Hekim İletişimi Ara Sınav İletişimi Etkileyen Kavramlar: anksiyete, stres İletişimi Etkileyen Kavramlar: duyusal yoksunluk İletişimi Etkileyen Kavramlar: beden imajı, İletişimi Etkileyen Kavramlar: kriz, öfke, Ağrı İletişimi Etkileyen Kavramlar: ümit-ümitsizlik İletişimi Etkileyen Kavramlar: yalnızlık ve ölüm kavram.
|
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
|
|
3. SINIF / 6.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERSİN ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1.
|
EBE312
|
JİNEKOLOJİK ONKOLOJİDE EBELİK
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
5
|
Jinekolojik kanserlerde risk faktörleri, önleme ve tarama stratejileri, Jinekolojik onkoloji hemşireliğinde klinik rehberler ve standartları, Jinekolojik kanser hastalarında güncel tanı ve tedavi yaklaşımları, kanıta dayalı uygulamalar ve hemşirelik bakımı, Jinekolojik onkoloji ve yaşam kalitesi, Jinekolojik kanser hastalarında cinsel işlev bozuklukları ve tedavi yaklaşımları, Jinekolojik onkoloji hastasının ve ailesinin psikososyal bakım gereksinimleri, Jinekolojik kanserlerde palyatif bakım, Jinekolojik onkolojide tamamlayıcı ve alternatif tedaviler, Vulva-vajen kanseri ve hemşirelik, Serviks kanseri ve hemşirelik, Uterus kanseri ve Tuba-over kanserleri hemşirelik, Gebelik ve kanserler, Kemoterapi ve radyoterapi sonrası semptom yönetimi ve semptom sınıflamasına yönelik bakım stratejileri dersin içeriğini oluşturmaktadır.
|
2.
|
EBE314
|
LİDERLİK VE MOTİVASYON
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
5
|
Liderlikle ilgili temel kavramlar, liderlik tarzları, liderlik teorileri, kriz ve liderlik, stratejik liderlik, cinsiyet ve liderlik, girişimci liderlik, etik liderlik konuları ve vaka analizleri dersin içeriğini oluşturmaktadır.
|
3.
|
EBE316
|
İNFERTİLİTE VE EBELİK
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
5
|
Doğurganlığı etkileyen faktörler. Doğurganlık bilinci geliştirme ve infertilite açısından önemi. Fertilite ve infertilite Kavramları, kadında ve erkekte infertilite nedenleri. Dünyada ve Türkiye’de infertilite, insidans ve prevelansı. İnfertilitede tedavi yaklaşımları, infertilite tedavisinde son gelişmeler. İnfertilite ve cerrahi, yardımcı üreme tekniklerinde ebelik yaklaşımı. Yardımcı üreme tekniklerinde ebenin ekip içindeki rolü ve infertilitede bakım eğitim. İnfertilite tedavi ve uygulamalarında etik sorunlar ve yasal düzenlemeler. İnfertilite ve yardımcı üreme tekniklerinde kanıta dayalı uygulamalar. İnfertilitenin çiftler üzerindeki psikososyal, ekonomik ve kültürel etkileri. İnfertil çiftlerin psikososyal değerlendirmesi ve psikoterapi. İnfertil çiftlerde sağlıklı yaşam biçimi davranışları geliştirme ve ebenin rolü. İnfertilite tedavi sürecinde hasta ve çalışan güvenliği dersin içeriğini oluşturmaktadır.
|
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
|
|
4. SINIF / 7.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERSİN ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1.
|
EBE411
|
EBELİKTE YÖNETİM
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
5
|
Yönetim biliminin tanımı ve gelişimi, yönetim süreçleri, yönetim teknikleri, yönetim süreci ve iletişim, zaman yönetimi, problem çözme, motivasyon, liderlik ve değişim süreci, hizmet içi eğitim, sağlık hizmetlerinde kalite, yataklı ve yataksız sağlık hizmetleri, sağlık hizmetleri ile ilgili yasa ve yönetmelikler dersin içeriğini oluşturmaktadır.
|
2.
|
EBE413
|
GÖNÜLLÜLÜK ÇALIŞMALARI
|
S
|
1
|
2
|
0
|
3
|
2
|
5
|
Bu derste öğrencilerin, toplumun güncel sorunlarını belirleme ve çözüm üretmeye yönelik projeler hazırlamaları, Gönüllülük esaslı projelerde yer almaları, katılımcı ve demokratik bireyler olmaları, dayanışma ve iş birliğini pekiştirmeleri, sorumluluk almaları ve proje geliştirmeleri, sivil toplum kuruluşları hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır.
|
3.
|
EBE415
|
EBELİKTE ÖĞRETİM
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
5
|
Temel eğitim kavramları, öğrenme teorileri, Öğretim ve Öğrenme Süreci, araç gereç geliştirilmesi, öğretim planı hazırlama ve sunma dersin içeriğini oluşturmaktadır.
|
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
|
|
4. SINIF / 8.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERSİN ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1.
|
EBE412
|
NEONATAL RESÜSİTASYON
|
S
|
3
|
0
|
2
|
3
|
3
|
5
|
Yenidoğan canlandırma programı önemi, ilkeleri ve işlem basamakları dersin içeriğini oluşturmaktadır.
|
2.
|
EBE414
|
OBSTETRİK VE JİNEKOLOJİK ACİL
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
5
|
Obstetrik Jinekolojik Acil ile ilgili temel tanımlar Kadın sağlığı ile ilgili temel göstergeler Doğum hastanelerinde acil servislerin organizasyonu Jinekolojik kanamalar, sınıflandırılması ve uygun müdahaleler Jinekolojik kanamalar, sınıflandırılması ve uygun müdahaleler Doğum hastanelerinde acil servislerin organizasyonu Obstetrik kanamalar, sınıflandırılması ve uygun müdahaleler Uterus rüptürü Acil sezaryen Hyperemezis gravidarum EMR, EDT Akut pelvik ağrı Vaginal akıntılar Obstetrik ve jinekolojik acillerde adli sorunlar dersin içeriğini oluşturmaktadır.
|
3.
|
EBE416
|
DOĞUM YÖNTEMLERİ VE POZİSYONLARI
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
5
|
Normal Doğum: Litotomi pozisyonu, Doğumda gebeyi rahatlatıcı yöntemler, Nefes egzersizleri, Masaj, Hidroterapi, Aromaterapi, Akupunktur ve akupresur, TENS, Steril su enjeksiyonu, Hypnobirthing, Doğal Doğum, Suda Doğum, Evde doğum, Sectio/sezaryen ile Doğum, Epidural ve Spinal Anestezi ile Doğum, Farklı Kültürlerde Kullanılan Doğum Pozisyonları.
|
4.
|
EBE418
|
DOĞUMA HAZIRLIK SINIFI
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
5
|
Yetişkin eğitimi, doğuma hazırlık sınıflarının özellikleri, gebelik-doğum-doğum sonu dönem dersin içeriğini oluşturmaktadır.
|
5.
|
EBE420
|
AİLEDE CİNSELLİK VE CİNSEL SORUNLAR
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
5
|
Dersin amacı, öğrencinin aile içinde yaşanan cinsel sorunlarda ailelere bilgilendirme ve danışmanlık yapabilmesini amaçlar. Eşler arasında sağlıklı ilişkilerin kurulmasında, cinsel sorunların belirlenmesi ve çözümlenmesi için gereken desteğin sağlanması için bilgi ve becerileri kazandırmayı hedefler.
|
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
|
Ebelik lisans programı ders içeriklerinin indirilebilir (yazdırılabilir) formu
|