ZORUNLU DERSLER
 I. Yarıyıl
Sıra
No 
Dersin
Kodu
 DERSİN ADI Z/S
T U L TS K AKTS
 1.  BBY101  BİLGİ VE BELGE YÖNETİMİNE GİRİŞ Z 4 0 0 4 4
4
Dersin amacı, Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümüne yeni başlayan öğrencilerin bu bilim dalıyla tanışmalarını, temel kavramları öğrenmelerini ve daha sonra alacakları dersler için alt yapı oluşturmalarına yardımcı olmaktır. Bilgi, bilgi gereksinimi, bilgi ve belge yönetimi kavramları, türleri ve özellikleriyle bilgi kaynakları, bilgi merkezleri türleri (kütüphane, arşiv, dokümantasyon merkezleri) bilgi hizmetleri, bilginin düzenlenmesinde sistemler, sistem analizi kavramı, bilgi merkezlerinde yönetim konuları ele alınmaktadır. 
 2. BBY103  TEMEL OSMANLICA I  Z  4 0 0 4 4 5
Dersin amacı, öğrencilere Osmanlıca matbu metinleri okuyabilme ve Latinize edebilme yetisini kazandırmaktır. Dersin içeriği, Osmanlıca matbu metinlerin okunması ve Türkçe transkripsiyonunun öğretilmesidir. 
 3.  BBY107  BİLGİ KAYNAKLARI I Z 3 0 0 3 3 5
Dersin amacı, mesleki alan ve disiplin ile ilgili okuma ve araştırma için kaynak ve bilgi sağlayacak literatür bilgisini edinmek, bibliyografik kaynakların ve mesleki kaynakların (basılı ve elektronik) özelliklerini danışmanlık kaynağı olarak öğretmek; bilgi merkezindeki bilgi kaynakları için yapılacak işlemlerin tanımlanması ve uygulama becerilerinin edinilmesi, basılı ve elektronik danışma kaynaklarının tanıtımıdır. 
 4.  DOY101  DİJİTAL OKURYAZARLIK Z 2 0 0 2 2 3
Derste, öğrencilere okuryazarlık ve dijital okuryazarlıkla alakalı temel bilgiler verilir. Öğrencilerin; İnternet’in Temel Kavramları, İnternet’in Gelişim Süreci, Web Tarayıcıları, Arama Motorları, E-Devlet, Taşınabilir Teknolojiler, Taşınabilir Teknolojilerin Özellikleri, Taşınabilir Teknolojilerle İlgili Bazı Hizmet ve Protokoller, Web 2.0’In Sunduğu Olanaklar ve Sosyal Ağların Özellikleri, Sosyal Ağların Farklı Kullanım Amaçları, Sosyal Ağlarda Medya Okuryazarlığı ve Akıcılığı, İnsanlık Tarihi Boyunca Çeşitli Toplumlarda Teknoloji Kullanımı ve Yaşam Biçimi, Teknoloji Felsefeleri, Sosyal Paylaşım Araçlarında Sosyalleşme ve Kendini Sunum Davranışları, İnsan Bilgisayar Etkileşimi, Bilişim Etiği, Teknoloji ve Yaşam boyu Öğrenme, Geleceğin Teknolojileri hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır. Ayrıca öğrencilere; bilimsel araştırma süreçlerini, mesleklerine ve hayatlarına yönelik olarak bilgi arama, erişim, değerlendirme, kullanma ve iletme/sunma bilgi/becerilerini geliştirmek ve onların bilgi toplumunun gerektirdiği yeterliliklere sahip olmalarını öğretmektir. 
5.  ATA101  ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILÂP TARİHİ I Z 2 0 0 2 2 2
Bu dersin amacı, Atatürk’ün gerçekleştirdiği ilke ve inkılâpların öğrencilere aktarılmasıdır. Ders içeriğinde, İnkılâbın tanımı ve Türk inkılâbı, Osmanlı Devletinin yıkılışı, Milli Mücadele Dönemi, Milli Mücadele Döneminde yapılan savaşlar, kongreler, devletlerle olan ilişkiler ve yapılan anlaşmalar, Lozan Barış Antlaşması ele alınmaktadır. 
 6.  ENF101  TEMEL BİLGİ TEKNLOJİLERİ I Z 2 2 0 4 3 4
Dersin amacı, bilgisayarın tarihi gelişimi ve bilgisayar teknolojisindeki yenilikleri kavrayabilmek, bilgisayarın donanım yapısının ve işleyişinin kavranması, bilgisayar programları ve ağ sistemlerinin anlaşılmasıdır. Bu derste, öğrenciler bilgisayar teknolojisine ilişkin teorik bilgileri öğrenmelidir. Ayrıca bilgisayar laboratuvarında bilgisayar işletim sistemleri, kelime işlemci yazılımı, elektronik tablolama yazılımı, sunum yazılımı, İnternet tarayıcıları ve arama motorları uygulamalarını başarmaları gerekmektedir. 
 7.  TDL101  TÜRK DİLİ I Z 2 0 0 2 2 2
Dersin amacı, dilin özelliklerini ve sosyal hayattaki yerini kavratmak; Türkçenin tarihî dönemlerini öğretmek; Türkçenin ses ve şekil yapısını kavratıp, imlâ-noktalama işaretlerinin yerinde kullanılmasını sağlamak; anlam ve görevleri bakımında kelimeleri öğretmek; topluluk önünde sunum yapabilme becerisini kazandırmaktır. Bu derste, dilin özellikleri ve sosyal hayatımızdaki yeri, Türkçenin tarihî dönemleri, ses bilgisi, anlam ve görevleri bakımından kelimeler, imlâ-noktalama işaretleri; sunum, şiir, deneme, kompozisyon, hikâye, gazete-dergi çalışmaları ve uygulamaları ele alınmaktadır. 
 8.  YDL101  YABANCI DİL I Z 2 1 0 3 2,5 5
Ders, öğrencilerin temel İngilizce dilbilgisi, dil kuralları, İngilizce yazma, okuma, anlama ve dinleme konularında yetkinlik kazanmasını amaçlamaktadır. Öğrenciler ders kapsamında dilbilimsel yetkinlik kazanmaktadır. Dersin içeriği, ders kapsamında İngilizce dilbilgisi kuralları öğretilmektedir. İngilizce metinler üzerinden okuduğunu anlama alıştırmaları yapılmaktadır. Öğrencilerin farklı konularda İngilizce dilinde konuşması sağlanmaktadır. 
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
 
 II. Yarıyıl
 Sıra
No
Dersin
Kodu
 DERSİN ADI  Z/S  T  U  L TS   K  AKTS
 1.  BBY102  ARŞİVCİLİĞE GİRİŞ Z 4 0 0 4 4 4
 Bu dersin amacı, arşivin tanımı ve içeriğinin öğretilmesi, arşiv - kamu ilişkisinin kavratılması, arşiv terimlerinin öğretilmesi, arşiv türleri ve arşivcilik yöntem ve tekniklerinin gerekliliği konusunun aydınlatılması, arşiv malzemesinin tür ve özelliklerinin öğretilmesi, arşiv yönetiminin temel aşamalarının öğretilmesi, arşiv ve arşivlik malzeme ayrımının yapılmasının öğretilmesidir. 
 2.  BBY104  TEMEL OSMANLICA II  Z 4 0 0 4 4 5
Dersin amacı, öğrencilere Osmanlıca matbu metinleri okuyabilme ve Latinize edebilme yetisini kazandırmak. Dersin içeriği, Osmanlıca matbu metinlerin okunması ve Türkçe transkripsiyonunun öğretilmesidir.
 3.  BBY106  BİLGİ KAYNAKLARI II Z 3 0 0 3 3 4
Dersin amacı, mesleki alan ve disiplin ile ilgili okuma ve araştırma için kaynak ve bilgi sağlayacak literatür bilgisini edinmek, bibliyografik kaynakların ve mesleki kaynakların (basılı ve elektronik) özelliklerini danışmanlık kaynağı olarak öğretmek; bilgi merkezindeki bilgi kaynakları için yapılacak işlemlerin tanımlanması ve uygulama becerilerinin edinilmesi, basılı ve elektronik danışma kaynaklarının tanıtımıdır. 
 4.  BBY110  BİLİM TARİHİ Z 3 0 0 3 3 4
Bu dersin amacı, öğrencilere bilgi tarihi ve bilgi toplumu hakkında bilgi vermektir. Dersin içeriğinde, bilgi tarihi, bilgi toplumu, sanayi öncesi ve sonrası toplumlarda bilginin gelişimi, bilgi toplumunun ölçütleri ele alınmaktadır. 
 5.  ATA102  ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILÂP TARİHİ II Z 2 0 0 2 2 2
Derste, 1914’den 29 Ekim 1923’e kadar Millî Mücadelenin bütün aşamaları; kongreler, antlaşmalar ve muharebeler incelenmektedir. Atatürk devrimlerinin dayandığı kavramlar ve temel ilkeler ele alınmaktadır. Çağdaşlaşma bağlamında eğitim, kültür, ekonomik ve kültürel hayatta yaşanan gelişmeler incelenmektedir. 
 6.  ENF102  TEMEL BİLGİ TEKNOLOJİLERİ II Z 2 2 0 4 3 4
Bu ders kapsamında siyasal alanda yapılan inkılâplar, hukuk alanında yapılan inkılâplar, eğitim ve kültür alanında yapılan inkılâplar, iktisâdi alanda yapılan inkılâplar, sosyal alanda yapılan inkılâplar, Atatürk ilkeleri, Atatürk dönemi Türk dış politikası, İkinci Dünya Savaşı yıllarında Türkiye ve 1950 -1960 yılları arası Türkiye ele alınmaktadır.
 7.  TDL102  TÜRK DİLİ II Z 2 0 0 2 2 2
Bu ders kapsamında öğrencilere akademik yazma becerilerini kazandırma çalışmaları yapılmaktadır. Bu çalışmalarda, Türkçe metin oluşturma, metnin bölümlerini oluşturma ve alıntı yapma, aynı zamanda da sözlü anlatım becerilerinin kazandırılmasına yönelik hem teorik hem de pratik çalışmalar yapılmaktadır.
 8.  YDL102  YABANCI DİL II Z 2 1 0 3 2,5 5
Ders, öğrencilerin temel İngilizce dilbilgisi, dil kuralları, İngilizce yazma, okuma, anlama ve dinleme konularında yetkinlik kazanmasını amaçlamaktadır. Öğrenciler ders kapsamında dilbilimsel yetkinlik kazanmaktadır. Dersin içeriği, ders kapsamında İngilizce dilbilgisi kuralları öğretilmektedir. İngilizce metinler üzerinden okuduğunu anlama alıştırmaları yapılmaktadır. Öğrencilerin farklı konularda İngilizce dilinde konuşması sağlanmaktadır.
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
 
 III. Yarıyıl
 Sıra
No
 Dersin
Kodu
 DERSİN ADI  Z/S  T  U  L  TS AKTS
 1.  BBY201  ARŞİV YÖNETİMİ Z 4 0 0 4 4 4
 Dersin amacı, öğrenciye arşiv ve arşivcilik konusunda temel kavramları öğretme, evrak, dosya ve arşiv konusundaki teknik ve uygulamaları anlatma. Arşiv kurumu ve arşivcilik mesleğinin temel özellikleri ve içerikleri, temel arşivcilik terimleri hakkında bilgi verme.
 2.  BBY203  BİLGİNİN ORGANİZASYONU-I Z 3 0 0 3 3 5
 Kütüphanelerde, arşivlerde, dijital kütüphanelerde, web ve sosyal ağ ortamlarında bilgi ve materyal düzenlemek için gerekli kataloglama becerilerinin kazandırılması. 
 3.  BBY205  OSMANLICA GRAMER-I Z 3 0 0 3 3 4
 Dersin amacı, Eski Türkçe belgeler üzerinde yapılacak alıştırmalarla öğrencilere gramer yapısı, dilbilgisi, belgesel okuma ve çevirme yeteneği kazandırmak. Derste, harf çevirisi ve transkripsiyon kavramları ve harfleri, seçilen metinler üzerinde transkripsiyon çalışmaları yapılacaktır.
 4.  BBY207  BİLGİ SOSYOLOJİSİ Z 3 0 0 3 3 4
Derste, bilgi ile sosyoloji bilimi arasındaki ilişki incelenmektedir. Dersin amacı, bilginin toplumsal temellerinin oluşumunda etkili olan objektif ve sübjektif faktörlerinin kavranmasını sağlamaktır. Bilgi sosyolojisi, bilgiyi sosyolojik bakış açısıyla ele alıp inceleyen bir bilim dalıdır.
5.   BBY209  MODERN ÇAĞ VE KÜTÜPHANECİLİK FELSEFESİ-I  Z  3  0  0  3  3  4
Dersin amacı, modern çağı başlıca olaylar ışığında anlamayı sağlamak ve böylelikle alanımıza egemen olan paradigmaları tanımlayabilmektir. Post modern dönemde hangi paradigmaların nasıl değiştiğini gözlemleyebilmektir. 
 6.  BBY213  DERME YÖNETİMİ  Z  2  0  0  2  2  3
 Bilgi merkezleri dermesinin seçimi, sağlanması, değerlendirilmesi ve korunmasına ilişkin konuların tartışıldığı bir derstir. Dersin amacı, öğrenciye bilgi merkezlerindeki derme geliştirme ve yönetimi ile ilgili bilgi ve becerileri kazandırmak. 
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
 
 IV. Yarıyıl
 Sıra
No
 Dersin
Kodu
 DERSİN ADI  Z/S  T  U  L  TS  K  AKTS
1.   BBY202  MESLEK ETİĞİ Z 3 0 0 3 3 3
 Etik, meslek etiği ve kütüphanecilik etiği, düşünce özgürlüğü, telif hakları ve etik ilkelerin bilgi hizmetlerinde uygulanması ile ilgili temel kavramları açıklamak ve kavramak. 
 2.  BBY204  BİLGİNİN ORGANİZASYONU-II Z 4 0 0 4 4 5
 Dersin amacı, kütüphanelerde, arşivlerde, dijital kütüphanelerde, web ve sosyal ağ ortamlarında bilgi ve materyal düzenlemek için gerekli becerilerin kazandırılması. 
 3.  BBY206 OSMANLICA GRAMER-II Z 3 0 0 3 3 3
 Dersin amacı, Osmanlıca dil bilgisi kurallarını ve yapılarını öğretmek.  Derste, Osmanlı dili gramer yapıları, çoğulcu, Arapça ve Farsça özellikler üzerinde durulacaktır.
 4.  BBY208  MODERN ÇAĞ VE KÜTÜPHANECİLİK FELSEFESİ-II Z 2 0 0 2 2 2
 Derste, modern çağın temel özellikleri, kütüphanecilikteki belli başlı değişimler, dokümantasyon hareketi ve sosyal kuramlar incelenmesi amaçlanmaktadır.
5.   BBY210  BİLGİ FELSEFESİ  Z  3  0  0  3  3  3
 Dersin amacı, bilginin türlerini, elde edilme yöntemlerini, birbirleriyle ilişkilerini örnek olay, kişi ve eserler yardımıyla anlatmaktır.  Ayrıca, bilgi ve felsefe arasındaki ilişkiyi belirlenmek. Bilgi felsefesinin temel kavramlarını ve sorunlarını incelemek; bilgi felsefesinin diğer felsefe dallarıyla ilişkisini ve bu ilişkinin önemini araştırmak.
 6.  BBY212  STAJ-I  Z  3  0  0  3  3  6
 Öğrencilerin teorik olarak edindikleri bilgi ve beceriyi bilgi merkezlerinde uygulamalı olarak deneyimlemesini sağlamaktır.
 7.  BBY214  ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ  Z 2   0  0  2  2  2
 Bu ders, kütüphane ve bilgi yönetiminde (ve bazı daha geniş ve ilişkili disiplinlerde) deneysel araştırma yöntemlerini içermektedir. Araştırma tasarımı, veri toplama, analiz etme, değerlendirme ve rapor yazımının tümü ele alınacaktır. Bilgi ve belge yönetimi öğrencilerine hem kendileri araştırmacı olarak hem de araştırmacılara hizmet vermeleri açısından araştırma yöntem ve tekniklerini öğrenmeleri ve uygulamalarını sağlayacak donanımı kazandırma amaçlanmaktadır. 
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
 
  V. Yarıyıl
 Sıra
No
 Dersin
Kodu
 DERSİN ADI  Z/S  T  U  L  TS  K  AKTS
 1.  BBY301 BELGE YÖNETİMİ-I Z 3 0 0 3 3 3
 Bu dersin amacı öğrencilerin belge üretim sürecini ve türlerini ve sonrasında belge yönetimi yaklaşımını anlamalarını sağlamaktır. Belge üzerinde sürdürülen bütün işlemlerin standart bir yaklaşıma uygun olarak işletilmesidir. 
 2.  BBY303  OSMANLI DİPLOMATİKASI-I Z 4 0 0 4 4 5
 Bu derste, Osmanlıcada yer alan Arapça ve Farsça gramer kuralları öğretilerek, tarihî ve edebî Osmanlıca el yazısı (rika vb.) metinler okutulmaktadır.  Öğrencilerin el yazısı ile yazılmış Osmanlıca metinleri okuyup anlayabilecek seviyeye gelmelerini sağlamaktır.
 3.  BBY305  KATALOGLAMA Z 3 0 0 3 3 4
 Dersin içeriğinde, kataloglama ve katalog türleri işlenmektedir. Bibliyografik kontrol ile ilgili temel kavramlar ele alınarak uygulamalar yapılmaktadır.
 4.  BBY307  İSTATİSTİK-I Z 2 0 0 2 2 2
 Bu derste iş uygulamalarında ihtiyaç duyulan istatistik kavramları ve araçları öğretme amaçlanmaktadır. Bu konular ‘veri ve istatistik’, ‘olasılık’ ve ‘örnekleme teorisi’nden oluşmaktadır.
5.   BBY309  VERİ TABANLARI  Z  3  0  0  3  3  4
 Bu derste öğrenci bilgi kaynağı olarak veri tabanını tanır, veri tabanlarından bilgi arayabilir, bilgi arama stratejilerini ve tekniklerini öğrenir.  Amacı ise, elektronik veri tabanlarını, servis sağlayıcılarını tanımak, veri tabanlarını seçmek ve karşılaştırabilmektir. 
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
 
  VI. Yarıyıl
 Sıra
No
 Dersin
Kodu
 DERSİN ADI  Z/S  T  U  L  TS  K  AKTS
 1.  BBY302  BELGE YÖNETİMİ-II Z 3 0 0 3 3 3
 Dersin amacı, belge yönetimi disiplinin yöntem ve tekniklerini öğretmek; kurum ve kuruluşlar için belge yönetim sistemi tasarlama, kurma ve yürütme becerisi kazandırmaktır. 
 2.  BBY304  OSMANLI DİPLOMATİKASI-II Z 4 0 0 4 4 4
 Dersin amacı, diplomatik belgelerin yapısı, yazısı, malzemesi ve unsurları hakkında bilgi vermektir. Öğrenciler, Osmanlı Diplomatiğinde belge çeşitleri ve unsurları hakkında bilgi sahibi olmaktadırlar. 
 3.  BBY306  SINIFLAMA SİSTEMLERİ VE KONU BAŞLIKLARI Z 3 0 0 3 3 3
 Dersin amacı,  LC ve Dewey Onlu Sınıflama Sistemine göre sınıflama numarasının verilmesi ve sınıflama numarası üretilmesini sağlamaktır. Ayrıca farklı konu alanlarında karşılaşılabilecek her tür bilgi kaynağının hem geleneksel LC versiyonuna ve hem de web üzerindeki sistem üzerinden nasıl sınıflandırma yapılacağına yönelik teknik ve uygulamalı bilgi ve becerileri kazandırmaktır.
 4.  BBY308  İSTATİSTİK II Z 2 0 0 2 2 2
 Dersin amacı, istatistikteki önemli kavramları vermek, verilerin özetlenmesini, betimsel istatistikleri, sıklık dağılımlarını öğretmek, güven aralıkları, hipotez testleri ve olumsallık tabloları hakkında bilgi vermek, istatistikte önemli olan temel analizleri öğretmek, öğrenilen konuların sınıfta ve bilgisayarda uygulamasını yapmaktır. 
5.   BBY310  STAJ-II  Z  3  0  0  3  3  6
 Öğrencilerin teorik olarak edindikleri bilgi ve beceriyi bilgi merkezlerinde uygulamalı olarak deneyimlemesini sağlamaktır.
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
 
  VII. Yarıyıl
 Sıra
No
 Dersin
Kodu
 DERSİN ADI  Z/S  T  U  L  TS  K  AKTS
 1.  BBY401  DİZİNLEME TEKNİKLERİ-I Z 4 0 0 4 4 4
 Bu ders, indeksleme ve öz hazırlama teorisi ve uygulamasına bir başlangıç olanağı sağlar. Bu ders geleneksel basılı kaynaklar kadar çevrim içi ve web tabanlı materyallerin indekslenmesi ve özetlenmesini de içermektedir. 
 2.  BBY403  SOSYAL VE BEŞERİ BİLİMLERDE BİLGİYE ERİŞİM  Z  3  0 0 3 3 3

Bu derste sosyal ve beşeri bilimler alanı, alt alanları, çekirdek koleksiyonları, organizasyonlar ve yayınları, bibliyografik kontrol ve danışma kaynakları tanıtılmaktadır. Bu alanlarda kullanıcıların bilgi gereksinimleri ve verilen bilgi hizmetleri hakkında genel bilgi verilmektedir. Ayrıca sosyal ve insan bilimleri alanında kullanıcı ve alan özellikleri hakkında bilgi vermek, bilgi kaynakları, merkezleri, veri tabanları tanıtılmaktadır.

3.   BBY405  TEMEL VE UYGULAMALI BİLİMLERDE BİLGİYE ERİŞİM  Z  3  0

Bu dersin amacı temel ve uygulamalı bilimler alanında koleksiyon oluşturma, hizmet tasarlama ve bilgi erişim becerilerinin kazandırılmasıdır. Temel ve uygulamalı bilimler de yer alan alanlar, alt alanlar, çekirdek koleksiyonlar, organizasyonlar ve yayınları, bibliyografik kontrol ve danışma kaynakları tanıtılmaktadır. Bu alanlarda kullanıcıların bilgi gereksinimleri ve verilen bilgi hizmetleri hakkında genel bilgi verilmektedir. 

 4.  BBY407  BİLGİ MERKEZLERİ VE YÖNETİMİ  3  3

Bu derste formel bir örgüt olan ve hizmet üreten bilgi merkezlerinde yönetim sürecinin nasıl yaşandığı ve yöneticinin bu süreç içindeki rolünün ne olduğu ortaya konulmaya çalışılmaktadır. Yönetim süreci genel olarak değerlendirilerek, yönetim-bilgi merkezi ilişkisi ve bu noktada bilgi merkezi yönetimini etkileyen unsurlar ve yöneticinin süreç içindeki rolünü incelenmektedir. 

 5.  BBY427  ARAŞTIRMA RAPORU  2  2

Dersin amacı öğrencileri bilgi ve belge yönetimi alanıyla ilgili konularda araştırmaya yöneltmek, bilgi arama ve ulaşma becerilerini geliştirmektir. Öğrencilerin alana dair kapasitelerini artırmaya yönelik faaliyetler gerçekleştirmektir. 

6.   BBY429  BİLGİ HİZMETLERİ MEVZUATI  3  0  3
Bu dersin amacı, Türkiye'de bilgi hizmetlerine yönelik yürürlükte olan mevzuatı öğrencilere öğretmektedir. Dersin içeriği, bilgi hizmetleri mevzuatı hakkında altyapı oluşturmak ve bilgi hizmetlerinin yönetimini mevzuatla uyumlu hale getirmektir.
 Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
 
  VIII. Yarıyıl
 Sıra
No
Dersin
Kodu
 DERSİN ADI  Z/S  T  TS  K  AKTS
 1.  BBY402  DİZİNLEME TEKNİKLERİ-II Z 4 0 0 4 4 4
 Dizinleme ve öz hazırlama işlemleri ile ilgili teorik ve uygulamalı olarak bilgi vermek, kütüphanecilik ve bilgi bilim alanı açısından kavramlar arasındaki bağlantıları göstermek, öğrencilerin dizinleme ve öz hazırlama, dizinleri, özleri değerlendirebilme becerilerini kazanmaları 
 2. BBY404  SANAT TARİHİ  Z

Bu derste, sanatın ortaya çıkışına ilişkin kuramlar, sanatın toplumsal tarihine ilişkin bilgiler, modernizm ve bunun getirdiği modern sanat kuramları, sanat tarihinde ikonografik ve ikonolojik çözümlemeler ele alınmaktadır.

3.  BBY406  TIP VE SAĞLIK BİLİMLERİNDE BİLGİYE ERİŞİM  Z  4  4

Bu dersin amacı öğrencilere tıp kütüphanelerinde bilginin denetimini öğretmek ve tıbbi bilgiye erişim becerisini kazandırmaktır. Bu ders kapsamında tıp kütüphaneleri, NLM sınıflama sistemi, MeSH konu başlıkları, tıpta bilgi erişim kanalları ve sistemleri konuları ele alınmaktadır.

4.  BBY408  MÜZECİLİK  Z  3

Temel olarak müze, müzecilik, müze türleri, müze kütüphaneleri, müze arşivleri, müze materyalleri ile müzelerde nesne olarak bilgi, bilginin sunumu, bilginin organizasyonu, dijitalleştirme, bilgi politikası, bilgi yönetimi konularını içeren ve dersi alan öğrencilere bu konularda yetkinlik sunmayı amaçlayan bir derstir.

 5. BBY410  BİLGİ MERKEZLERİNDE MİMARİ  Z  3  0

Bu dersin amacı öğrencilere yeni bir bilgi merkezi binası veya bilgi merkezi binasını yenileme projelerini yönetebilme ve bu projelere etkili katılımlarını gerçekleştirebilme bilgisini vermektir. Kullanıcı ihtiyaçlarını dikkate alarak, yeni bilgi merkezi tesisleri kurmak amacıyla yapım projeleri sırasında ihtiyaç duyulan gerekli hizmet, sistem ve personel değerlendirmesi veya becerileri geliştirmesi anlayışı vurgulanmaktadır. Öğrencilerin bilgi merkezlerinin mimarisi hakkında altyapı oluşturmaları hedeflenmektedir.

 Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
 
 SEÇMELİ DERSLER
 III. Yarıyıl Seçmeli Dersler
 Sıra No Dersin
Kodu
 DERSİN ADI  Z/S  T  U  L  TS  K AKTS
 1.  BBY215  BİLGİ OKURYAZARLIĞI S 2 0 0 2 2 3
Bilgi okuryazarlığı becerilerinin, unsurlarının, standartlarının öğretildiği bir derstir. Dersin amacı, öğrencilerin; bilimsel araştırma süreçlerine, mesleklerine ve hayatlarına yönelik olarak bilgi arama, erişim, değerlendirme, kullanma ve iletme/sunma bilgi/becerilerini geliştirmek ve onların bilgi toplumunun gerektirdiği yeterliliklere sahip olmalarını sağlamaktır.
 2.  BBY219  OSMANLI MÜESSESELERİ-I  S 2 0 0 2 2 3
Dersin amacı, Osmanlı kurumlarının tarihsel arka planını, kuruluş döneminden XVI. yüzyılın sonlarına kadar Osmanlı kurumlarının gelişimi ve işleyişini öğretmektir. 
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
 
 IV. Yarıyıl Seçmeli Dersler
 Sıra No Dersin
Kodu
 DERSİN ADI  Z/S T U L TS K AKTS
 1.  BBY220  BİLGİ DANIŞMANLIĞI S 2 0 0 2 2 3
 Dersin amacı, bilgi danışmanlığı olgusunu 5N1K çerçevesinde irdelemek, kütüphanecilerin ve arşivcilerin bilgi danışmanı olarak danışmanlık firmalarında, kütüphanelerde ve arşivlerde neler yapabileceğini tartışmak, analiz etmek, kavramak ve değerlendirmektir. 
 2.  BBY222  OSMANLI MÜSESSESELERİ-II S 2 0 0 2 2 3
Dersin amacı, Osmanlı kurumlarının tarihsel arka planını, kuruluş döneminden XVI. yüzyılın sonlarına kadar Osmanlı kurumlarının gelişimi ve işleyişini öğretmektir. 
3.      BBY224  BAĞIMLILIKLA MÜCADELE     S   2   0   0     2    2         2
Temel kavramlar ve tanımlar; bağımlılık türleri (madde bağımlılığı, teknoloji bağımlılığı vb.); bağımlılığın nedenleri; kişiyi madde bağımlılığı sürecine hazırlayan aile, akran grubu ve toplumsal bağlamda risk etmenleri; bağımlı çocuk, ergen ve yetişkinlerde iletişim becerileri; bağımlılıkta sosyal hizmetin rolü; bağımlılık ile ilgili modeller; bağımlılıkla mücadele yöntemi; bağımlılığı önleme çabası; bağımlılığın sonuçları; bağımlılık ile mücadelede ulusal politika ve strateji yöntemleri; yeniden uyum süreci stratejilerinden oluşmaktadır.
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
 
 V. Yarıyıl Seçmeli Dersler
 Sıra No Dersin
Kodu
 DERSİN ADI Z/S T U L TS K AKTS
 1.  BBY315  YAZIŞMA TEKNİKLERİ S 2 0 0 2 2 3

Yazılı iletişim ve iş süreçlerinde yazışmaların yapılması ve yönetimi ile konuya ilişkin kuralları ve idari düzenlemeleri öğretmek; kurum ve kuruluşlarda yazışma sürecini tanımlama, oluşturma ve uygulama becerisi kazandırmaktır.

 2.  BBY317  PROJE YÖNETİMİ S 2 0 0 2 2 3
 Bu derste öğrencilere, proje yönetimi ilkeleri, proje yönetiminde kullanılan teknikler, proje seçimi teknikleri, proje organizasyonu, proje üçgeni, proje planlama ve değerlendirme konuları hakkında bilgiler verilir.
 3.  BBY319  E-DEVLET UYGULAMALARI S 2 0 0 2 2 3
Bu derste belge yöneticileri ve arşivcilerin yaklaşımından hareketle elektronik belge ve bilgi yönetimi konuları ele alınmaktadır. Elektronik belge üzerinde sürdürülen işlemlerin standart bir yaklaşıma uygun olarak işletilmesi ve arşivlenmesi işlenmektedir. 
 4.  BBY321  HUKUK KAYNAKLARI VE ERİŞİM S 2 0 0 2 2 3
Hukuk alanında temel kaynakların tanıtılarak koleksiyon oluşturma, hizmet tasarlama ve bilgi erişim becerilerinin kazandırılması amaçlanmaktadır. 
 5.  BBY323  BİLGİ HİZMETLERİ S 2 0 0 2 2 3
Dersin amacı, bilgi hizmetleri kavramı, önemi ve hedefledikleri, bilgi 2 3 hizmeti türleri, web tabanlı bilgi hizmetleri, evrensel düzeyde bilgi hizmetleri ilkeleri/ standartları, bilgi hizmetleri politikası, bilgi hizmetlerinin yönetimi ve belirleyicileri, bilgi hizmetlerinin değerlendirilmesi ve bilgi hizmetlerinin geleceğine i lişkin yönelişler konularını ele almak, anlamak, tartışmak, analiz etmek, kavramak ve değerlendirmektir.
 6.  BBY325  MESLEKİ İNGİLİZCE-I S 2 0 0 2 2 3
Dersin amacı, temel gramer kurallarının anlatımı, mesleki terminolojiyi kazandıracak bölüm ile ilgili metinlerin ve arşiv belgelerinin okutulması, tercüme edilmesidir.
 7.  BBY327  OSMANLI PALEOGRAFYASI-I  S 0
 Dersin amacı, öğrencilerin basılmış Osmanlıca metinleri okuma ve Türkçe transkripsiyon yöntemlerini ve gramer kurallarını öğrenme yeteneğini kazandırmaktır. 
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
 
 VI. Yarıyıl Seçmeli Dersler
 Sıra No Dersin
Kodu
 DERSİN ADI Z/S T U L TS K AKTS
 1.  BBY316  DOSYALAMA SİSTEMLERİ S 2 0 0 2 2 3
 İş süreçlerinde üretilen belgelerin dosyalanması ve yönetimi ile konuya ilişkin sistemleri, kuralları ve idari düzenlemeleri öğretmek; kurum ve kuruluşlarda iş süreçlerinde üretilen belgelerin dosyalanması ve düzenlenmesi sürecini tanımlama, oluşturma ve uygulama becerisi kazandırmaktır. 
 2.  BBY318  İŞLETMELERDE BİLGİ SİSTEMLERİ S 2 0 0 2 2 3
 Dersin amacı, genel olarak sistem kavramını ve bilgi sistemini tanımlamaktır. Öğrenciler, bir bilgi sisteminin bileşenlerini tanımlayabilecek, bilgi yönetimini, bilgi sistemlerini geliştirme sürecini ve bu sürecin temel faaliyetlerinden planlama ve sistem araştırmasını açıklayabileceklerdir. 
 3.  BBY320  BİLGİ EKONOMİSİ S 2 0 0 2 2 3
 Ekonomide üretim unsuru olan bilginin işlevi ve içeriğini ve nasıl yönetilmesi gerektiğini anlatmak, tartışmak ve kavratmaktır. 
 4.  BBY322  VERİ TABANI YÖNETİM SİSTEMLERİ S 2 0 0 2 2 3
 Veri tabanı sistemlerini öğrenciye tanıtmak, verilen veri tabanı problemleri için tasarımlar oluşturmak, bu tasarımları fiziksel veri tabanında tablolar şeklinde kurmak, bu fiziksel veri tabanı üzerinde gerekli sorguları yazıp çalıştırabilmek geliştirebilmek.
 5.  BBY324  ENFORMETRİ S 2 0 0 2 2 3
 Bu dersin içeriği, öğrencilerin bilgiyi sınıflama, hesaplama, açıklama ve karşılaştırmaya yönelik basit istatistik yöntemleri kullanma konularında pratik uygulamalarını geliştirmektir ve metrik yasalara ilişkin teorik bilgiler kazandırmaktır.
 6.  BBY326  MESLEKİ İNGİLİZCE-II S 2 0 0 2 2 3
 Dersin amacı, temel gramer kurallarının anlatımı, meslekî terminolojiyi kazandıracak bölüm ile ilgili metinlerin ve arşiv belgelerinin okutulması, tercüme edilmesidir.
 7. BBY328 OSMANLI PALEOGRAFYASI-II  S  0  2
 Dersin amacı, Eski Türkçe belgeler üzerinde yapılacak alıştırmalar ile belgelerin okunabilmesi ve çevrilebilmesi becerisinin öğrenciye kazandırılmasıdır.
 8. BBY330 DEMOKRASİ VE İNSAN HAKLARI  S  2  0  0  2
 İnsan hakları ve demokrasinin tanımı ve tarihi gelişimi; demokrasi, özgürlük ve eşitlik kavramları, farklı demokrasi anlayışları, demokratik kültür, okulda ve ailede demokrasi, demokratik yurttaşlık; haklar ve özgürlükler, çocuk ve kadın hakları, insan haklarıyla ilgili ulusal ve uluslar arası düzenlemeler (İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, Çocuk Hakları Sözleşmesi vb. ) ; insan hakları alanında yaşanan temel sorunlar, insan hakları ve demokrasi eğitimi.
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
 
  VII. Yarıyıl Seçmeli Dersler
 Sıra No Dersin
Kodu
 DERSİN ADI Z/S T U L TS K AKTS
 1.  BBY413  HALKLA İLİŞKİLER S 2 0 0 2 2 3
 Dersin amacı, öğrencilere bilgi merkezlerinin ve hizmetlerinin tanıtımında halkla ilişkilerin öneminin, ilkelerinin ve yöntemlerinin öğretilmesidir. Derste, halkla ilişkilere yönelik kuramların kütüphanelere ve bilgi merkezlerine uygulanması irdelenmektedir. Bilgi ve belge hizmetlerinde çalışanların çağın gelişimine uygun olarak kullanıcı merkezli hizmet vermek ve kullanıcıyı hedef alarak toplumun bilgi gereksinimlerini karşılamak üzere nasıl davranmaları gerektiği üzerinde de durulmaktadır.
 2.  BBY415  MEDYA VE BİLGİ S 2 0 0 2 2 3
 Bu derste, medya kavramı ve medyanın işlevleri, gündem belirlemedeki rolü ve önemi, medya kurumlarının yapısı, işleyişi, ekonomi politiği, medya iletilerinin yapılanması, aktarılan haber ve olayların sunumu, gerçeklik ve kurgusallık, medyada kullanılan dilin özellikleri ve medya metinlerinin (yazılı, görsel, işitsel) çözümlenmesinde izlenmesi gereken yöntemler üzerinde durulmaktadır.
 3.  BBY417  SÜRELİ YAYINLAR S 2 0 0 2 2 3
 Bu dersin temel amacı süreli yayınların bilgi merkezlerindeki yönetimiyle ilgili ilkeleri, kavramları, genel kuralları ve sorunları belirleyen genel bir çerçeve çizmek olarak belirlenmiştir. Süreli yayın teriminin tanımı, türleri, tarihsel gelişimi incelendikten sonra seçimden ayıklamaya kadar süreli yayın dermesinin nasıl oluşturulup geliştirileceği sorularına yanıt aranmaktadır. Ayrıca, süreli yayınlara erişim (RDA; AKKK2) uygulamaları ve yararlandırılma hizmetleri ulusal ve uluslararası bağlamlar ve son yenilikler gözetilerek tartışılmaktadır. 
 4.  BBY421  KİTAPDIŞI BİLGİ MATERYALLERİ S 2 0 0 2 2 3
 Öğrencilerin kitap dışı bilgi materyalleri ile ilgili temel kavramlar, ilkeler, uygulamalar hakkında bilgilendirmek ve mevcut uygulamalar ile depolama, koruma açısından irdelemek ve alternatif yönetim yaklaşımlarına yönelik bakış açılarını geliştirmektir. Dersin içeriği, bilgi merkezlerinde bulunan elektronik kaynaklar, haritalar, fotoğraflar, filmler, ses ve görüntü kayıtları, maketler, slaytlar, ve buna benzer materyallerin öğretilmesi ve tanıtılmasını kapsamaktadır. 
 5.  BBY423  BİBLİYOMETRİ S 2 0 0 2 2 3
 Bibliyometri ile ilgili temel kavramlar (atıf analizi, etki faktörü, anındalık indeksi, eskime, ortak yazar analizi), bibliometrik yasalar (örneğin, Bradford, Lotka, Price), sosyal ağ analizi, çizge kuramı, bilimetri, enformetri, webometri.
 6.  BBY425  SİSTEM ANALİZİ S 2 0 0 2 2 3
 Öğrencilerin sistem kavramı ile birlikte, sistem özellikleri, genel sistem kuramı, sistem analizinin aşamaları, sistem analizinde kullanılan araç ve teknikler hakkında bilgi sahibi olmaları yanında bu bilgileri bilgi merkezlerine yönelik örnekler üzerinde değerlendirmeleri amaçlanmaktadır.
 7.  BBY431  YAZMA VE NADİR ESERLER-I S 2 0 0 2 2 3
 Dersin amacı, öğrencilere yazma eserler ve yazma eser kütüphaneciliği hakkında detaylı bilgiler vererek yazma eser kütüphanelerinde görev yapabilecek yeterliliğe ulaştırmaktır. Öğrenciler, yazma eserleri matbu eserlerden ayıran özellikleri öğrenme, yazma eserlerin fiziksel ve sanatsal özelliklerinin irdelenmesi, yazma eserlerin iç düzeninin incelenmesi, yazma eserlerin kataloglanması hakkında bilgi sahibi olurlar. 
8.   BBY433  VERİ MADENCİLİĞİ  2
 Derste veri madenciliği süreci, veri madenciliğinde uygun yazılımlar, veri madenciliği modelleri, örnek araştırma modelleri ve uygulamaları ele alınmaktadır.
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi. 
 
 VIII. Yarıyıl Seçmeli Dersler
 Sıra No Dersin
Kodu
 DERSİN ADI Z/S T U L TS K AKTS
 1.  BBY414  İNGİLİZCE ARŞİVCİLİK METİNLERİ S 2 0 0 2 2 3
 Meslekî terminolojiyi kazandıracak bölüm ile ilgili metinlerin ve arşiv belgelerinin okutulması, tercüme edilmesi.
 2.  BBY416  HALK KÜTÜPHANELERİ S 2 0 0 2 2 3
 Bu derste halk kütüphaneleri ile ilgili işlem, hizmet ve unsurlar ele alınarak, hem kuramsal düzeyde hem de örnekler üzerinden bilgiler ele alınmaktadır. Öğrencilere halk kütüphaneleri ile ilgili işlem, hizmet ve gelişmeler hem dünya hem de Türkiye ölçeğinde bilgiler verilmektedir.
 3.  BBY418  OKUL KÜTÜPHANELERİ S 2 0 0 2 2 3
 Bu derste öğrencilere, okul kütüphaneleri ile ilgili işlemler, hizmetler ve gelişim unsurları ele alınarak hem kuramsal yapıyı hem de uygulama örneklerini yansıtacak bilgiler verilmektedir.
 4.  BBY420  GÖNÜLLÜLÜK ÇALIŞMALARI S 1 2 0 3 2 3
 Derste, üniversitenin en önemli görevlerinden biri olan topluma hizmet görevine katkı sağlama; öğrencilerin eğitim yaşantıları boyunca edindikleri bilgi, beceri ve birikimleri kullanarak üniversite ile toplum arasındaki bağları güçlendirme; gönüllülük çalışmalarına isteyerek katılmaları irdelenmektedir.
 5.  BBY422  BİLGİ SİSTEMLERİ GÜVENLİĞİ S 2 0 0 2 2 3
 Bilgi sistemlerinin temel bileşenleri, kullanıcı ara yüzü kavramları, veri yapıları, dosya düzenleme kavramları, dosya yönetim araçları, uygulama araçları, veri dosyaları, uygulama programları.
 6.  BBY424  ARŞİV TÜRLERİ S 2 0 0 2 2 3
 Derste, arşivin tanımı ve içeriği, arşiv terimleri, arşiv türleri ve arşivcilik yöntem ve tekniklerinin gerekliliği, tür bazında arşivlerde yürütülen faaliyetler ile ilgili bilgiler verilmektedir.
 7.  BBY426  SAYISALLAŞTIRMA VE KÜLTÜREL MİRAS S 2 0 0 2 2 3
 Bu derste, sayısallaştırma ve sayısallaştırma ile ilgili temel kavramlar, kültür kavramı ve özellikleri, kültürel mirasın sınıflandırılması (UNESCO sınıflaması), sayısallaştırma süreçleri, planlaması, sayısal koruma, kültürel mirasın sayısallaştırılması ve telif hakları ele alınmaktadır. 
 8. BBY428  MASAÜSTÜ YAYINCILIK S 2 0 0 2 2 3
 Bu ders dünyada çağdaş kitap ve diğer yayıncılık türlerini konu edinmektedir. Ayrıca kitapevlerindeki ticarette kitap üretimi ve satışı süreci ve yayıncılığın farklı türleri üzerinde de durulmaktadır.
9. BBY430  WEB TASARIMI S 2 0 0 2 2 3
 Web, web tasarımı ve internet teknolojileri temel kavramları anlatılarak, web sayfalarında kullanılan temel kodlama dilleri ve web sayfası tasarlama araçlarının temel seviyede kullanımını öğretmek ve web sayfaları tasarlama ve geliştirme becerilerini kazandırmaktır. 
10. BBY432  YAZMA VE NADİR ESERLER-II S 2 0 0 2 2 3
 Bu dersin amacı öğrencilere yazma eserlerin genel özelliklerini tanımlama kataloglamasına ilişkin bilgi ve ülkemizdeki yazma eser kütüphaneleri hakkında bilgi sahibi olma becerilerini kazandırmaktır. Bu ders kapsamında Osmanlıca yazma eserlerin genel özellikleri ve kataloglaması ve ülkemizdeki yazma eser kütüphaneleri hakkında bilgi sahibi olmaya yönelik çalışmalar yapılmaktadır. 
 Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
Bilgi ve Belge Yönetimi bölümü lisans programı ders içeriklerinin indirilebilir (yazdırılabilir) formu 


 

COMPULSORY COURSES

FIRST YEAR 1. SEMESTER

NO 

COURSE CODE

 COURSE TITLE

C/E

T

P

C

ECTS

 1.

BBY101

 INTRODUCTION TO INFORMATION AND DOCUMENTATION MANAGEMENT

C

4

0

4

4

The aim of this course is to help students who have just started to the Department of Information and Document Management to recognize this discipline, learn the basic concepts and create a foundation for their future courses. Information, information needs, information and document management concepts, types and features of information resources, types of information centers (library, archives, documentation centers) information services, systems in the organization of information, the concept of system analysis, management issues in information centers are discussed.

 2.

 BBY103

 BASIC OTTOMAN LANGUAGE I

C

4

0

4

5

The aim of the course is to give students the ability to read printed texts in Ottoman Turkish and to latin. The content of the course is to teach the reading of Ottoman printed texts and their Turkish transcription.

 3.

 BBY107

INFORMATION RESOURCES I

C

3

0

3

5

The aim of the course is to read the source and information research literature information for reading and research related to the professional field and discipline, to teach bibliographic resources and professional resources (web and electronic) as a resource consultancy resource; defining the things to do for the information resources in the information center and acquiring the application skills, the introduction of web and electronic consulting resources.

 4.

 DOY101

 DIGITAL LITERACY

C

2

0

2

3

In the course, students are given basic information about literacy and digital literacy. Students; Basic Concepts of Internet, Development Process of Internet, Web Browsers, Search Engines, E-Government, Portable Technologies, Features of Portable Technologies, Some Services and Protocols Related to Portable Technologies, Opportunities Offered by Web 2.0 and Features of Social Networks, About Different Usage Purposes, Media Literacy and Fluency in Social Networks, Technology Usage and Life Style in Various Societies throughout Human History, Technology Philosophies, Socialization and Self-Presentation Behaviors in Social Sharing Tools, Human Computer Interaction, Information Ethics, Technology and Lifelong Learning, Future Technologies It is aimed to have information. In addition, students; To develop scientific research processes, the knowledge / skills of searching, accessing, evaluating, using and communicating / presenting information regarding their professions and lives and to teach them to have the competencies required by the information society.

5.

 ATA101

 ATATURK'S PRINCIPLES AND HISTORY OF REVOLUTION I

C

2

0

2

2

The aim of this course is to convey the principles and revolutions of Atatürk to the students. In the course content, the definition of the Revolution and the Turkish revolution, the collapse of the Ottoman Empire, the War of Independence Period, the War of Independence, the congresses, relations with states and agreements made, Lausanne Peace Treaty are discussed.

 6.

 ENF101

 BASIC INFORMATION TECHNOLOGIES I

C

2

2

3

4

The aim of the course is to understand the historical development of the computer and the innovations in computer technology, to understand the hardware structure and functioning of the computer, to understand the computer programs and network systems. In this course, students should learn the theoretical knowledge of computer technology. In addition, they need to be able to achieve applications of computer operating systems, word processing software, spreadsheet software, presentation software, Internet browsers and search engines in the computer laboratory.

 7.

 TDL101

 TURKISH LANGUAGE I

C

2

0

2

2

The aim of the course is to comprehend the features of language and its place in social life; To teach the historical periods of Turkish; To comprehend the phonetic and morphological structure of Turkish and to use spelling-punctuation marks in place to teach words in terms of meaning and functions; to gain the ability to make presentations in front of the public. In this course, the features of language and its place in our social life, historical periods of Turkish, phonetics, words in terms of meaning and functions, spelling-punctuation marks; presentation, poem, essay, composition, story, newspaper-magazine studies and applications are covered.

 8.

 YDL101

 FOREIGN LANGUAGE

C

2

0

2,5

5

The course aims to enable students to gain competence in basic English grammar, language rules, English writing, reading, comprehension and listening. Students gain linguistic competence within the scope of the course. The content of the course, English grammar rules are taught within the scope of the course. Reading comprehension exercises are done through English texts. Students are provided to speak in English on different topics.

 Note: C: Compulsory Courses, E: Elective Courses, T: Theoretical Course Hour; P: Weekly Practice Course Hour, C: Course Credit, ECTS: European Credit Transfer System Credit of the Course.

 

 FIRST YEAR 2. SEMESTER

NO

COURSE
CODE

 COURSE TITLE

C/E

T

C

ECTS

 1.

 BBY102

INTRODUCTION TO ARCHIVING

C

4

0

4

4

The aim of this course is to teach the definition and content of the archive, to comprehend the archive-public relationship, to teach archive terms, to enlighten the necessity of archive types and archiving methods and techniques, to teach the types and characteristics of archive materials, to teach the basic stages of archive management, to distinguish between archive and archive material. is to teach.

 2.

 BBY104

 BASIC OTTOMAN LANGUAGE II

C

4

0

4

5

The aim of the course is to give students the ability to read printed texts in Ottoman and to latin. The content of the course is to teach the reading of Ottoman printed texts and their Turkish transcription.

 3.

 BBY106

 INFORMATION RESOURCES II

C

3

0

3

4

The aim of the course is to acquire literature information that will provide resources and information for reading and research related to the professional field and discipline, to teach the features of bibliographic resources and professional resources (printed and electronic) as a consultancy resource; defining the procedures to be done for the information resources in the information center and acquiring the application skills, the introduction of printed and electronic consulting resources.

 4.

 BBY110

 HISTORY OF SCIENCE

C

3

0

3

4

The aim of this course is to teach students about the history of information and the information society. The content of the course covers the history of knowledge, the information society, the development of knowledge in pre and post-industrial societies, and the criteria of the information society.

 5.

 ATA102

 ATATURK'S PRINCIPLES AND HISTORY OF REVOLUTION II

C

2

0

2

2

In the course, all stages of the National Struggle from 1914 to 29 October 1923; congresses, treaties and battles are studied. The concepts and basic principles on which Atatürk's revolutions are based are discussed. In the context of modernization, developments in education, culture, economic and cultural life are examined.

 6.

 ENF102

 BASIC INFORMATION TECHNOLOGIES II

C

2

2

3

4

The aim of the course is to comprehend the development of the computer and the innovations of computer technology, to understand the hardware structure and functioning of the computer, to understand the computer programs and the network. In this course, minors should learn the theoretical knowledge of computer technology. In addition, computer operating systems, computer software software, spreadsheet software, Internet browsers and search engines succeed in the computer lab.

 7.

 TDL102

 TURKISH LANGUAGE II

C

2

0

2

2

The aim of the course is to comprehend the features of language and its place in social life; To teach the historical periods of Turkish; To comprehend the phonetic and morphological structure of Turkish and to use spelling-punctuation marks in place to teach words in terms of meaning and functions; to gain the ability to make presentations in front of the public. In this course, the features of language and its place in our social life, historical periods of Turkish, phonetics, words in terms of meaning and functions, spelling-punctuation marks; presentation, poem, essay, composition, story, newspaper-magazine studies and applications are covered.

 8.

 YDL102

 FOREIGN LANGUAGE

C

2

1

2,5

5

The course aims to enable students to gain competence in basic English grammar, language rules, English writing, reading, comprehension and listening. Students gain linguistic competence within the scope of the course. The content of the course, English grammar rules are taught within the scope of the course. Reading comprehension exercises are done through English texts. Students are provided to speak in English on different topics.

Note: C: Compulsory Courses, E: Elective Courses, T: Theoretical Course Hour; P: Weekly Practice Course Hour, C: Course Credit, ECTS: European Credit Transfer System Credit of the Course.

 

 SECOND YEAR 3. SEMESTER

NO

COURSE
CODE

 COURSE TITLE

C/E

T

P

C

ECTS

 1.

 BBY201

 MANAGEMENT OF ARCHIVES

C

4

0

4

4

The aim of the course is to teach the student the basic concepts of archive and archiving, to explain the techniques and applications about documents, files and archives. To give information about the archive institution and the basic features and contents of the archive profession, basic archival terms.

 2.

 BBY203

 KNOWLEDGE ORGANIZATION-I

C

3

0

3

5

Acquiring the necessary cataloging skills to organize information and materials in libraries, archives, digital libraries, web and social networks.

 3.

 BBY205

OTTOMAN TURKISH GRAMMAR-I 

C

3

0

3

4

The aim of the course is to provide students with grammatical structure, grammar, documentary reading and translation skills with exercises to be done on old Turkish documents.

4.

BBY207

SOCIOLOGY OF KNOWLEDGE

C

3

0

3

4

The course examines the relationship between knowledge and sociology. The aim of the course is to comprehend the objective and subjective factors that are effective in the formation of the social foundations of knowledge. Sociology of knowledge is a branch of science that handles and examines information from a sociological perspective.

5.

BBY209

MODERN AGE AND LIBRARY PHILOSOPHY-I

C

3

0

3

4

The aim of the course is to provide an understanding of the modern age in the light of major events and thus to define the paradigms that dominate our field. Observing which paradigms have changed in the post modern period.

 6.

 BBY213

 COLLECTION MANAGEMENT

C

2

0

2

3

This is a course in which issues related to selection, provision, evaluation and protection of information centers collection are discussed. The aim of the course is to provide students with knowledge and skills about collection development and management in information centers.

Note: C: Compulsory Courses, E: Elective Courses, T: Theoretical Course Hour; P: Weekly Practice Course Hour, C: Course Credit, ECTS: European Credit Transfer System Credit of the Course.

 

SECOND YEAR 4. SEMESTER

NO

COURSE
CODE

 COURSE TITLE

C/E

T

P

C

ECTS

1. 

 BBY202

 PROFESSIONAL ETHICS

C

3

0

3

3

To explain and comprehend the basic concepts of ethics, professional ethics and librarianship ethics, freedom of thought, copyright and the application of ethical principles in information services.

 2.

 BBY204

 KNOWLEDGE ORGANIZATION-II

C

4

0

4

5

 The aim of the course is to acquire the necessary skills to organize information and materials in libraries, archives, digital libraries, web and social networks.

 3.

 BBY206

 OTTOMAN TURKISH GRAMMAR-II

C

3

0

3

3

The aim of the course is to teach Ottoman grammar rules and structures. The course will focus on grammatical structures, pluralistic, Arabic and Persian features of the Ottoman language.

4.

BBY208

MODERN AGE AND LIBRARY PHILOSOPHY-II

C

2

0

2

2

The course aims to examine the main features of the modern age, major changes in librarianship, the documentation movement and social theories.

5.

BBY210

INFORMATION PHILOSOPHY

C

3

0

3

3

The aim of the course is to explain the types of knowledge, the methods of obtaining it, and their relationships with each other, by means of case studies, people and works.

6.

BBY212

INTERNSHIP-I

C

3

0

3

6

To enable students to experience theoretically acquired knowledge and skills in knowledge centers.

 7.

 BBY214

 RESEARCH METHODS

C

2

0

2

2

This course includes empirical research methods in library and information management (and in some broader and related disciplines). Research design, data collection, analysis, evaluation and report writing will all be covered. It is aimed to provide information and document management students with the equipment that will enable them to learn and apply research methods and techniques both as researchers themselves and in terms of serving researchers.

Note: C: Compulsory Courses, E: Elective Courses, T: Theoretical Course Hour; P: Weekly Practice Course Hour, C: Course Credit, ECTS: European Credit Transfer System Credit of the Course.

 

THIRD YEAR 5. SEMESTER

NO

COURSE
CODE

 COURSE TITLE

C/E

T

P

C

ECTS

 1.

 BBY301

DOCUMENT MANAGEMENT-I

C

3

0

3

3

The aim of this course is to provide students with an understanding of the document production process and its types and subsequent document management approach. It is the operation of all transactions on the document in accordance with a standard approach.

 2.

 BBY303

 OTTOMAN DIPLOMATIC- I

C

4

0

4

5

In this course, historical and literary Ottoman script (rika etc.) texts are taught by teaching Arabic and Persian grammar rules in Ottoman Turkish. To enable students to read and understand handwritten Ottoman texts.

 3.

 BBY305

 CATALOGING

C

3

0

3

4

Cataloging and catalog types are covered in the content of the course. Basic concepts related to bibliographic control are discussed and applications are made.

4.

BBY307

STATISTICS-I

C

2

0

2

2

This course aims to teach statistical concepts and tools needed in business applications. These topics consist of 'data and statistics', 'probability' and 'sampling theory'.

 5.

 BBY309

 DATABASES

C

3

0

3

4

In this course, the student recognizes the database as a source of information, can search information

from databases, and learns information seeking strategies and techniques. Its purpose is to recognize

electronic databases, service providers, select and compare databases.

Note: C: Compulsory Courses, E: Elective Courses, T: Theoretical Course Hour; P: Weekly Practice Course Hour, C: Course Credit, ECTS: European Credit Transfer System Credit of the Course.

 

THIRD YEAR 6. SEMESTER

N0

COURSE
CODE

 COURSE TITLE

C/E

 T

 P

 C

 ECTS

 1.

 BBY302

 DOCUMENT MANAGEMENT-II

C

3

0

3

3

The aim of the course is to teach the methods and techniques of the document management discipline; To gain the ability to design, establish and execute a document management system for institutions and organizations.

 2.

 BBY304

OTTOMAN DIPLOMATIC- II

C

4

0

4

4

The aim of the course is to give information about the structure, writing, material and elements of diplomatic documents. Students learn about the types and elements of documents in Ottoman Diplomatics.

 3.

 BBY306

 CLASSIFICATION SYSTEMS AND SUBJECT HEADING

C

3

0

3

3

The aim of the course is to give classification number according to LC and Dewey Decimal Classification System and to generate classification number. In addition, it is to provide technical and applied knowledge and skills to classify all kinds of information resources that may be encountered in different subject areas, both in the traditional LC version and on the system on the web.

4.

BBY308

STATISTICS-II

C

2

0

2

2

The aim of the course is to give important concepts in statistics, to teach the summarization of data, descriptive statistics, frequency distributions, to give information about confidence intervals, hypothesis tests and contingency tables, to teach the basic analysis important in statistics, to apply the learned subjects in the classroom and on the computer.

 5.

 BBY310

 INTERNSHIP-II

C

3

0

3

6

To enable students to experience theoretically acquired knowledge and skills in knowledge centers.

Note: C: Compulsory Courses, E: Elective Courses, T: Theoretical Course Hour; P: Weekly Practice Course Hour, C: Course Credit, ECTS: European Credit Transfer System Credit of the Course.

 

FOURTH YEAR 7. SEMESTER

NO

COURSE
CODE

 COURSE TITLE

C/E

T

P

C

ECTS

1.

BBY401

INDEXING TECHNIQUES-I

C

4

0

4

4

This course provides an introduction to the theory and practice of indexing and self-preparation. This course includes indexing and summarizing online and web-based materials as well as traditional print resources.

2.

BBY403

ACCESS TO INFORMATION IN SOCIAL SCIENCES AND HUMANITIES

C

3

0

3

3

This course introduces the field of social sciences and humanities, its subfields, core collections, organizations and publications, bibliographic control and consultation resources. In these areas, general information is given about the information needs of the users and the information services provided. In addition, providing information about user and field characteristics in the field of social and human sciences, information sources, centers and databases are introduced.

3.

BBY405

ACCESS TO KNOWLEDGE IN BASIC AND APPLIED SCIENCES

C

3

0

3

3

The aim of this course is to gain the skills of creating a collection, designing a service and accessing information in the field of basic and applied sciences. Fields in basic and applied sciences, subfields, core collections, organizations and publications, bibliographic control and consultation resources are introduced. In these areas, general information is given about the information needs of the users and the information services provided.

4.

BBY407

INFORMATION CENTERS AND MANAGEMENT

C

3

0

3

3

In this course, it is tried to reveal how the management process is experienced in information centers,

which are a formal organization and produce services, and what the role of the manager in this process is. By evaluating the management process in general, the relationship between the management information center and the factors affecting the information center management and the role of the manager in the process are examined.

5.

BBY427

RESEARCH REPORT

C

2

0

2

2

The aim of the course is to direct students to research on subjects related to information and records management, and to improve their ability to search and reach information. To carry out activities to increase the capacity of students in the field.

 6.

 BBY429

 INFORMATION SERVICES LEGISLATION

C

3

0

3

3

The aim of this course is to teach students the legislation in force for information services in Turkey. The content of the course is to create an infrastructure about the information services legislation and to harmonize the management of information services with the legislation.

Note: C: Compulsory Courses, E: Elective Courses, T: Theoretical Course Hour; P: Weekly Practice Course Hour, C: Course Credit, ECTS: European Credit Transfer System Credit of the Course.

 

FOURTH YEAR 8. SEMESTER

 NO

COURSE
CODE

 COURSE TITLE

C/E 

 P

 C

 ECTS

1.

BBY402

INDEXING TECHNIQUES-II

C

4

0

4

4

To provide theoretical and practical information about indexing and self-preparation processes, to show the connections between concepts in terms of librarianship and information science, to gain the skills of indexing and self-preparation, to evaluate indexes and extracts.

2.

BBY404

HISTORY OF ART

C

3

0

3

3

In this course, theories on the emergence of art, information on the social history of art, modernism and the modern art theories brought about by it, iconographic and iconological analyzes in art history are discussed.

3.

BBY406

INFORMATION ACCESS IN MEDICAL AND HEALTH SCIENCES

C

4

0

4

4

The aim of this course is to teach students the control of information in medical libraries and gain the ability to access medical knowledge. In this course, medical libraries, NLM classification system, MeSH topics, information access channels and systems in medicine are covered.

4.

BBY408

MUSEOLOGY

C

3

0

3

4

It is a course that mainly includes museums, museum libraries, museum archives, museum materials and information as an object in museums, presentation of information, organization of knowledge, digitization, information policy, and information management, aiming to provide students with competence in these subjects.

 5.

 BBY410

 ARCHITECTURE IN INFORMATION CENTERS

C

3

0

3

3

The aim of this course is to provide students with the knowledge to manage a new information center building or information center building renovation projects and to participate effectively in these projects. Considering the user's needs, the understanding of developing the necessary service, system and personnel assessment or skills needed during construction projects in order to establish new information center facilities is emphasized. It is aimed that students create a background about the architecture of information centers.

Note: C: Compulsory Courses, E: Elective Courses, T: Theoretical Course Hour; P: Weekly Practice Course Hour, C: Course Credit, ECTS: European Credit Transfer System Credit of the Course.

 

 ELECTIVE COURSES

SECOND YEAR 3. SEMESTER ELECTIVE COURSES

 NO

COURSE
CODE

 COURSE TITLE

C/E

T

P

 C

ECTS

 1.

 BBY215

 INFORMATION LITERACY

E

2

0

2

3

I It is a course in which information literacy skills, elements and standards are taught. The aim of the course, students; To develop the knowledge / skills of searching, accessing, evaluating, using and communicating / presenting information regarding scientific research processes, professions and lives and to ensure that they have the competencies required by the information society.

 2.

 BBY219

 OTTOMAN INSTITUTIONS-I

E

2

0

2

3

The aim of the course, the historical background of the Ottoman institutions, XVI. to teach the

development and functioning of Ottoman institutions until the end of the century.

Note: C: Compulsory Courses, E: Elective Courses, T: Theoretical Course Hour; P: Weekly Practice Course Hour, C: Course Credit, ECTS: European Credit Transfer System Credit of the Course.

 

SECOND YEAR 4. SEMESTER ELECTIVE COURSES

NO

COURSE
CODE

 COURSE TITLE

C/E

T

P

C

ECTS

 1.

 BBY220

 INFORMATION CONSULTING

E

2

0

2

3

The aim of the course is to examine the phenomenon of information consultancy within the framework of 5W1K, to discuss, analyze, comprehend and evaluate what librarians and archivists can do as information consultants in consultancy firms, libraries and archives.

 2.

 BBY222

 OTTOMAN INSTITUTIONS-II

E

2

0

2

3

The aim of the course, the historical background of the Ottoman institutions, XVI. to teach the

development and functioning of Ottoman institutions until the end of the century.

 3.            BBY224  FIGHTING ADDICTION        E   2   0   2             2
Basic concepts and definitions; types of addiction (substance addiction, technology addiction, etc.); causes of addiction; risk factors in the family, peer group and social context that prepare the person for the substance addiction process; communication skills in addicted children, adolescents and adults; the role of social work in addiction; models related to addiction; methods of combating addiction; efforts to prevent addiction; consequences of addiction; national policy and strategy methods in the fight against addiction; strategies for readjustment process.

Note: C: Compulsory Courses, E: Elective Courses, T: Theoretical Course Hour; P: Weekly Practice Course Hour, C: Course Credit, ECTS: European Credit Transfer System Credit of the Course.

 

THIRD YEAR 5. SEMESTER ELECTIVE COURSES

NO

COURSE
CODE

 COURSE TITLE

C/E

T

P

C

ECTS

 1.

 BBY315

 FORMAL CORRESPONDENCE TECHNIQUES

E

2

0

2

3

To teach rules and administrative arrangements related to writing and management of written communications and business processes. To define correspondence for institutions and organizations, to create and implement skills.

 2.

 BBY317

 PROJECT MANAGEMENT

E

2

0

2

3

In this course, students are given information about project management principles, techniques used in project management, project selection techniques, project organization, project triangle, project planning and evaluation.

 3.

 BBY319

 E-GOVERNMENT APPLICATIONS

E

2

0

2

3

In this course, electronic document and information management issues are covered with the approach of document managers and archivists. The processing and archiving of the transactions on the electronic document in accordance with a standard approach is processed.

 4.

 BBY321

LEGAL RESOURCES AND ACCESS

E

2

0

2

3

By introducing basic sources in the field of law, it is aimed to gain the skills of creating a collection, designing services and accessing information.

 5.

 BBY323

 INFORMATION SERVICES

E

2

0

2

3

The aim of the course is to address the concept of information services, its importance and objectives, types of information services, web-based information services, universal information services principles / standards, information services policy, management and determinants of information services, evaluation of information services and trends in the future of information services. is to understand, discuss, analyze, grasp and evaluate.

6.

BBY325

PROFESSIONAL ENGLISH-I

E

2

0

2

3

The aim of the course is to explain the basic grammar rules, to read and translate the texts and archive documents related to the department that will gain professional terminology.

 7.

 BBY327

 OTTOMAN PALEOGRAPHY-I

E

2

0

2

3

The aim of the course is to teach students the ability to read printed Ottoman texts and learn Turkish transcription methods and grammatical rules.

 Note: C: Compulsory Courses, E: Elective Courses, T: Theoretical Course Hour; P: Weekly Practice Course Hour, C: Course Credit, ECTS: European Credit Transfer System Credit of the Course.

 

 THIRD YEAR 6. SEMESTER ELECTIVE COURSES

NO

COURSE CODE

 COURSE TITLE

C/E

T

P

C

ECTS

 1.

 BBY316

 FILING SYSTEMS

E

2

0

2

3

To teach the filing and management of documents produced in business processes and the systems, rules and administrative regulations related to the subject; To gain the ability to define, create and apply the process of filing and organizing documents produced in business processes in institutions and organizations.

 2.

 BBY318

 INFORMATION SYSTEMS IN INSTITUTIONS

E

2

0

2

3

The aim of the course is to define the system concept and information system in general. Students will be able to define the components of an information system, explain information management, the process of developing information systems, and planning and system research, one of the main activities of this process.

 3.

 BBY320

 KNOWLEDGE ECONOMY

E

2

0

2

3

It is to explain, discuss and comprehend the function and content of knowledge which is the production factor in economy and how it should be managed.

 4.

 BBY322

 DATABASE MANAGEMENT SYSTEMS

E

2

0

2

3

To introduce the database systems to the students, to create designs for the given database problems, to set up these designs in the form of tables in the physical database, to be able to write and run the necessary queries on this physical database.

 5.

 BBY324

 INFORMETRIC

E

2

0

2

3

The content of this course is to develop students' practical applications in classifying, calculating, explaining and comparing information using simple statistical methods and to gain theoretical knowledge about metric laws.

6.

BBY326

PROFESSIONAL ENGLISH-II

E

2

0

2

3

The aim of the course is to explain the basic grammar rules, to read and translate the texts and archive documents related to the department that will provide vocational terminology.

7.

BBY328

OTTOMAN PALEOGRAPHY-II

E

2

0

2

3

The aim of the course is to teach the students the ability to read and translate the documents with the exercises to be done on the old Turkish documents.

 8.

 BBY330

 DEMOCRACY AND HUMAN RIGHTS

E

2

0

2

3

Definition and historical development of human rights and democracy; democracy, freedom and equality concepts, different understandings of democracy, democratic culture, democracy at school and in the family, democratic citizenship; rights and freedoms, children's and women's rights, national and international regulations on human rights (Universal Declaration of Human Rights, European Convention on Human Rights, Convention on the Rights of the Child, etc.); basic problems in the field of human rights, human rights and democracy education.

Note: C: Compulsory Courses, E: Elective Courses, T: Theoretical Course Hour; P: Weekly Practice Course Hour, C: Course Credit, ECTS: European Credit Transfer System Credit of the Course.

 

FOURTH YEAR 7. SEMESTER ELECTIVE COURSES

NO

COURSE
CODE

 COURSE TITLE

C/E

T

P

C

ECTS

 1.

 BBY413

 PUBLIC RELATIONS

E

2

0

2

3

The general aim of this course is to introduce the guidance process in schools with its main lines. The main topics that will be covered in the course are the place of guidance services in education; brief history of guidance; models and approaches to guidance; philosophy, purpose, principles and program of the developmental guidance model (comprehensive developmental guidance program); types of guidance (educational, vocational and personal guidance); the role and function of the teacher in classroom guidance.

 2.

 BBY415

MEDIA AND INFORMATION

E

2

0

2

3

In this course, the concept of media and its functions, its role and importance in setting the agenda, the structure and functioning of media institutions, the political economy, the structuring of media messages, the presentation of the news and events, reality and fictionality, the features of the language used in the media and the media texts (written, visual, It focuses on the methods that should be followed in the analysis of auditory).

 3.

 BBY417

 PERIODICALS

E

2

0

2

3

The main aim of this course is to draw a general framework that determines the principles, concepts, general rules and problems related to the management of periodicals in information centers. After examining the definition, types and historical development of the term periodical, answers are sought to the questions of how to create and develop the periodical collection from selection to selection. In addition, access to periodicals (RDA; AKKK2) practices and exploitation services are discussed in consideration of national and international contexts and latest innovations.

 4.

 BBY421

 OUT-OF-BOOK INFORMATION MATERIALS

E

2

0

2

3

To inform students about the basic concepts, principles and practices of non-book information materials, to examine existing practices in terms of storage and preservation and to develop their perspectives on alternative management approaches. The content of the course includes the teaching and introduction of electronic resources, maps, photographs, films, audio and video recordings, models, slides, and similar materials in information centers.

 5.

 BBY423

 BIBLIOMETRIC

E

2

0

2

3

Basic concepts of bibliometrics (citation analysis, impact factor, immediacy index, obsolescence, co-author analysis), bibliometric laws (eg Bradford, Lotka, Price), social network analysis, graph theory, sciometrics, informometry, webometry.

 6.

 BBY425

 SYSTEM ANALYSIS

E

2

0

2

3

It is aimed that students will have knowledge about the concept of system, system features, general system theory, stages of system analysis, tools and techniques used in system analysis, as well as evaluating this information on examples for information centers.

7.

BBY431

WRITING AND RARE WORKS-I

E

2

0

2

3

The aim of the course is to provide students with detailed information about manuscripts and manuscript librarianship to enable them to work in manuscript libraries. Students will learn about the features that distinguish manuscripts from printed works, examine the physical and artistic features of manuscripts, examine the internal order of manuscripts, cataloging manuscripts.

 8.

 BBY433

 DATA MINING

E

2

0

2

3

The course covers data mining process, appropriate software in data mining, data mining models, sample mining models and applications.

Note: C: Compulsory Courses, E: Elective Courses, T: Theoretical Course Hour; P: Weekly Practice Course Hour, C: Course Credit, ECTS: European Credit Transfer System Credit of the Course.

 

FOURTH YEAR 8. SEMESTER ELECTIVE COURSES

NO

COURSE
CODE

 COURSE TITLE

C/E

T

P

C

ECTS

 1.

 BBY414

 ENGLISH ARCHIVERSITY TEXTS

E

2

0

2

3

Reading and translation of texts and archival documents related to the department that will gain professional terminology.

 2.

 BBY416

 PUBLIC LIBRARIES

E

2

0

2

3

In this course, the processes, services and elements related to public libraries are dealt with, both at theoretical level and through examples. Students are concerned with public library operations, services and developments in both the world and provides information on the scale of Turkey.

 3.

 BBY418

 SCHOOL LIBRARIES

E

2

0

2

3

In this course, students are given information that will reflect both the theoretical structure and application examples by considering the processes, services and development elements related to school libraries.

 4.

 BBY420

 VOLUNTEERING STUDIES

E

1

2

2

3

In the course, contributing to one of the most important tasks of the university, of serving the society; strengthening the ties between the university and the society by using the knowledge, skills and knowledge acquired by students throughout their education life; Their voluntary participation in volunteering activities is examined.

 5.

 BBY422

 INFORMATION SYSTEMS SECURITY

E

2

0

2

3

Basic components of information systems, user interface concepts, data structures, file organization concepts, file management tools, application tools, data files, application programs.

 6.

 BBY424

 ARCHIVE TYPES

E

2

0

2

3

In the course, information about the definition and content of the archive, archive terms, archive types, the necessity of archival methods and techniques, and the activities carried out in the archives on the basis of type are given.

7.

BBY426

DIGITIZATION AND CULTURAL HERITAGE

E

2

0

2

3

In this course, basic concepts related to digitization and digitization, the concept and characteristics of culture, classification of cultural heritage (UNESCO classification), digitization processes, planning, digital preservation, digitization of cultural heritage and copyright are covered.

8.

BBY428

DESKTOP PUBLISHING

E

2

0

2

3

This course focuses on contemporary book and other publishing genres in the world. In addition, the process of production and sale of books in the trade in bookstores and different types of publishing are also emphasized.

9.

BBY430

WEB DESIGN

E

2

0

2

3

To teach the basic concepts of web, web design and internet technologies, to teach the use of basic coding languages and web page design tools used in web pages and to gain the skills of designing and developing web pages.

 10.

 BBY432

 WRITING AND RARE WORKS-II

E

3