ZORUNLU DERSLER |
I. Yarıyıl |
Sıra
No |
Dersin
Kodu |
DERSİN ADI |
Z/S
|
T |
U |
L |
TS |
K |
AKTS
|
1. |
CGE111 |
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİNE GİRİŞ |
Z |
2 |
0 |
0 |
2 |
2 |
3 |
Çocuk GeliÅŸimi alanındaki temel kavramlardan baÅŸlayarak DoÄŸum Öncesinde GeliÅŸim, Bebeklik Döneminde GeliÅŸim, Erken Çocukluk Dönemi GeliÅŸimi, Okul Döneminde (Geç Çocukluk) GeliÅŸim ve Ergenlik Döneminde GeliÅŸime yönelik temel konular ve kavramlar hakkında bilgilendirmek, alanda Çocuk GeliÅŸimcinin rolünü ve önemini vurgulamak, ekip çalışmasına yönelik olarak mesleki farkındalık oluÅŸturmaktır.
|
|
2. |
SOS101 |
SOSYOLOJİYE GİRİŞ |
Z |
2 |
0 |
0 |
2 |
2 |
2 |
Bu dersin amacı sosyoloji alanındaki temel kavram ve kuramları tanımak, sosyolojinin kurucularının ve geliÅŸtirdikleri perspektifleri öÄŸrenmek, sosyolojik araÅŸtırmanın nasıl yapıldığını öÄŸrenmek ve toplumsal durum ve olaylara iliÅŸkin sistematik bir düÅŸünme yöntemi kazanmaktır. Ders içeriÄŸi sosyolojinin temel kavram ve kuramlarını, sosyolojinin öncülerinin, kurucularının görüÅŸlerini ve yöntemini, küreselleÅŸme sürecinde ortaya çıkan toplumsal deÄŸiÅŸmeleri, toplumsal sınıf, statü ve toplumsal hareketliliÄŸi, risk toplumu, tüketim toplumu, aÄŸ toplumu, gözetim toplumu ve toplumsal kontrol mekanizmalarını kapsar.
|
3. |
MAT 101 |
TEMEL MATEMATİK |
Z |
2 |
0 |
0 |
2 |
2 |
3 |
Bu dersin amacı, temel matematiksel kavramları kullanabilme yeteneğini kazandırmak.
|
4. |
PSİ 101 |
PSİKOLOJİYE GİRİŞ |
Z |
2 |
0 |
0 |
2 |
2 |
3 |
Bu dersin amacı öÄŸrencilere psikolojinin temel kavram ve terminolojisi, psikoloji biliminin kapsam ve içeriÄŸi hakkında bilgi kazandırmaktır. Bu dersi aldıktan sonra öÄŸrencinin psikoloji alanının alt dallarına ait genel bir bakış açısı kazanması hedeflenmektedir. Psikoloji biliminin içeriÄŸi, temel konuları ve kavramları ile alt dallarının tanıtılması, insan davranışının ele alınmasında bilimsel ve tarafsız bir tutum kazandırılması hedeflenmektedir. Bu amaçlar doÄŸrultusunda geleneksel ve modern akımlar, sinir sistemi, duyumlar ve algı, uyku ve rüya, ÅŸartlanma, biliÅŸsel yaklaşımlar, hafıza, zekâ, dil ve düÅŸünce, motivasyon, duygular, bebeklik ve çocukluk, ergenlik ve eriÅŸkinlik, stres, anormal psikoloji, terapiler, sosyal psikoloji gibi konulara yer verilecektir. |
5. |
YDL101 |
İNGİLİZCE I |
Z |
2 |
1 |
0 |
3 |
2.5 |
5 |
Bu derste amaç öÄŸrencilere baÅŸlangıç düzeyinde İngilizce okuma, dinleme, konuÅŸma ve yazma becerileri kazandırmaktır. Bu baÄŸlamda, derste iÅŸlenen konular doÄŸrultusunda, öÄŸrencilere kendilerini İngilizce dilinde baÅŸlangıç düzeyinde sözel ve yazılı olarak ifade edebilmeleri için gerekli becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. Ders kapsamında, okuma, anlama, eleÅŸtirel yorum ve tartışma; temel sözel becerileri (bireysel, ikili ve grup içi); üst yazı yazma teknikleri, bir sorunu ve o soruna dair çözümleri ele alan kompozisyon yazımı, konuÅŸma hazırlama teknikleri kendini tanıtmak, yaÅŸadığı ÅŸehri tanıtabilmek, meslek grupları, ulaşım araçları ve bazı temel terimler gibi temel konulara ağırlık verilerek öÄŸrencilerin İngilizceye genel bir giriÅŸ yapmaları hedeflenmektedir. |
6. |
ATA101 |
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ I |
Z |
2 |
0 |
0 |
2 |
2 |
2 |
Ders kapsamında modern Türkiye´nin doÄŸuÅŸu ve geliÅŸim süreci içindeki olaylar, fikirler ve ilkeler ele alınmaktadır. Dersin içeriÄŸi, Atatürk önderliÄŸinde Türk milletinin geçirdiÄŸi inkılap tarihini kapsamaktadır. Osmanlı Devleti'nin yıkılış sebepleri irdelenerek, fiilen yok olmuÅŸ bir devletten Türkiye Cumhuriyeti Devleti'nin nasıl kurulduÄŸu belgeler ışığında deÄŸerlendirilmektedir. Dersin amacı, öÄŸrencilere Türkiye Cumhuriyeti’nin hangi koÅŸullarda kurulduÄŸunu anlatmak, Atatürkçü DüÅŸünce’yi ve onun dayandığı felsefeyi, ilkeleri ve bunun yanında çaÄŸdaÅŸ deÄŸerleri benimsetmektir. |
7. |
TDL101 |
TÜRK DİLİ I |
Z |
2 |
0 |
0 |
2 |
2 |
2 |
Dersin amacı öÄŸrencilerin Türkçenin özelliklerini ve iÅŸleyiÅŸ kurallarını bilerek yazılı ve sözlü anlatımda doÄŸru ve etkili kullanma becerilerini geliÅŸtirmektir. Bu ders kapsamında öÄŸrencilere akademik metin kavramı tanıtılmakta, alan ile ilgili akademik okumalar yapılırken eleÅŸtirel düÅŸünme araçları da sunulmaktadır. Okunan akademik metinler dönem boyunca hem yapısal hem de içerik odaklı incelenmektedir. |
8. |
DOY101 |
DİJİTAL OKURYAZARLIK |
Z |
2 |
0 |
0 |
2 |
2 |
3 |
Dijital okuryazarlık bireylerin biliÅŸim teknolojilerini ihtiyaçları doÄŸrultusunda kullanabilme becerisidir. Bu beceri anlamlı edinimlerin gerçekleÅŸmesine doÄŸrudan katkı saÄŸlamaktadır. Bu ders öÄŸrencilere akıllı cihazlar ve sosyal aÄŸların temel prensipleri, topluluklar ve sosyal medya ile etkileÅŸim, bilgiye ulaÅŸma onu analiz etme, eleÅŸtirel düÅŸünme gibi beceriler kazandırmayı amaçlar. Ders kapsamında, dijital okuryazarlık kavramı ve dijital teknolojileri kullanırken insanların bilgiyi bulma, kullanma, özetleme, deÄŸerlendirme, yaratma ve iletiÅŸim kurma yolları gibi konular ele alınacaktır. |
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi. |
|
II. Yarıyıl |
Sıra
No |
Dersin
Kodu |
DERSİN ADI |
Z/S |
T |
U |
L |
TS |
K |
AKTS
|
1. |
CGE121 |
ANNE VE ÇOCUK BESLENMESİ |
Z |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Gebelik ve emziklilik döneminde beslenmenin önemini belirlemek, bebek, okul öncesi, okul çağı ve adolesan dönemindeki fizyolojik ve ccursnc deÄŸiÅŸiklikleri ve beslenme ile ilgili etkileÅŸimlerini belirlemek, enerji ve besin ögeleri gereksinmeleri belirlemek, bebek, okul öncesi, okul çağı ve adolesan döneminde yeterli ve dengeli beslenme ilkelerini öÄŸrenmek, toplum beslenmesine yönelik eÄŸitim ve uygulamaları yorumlamak, uygulama alanlarına dahil edebilmek amaçlanmıştır.
|
2. |
CGE122 |
İNSAN ANATOMİSİ VE FİZYOLOJİSİ |
Z |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Anatomi – Fizyoloji dersi;
öÄŸrencinin, temel bilgileri öÄŸrenmesini ve insan vücudunun sistemleri arasındaki yaÅŸamsal iliÅŸkileri ve fonksiyonları tanımlaması ve çalışma mekanizmalarını, organların, hormonların görevlerini açıklaması, hastalık sonucunda organ ve dokularda görülen fonksiyon bozuklukları ve oluÅŸan lezyonları öÄŸrenmesini amaçlamaktadır.
|
|
3. |
CGE123 |
ÖZEL EĞİTİME GİRİŞ |
Z |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
4 |
Dersin amacı, özel eÄŸitimin temel ilkelerinin öÄŸretilmesi, öÄŸrencilerin özel gereksinimli bireyler hakkında bilgi kazanmalarını saÄŸlamak, özel gereksinimliliÄŸe neden olan etmenler hakkında bilgilendirmek, farklı tanı grupları hakkında tanıtıcı bilgiler vermek, geliÅŸimi risk altında olan ve özel gereksinimli bireylerin geliÅŸimi ile ilgili uygulanması gereken geliÅŸim destek programları hakkında bilgilendirmektir.
|
4. |
CGE124 |
AİLE YAÅžAMI VE AİLE İÇİ İLİŞKİLER |
Z |
1 |
2 |
0 |
3 |
2 |
4 |
Bireysel ve toplumsal yaÅŸam döngüsü içerisinde aile kurumu ve aile iÅŸi iliÅŸkiler hakkında bilgi kazandırmak
|
5. |
YDL102 |
İNGİLİZCE II |
Z |
2 |
1 |
0 |
3 |
2.5 |
5 |
İngilizce 2 dersi, öÄŸrencilerin temel İngilizce bilgisini arttırmayı hedefler. Dersin içeriÄŸi, öÄŸrencinin temel konularda kendisini ifade etmesini ve cümleler kurarken kullanacağı temel dilbilgisi yapılarını içerir. Dersin amacı, öÄŸrencilere lisans sonrası ve meslek hayatlarında ihtiyaç duyacakları; İngilizceye temel oluÅŸturacak seviyede İngilizce dilbilgisi, kelime daÄŸarcığı ve okuduÄŸunu anlama becerilerini kazandırmaktır. |
6. |
ATA102 |
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ II |
Z |
2 |
0 |
0 |
2 |
2 |
2 |
Bu ders kapsamında siyasal alanda yapılan inkılâplar, hukuk alanında yapılan inkılâplar, eÄŸitim ve kültür alanında yapılan inkılâplar, iktisâdi alanda yapılan inkılâplar, sosyal alanda yapılan inkılâplar, Atatürk ilkeleri, Atatürk dönemi Türk dış politikası, İkinci Dünya Savaşı yıllarında Türkiye ve 1950 -1960 yılları arası Türkiye ele alınmaktadır. |
7. |
TDL102 |
TÜRK DİLİ II |
Z |
2 |
0 |
0 |
2 |
2 |
2 |
Bu ders kapsamında öÄŸrencilere akademik yazma becerilerini kazandırma çalışmaları yapılmaktadır. Bu çalışmalarda, Türkçe metin oluÅŸturma, metnin bölümlerini oluÅŸturma ve alıntı yapma, aynı zamanda da sözlü anlatım becerilerinin kazandırılmasına yönelik hem teorik hem de pratik çalışmalar yapılmaktadır. |
8. |
ENF102 |
TEMEL BİLGİ TEKNOLOJİLERİ |
Z |
2 |
2 |
0 |
4 |
3 |
3 |
Bu dersin amacı öÄŸrencilere mesleki ve akademik hayatlarında gerekli olacak temel bilgi teknolojilerinde bilgi sahibi olmalarını saÄŸlamaktır. Ders kapsamında öÄŸrenciler (Windows 8,10 vb.) iÅŸletim sistemleri hakkında genel bilgi edinirler. Word programında metin yazma, düzenleme, dizin ekleme, içindekiler oluÅŸturma; Excel programında tablo hazırlama, grafik ekleme; PowerPoint programında sunum hazırlama ve tüm Office programlarını etkin kullanabilmeyi öÄŸrenirler. Ayrıca öÄŸrenciler, ders kapsamında bulut sistemleri, dijital dosya hazırlama, internette araÅŸtırma yöntemleri, arama motorlarını verimli kullanma vb. iÅŸlemlerde becerilerini arttırırlar. |
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi. |
|
III. Yarıyıl |
Sıra
No |
Dersin
Kodu |
DERSİN ADI |
Z/S |
T |
U |
L |
TS |
K |
AKTS
|
1. |
CGE211 |
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ I |
Z |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
bu dersin amacı, öÄŸrencilerin geliÅŸimin yaÅŸam boyu süren bir olgu olduÄŸunu kavrayarak geliÅŸim kuramlarını tartışabilmesini ve doÄŸum öncesinden ölüme kadar süren insan geliÅŸiminin ergenliÄŸe kadar olan dönemlerinin özelliklerini geliÅŸimsel boyutları ile öÄŸrenmelerini ve tartışabilmelerini saÄŸlamak.
|
2. |
CGE212 |
BİLİŞSEL GELİŞİM |
Z |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Dersin amacı; öÄŸrencilerin, biliÅŸsel geliÅŸimin insan yaÅŸamındaki önemini anlamalarını, biliÅŸsel geliÅŸimin diÄŸer geliÅŸim alanları ile iliÅŸkisini kavramalarını, biliÅŸsel geliÅŸimde temel kavramları bilmelerini, geliÅŸim süreçlerini algılamaları ve çocuÄŸun gereksinimleri ölçüsünde biliÅŸsel geliÅŸimi destekleyici programlar hazırlayabilmelerini saÄŸlamaktır.
|
3. |
CGE213 |
SOSYAL VE DUYGUSAL GELİŞİM |
Z |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
ÖÄŸrencilerin sosyal-duygusal ve kiÅŸilik geliÅŸimiyle ilgili bilgilenmeleri, sosyal-duygusal ve kiÅŸilik geliÅŸimiyle ilgili ailelere, profesyonellere, ilgili kurum ve kuruluÅŸlara öneri verebilecek düzeye gelmeleri, sosyal-duygusal ve kiÅŸilik geliÅŸimiyle ilgili gecikme ve problem durumları farkedebilmeleri, uygun yönlendirmeyi yapabilmeleri amaçlanmaktadır.
|
4. |
CGE214 |
FİZİKSEL BÜYÜME VE MOTOR GELİŞİMİ |
Z |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
ÖÄŸrencilerin, beyin geliÅŸimi ve motor performans, beden algısı, motor geliÅŸim dönemleri, geliÅŸimi etkileyen faktörler, fiziksel büyüme, büyümeyi etkileyen etmenler ve fiziksel büyümenin deÄŸerlendirilmesi, motor geliÅŸim deÄŸerlendirilmesi, motor geliÅŸimi destekleyici çalışmalar, ev-okul ve açık alanlarda uygulanabilecek çocuklara özgü egzersiz programları ve çevre düzenleme konularında bilgi kazandırmak
|
5. |
CGE215 |
BEYİN GELİŞİMİ (NÖROLOJİK GELİŞİM) |
Sinir sistemi ve geliÅŸimi, geliÅŸim basamakları, geliÅŸimsel ve nörolojik bozukluklar (motor ve mental geliÅŸme geriliÄŸine yaklaşım, statik ensefalopatiler, nörometabolik ve nörodejeneratif hastalıklar) ve tedavi yaklaşımları, çocuklarda ruh saÄŸlığı sorunları, Türkiye?de kullanılan geliÅŸimsel tarama testleri, psikometrik deÄŸerlendirme ve psikometrik testlerin kullanım alanlarına iliÅŸkin yeterlilikler kazandırmaktır.
|
6. |
Dil gelişimine ilişkin temel kavramların tanımlanması, dil gelişimine ilişkin farklı kuramlar, yaşa uygun dil becerileri, zihinsel gelişim ve dil gelişimi arasındaki ilişki.
Dilin bileÅŸenleri( Fonoloji, Morfoloji, Sözdizimi, Anlam bilgisi, Pragmatik). Dil geliÅŸiminin deÄŸerlendirilmesi.
|
7. |
ÇocuÄŸun geliÅŸiminde ve yaÅŸamında önemli bir yer tutan oyun hakkında kapsamlı bilgi vermek. Oyunla İlgili Temel Kavramlar, Oyunun Tarihçesi, Oyun Kuramları, Oyunun Evreleri ve ÇeÅŸitleri, Oyunun GeliÅŸim Alanlarına Katkıları, Oyun türleri, Oyun Aracılığı İle ÇocuÄŸu Tanıma Yöntemleri, Çocuk GeliÅŸimine İliÅŸkin Sorunların Çözümünde Oyunun Önemi, ÖÄŸretim Yöntemi Olarak Oyun, Dijital Oyunlar, Oyun Terapisi, Oyun Örnekleri, Ülkemizin farklı bölgelerinde oynanan yöresel çocuk oyunları ve oyuncak oyun materyallerinin iÅŸlevi, Oyuncak/GeliÅŸimi Destekleyici Materyallerin Önemi ve Özellikleri, YaÅŸa Göre Oyuncak/GeliÅŸimi Destekleyici Materyal Seçimi, EÄŸitici Oyuncaklar ve GeliÅŸimi Destekleyici Materyaller, Oyuncak/GeliÅŸimi Destekleyici Materyal GeliÅŸtirme, YaÅŸa Uygun Oyun Materyali Seçiminde Ailelere ve ÖÄŸretmenlere Danışmanlık ve oyuncak güvenliÄŸi.
|
8. |
CGE218 |
MESLEKİ İNGİLİZCE |
Bu ders; mesleki literatürde yer alan kavramlar, doÄŸum öncesi geliÅŸim, bebeklik dönemi, erken çocukluk dönemi, okul dönemi ve ergenlik dönemine iliÅŸkin bilgi edinme ve okumalar yapmayı içermektedir.
|
|
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi. |
|
IV. Yarıyıl |
Sıra
No |
Dersin
Kodu |
DERSİN ADI |
Z/S |
T |
U |
L |
TS |
K |
AKTS
|
1. |
CGE221 |
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ II |
Z |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
ÖÄŸrencilerin geliÅŸimin yaÅŸam boyu süren bir olgu olduÄŸunu kavrayarak geliÅŸimsel kuramları tartışabilmesini ve doÄŸum öncesinden ölüme kadar süren insan geliÅŸiminin yetiÅŸkinliÄŸe kadar olan dönemlerinin özelliklerini geliÅŸimsel boyutları ile öÄŸrenmelerini ve tartışabilmelerini saÄŸlamak.
|
2. |
CGE222 |
GELİŞİM GÖZLEMLERİ |
Z |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Farklı yaÅŸ gruplarındaki (0-18 yaÅŸ) çocukların geliÅŸimsel özellikleri hakkında gözlem yoluyla bilgi edinmek,
Çocukların geliÅŸimsel özelliklerini uygun ÅŸekilde raporlaÅŸtırmak. Teorik ve gözleme dayalı bilgilerin sentezini yaparak yorumlamak
|
3. |
CGE223 |
GÖRME ENGELLİ ÇOCUKLARIN GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ |
Z |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
ÖÄŸrencilerin, temel öÄŸretme becerilerini, özel öÄŸretim yöntemlerini, deÄŸerlendirme tekniklerini ve engelli bireylere karşı tutumları açıklayabilme becerisine sahip olması amaçlanmaktadır. Az gören ve görme engelli öÄŸrencilerin tanılanması, okul ortamlarına yerleÅŸtirilmesi, ortam düzenlemeleri ve eÄŸitimleri
|
4. |
CGE224 |
ÇOCUK SAÄžLIÄžI VE HASTALIKLARI |
Z |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
ÖÄŸrencilerin; doÄŸum öncesi, yenidoÄŸan ve çocukluk dönemlerinde çocuk saÄŸlığı ve hastalıkları konusunda donanıma sahip olması amaçlanmaktadır.
|
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi. |
|
V. Yarıyıl |
Sıra
No |
Dersin
Kodu |
DERSİN ADI |
Z/S |
T |
U |
L |
TS |
K |
AKTS
|
1. |
SHB301 |
GRUPLARLA SOSYAL HİZMET |
Z |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Ders kapsamında, gruplarla sosyal hizmetin tarihçesi ve kapsamı, gruplarla sosyal hizmet kuramları ve yaklaşımları, gruplarla sosyal hizmet müdahalesinde ön deÄŸerlendirme, gruplarla sosyal hizmet müdahalesini planlama, gruplarla sosyal hizmet müdahalesi, gruplarla sosyal hizmet müdahalesini deÄŸerlendirme, gruplarla sosyal hizmet müdahalesini sonlandırma ve izleme baÅŸlıkları ele alınacaktır. |
2. |
SHB303 |
PSİKOPATOLOJİ |
Z |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Davranış bozukluklarına giriÅŸ niteliÄŸinde olan bu derste, davranış bozukluklarının klinik psikoloji çerçevesinde incelenmesi amaçlanmıştır. Dersi baÅŸarıyla tamamlayan öÄŸrencilerin davranış bozukluklarında temel tanıları koyabilmeleri ve koyulan tanının etiyolojisini deÄŸiÅŸik psikoloji kuramlarına göre formüle edebilmeleri amaçlanmaktadır. |
3. |
SHB305 |
BAKIM HİZMETLERİ VE SOSYAL HİZMET |
Z |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Dersin amacı öÄŸrenciye bakım ve sosyal hizmet temel kavram ve terimlerini, içeriÄŸini ve sınırlarını öÄŸretmektir. Ders kapsamında, hem hizmeti gerçekleÅŸtiren hem de hizmetten yararlananlar için var olan avantajların bilinmesini saÄŸlamak, evde bakıma muhtaç kiÅŸilere saÄŸlanan sosyo-ekonomik avantajların yanında bu kiÅŸilerin aile üyelerine saÄŸlanan diÄŸer avantajları tanıtmak amaçlanmaktadır. |
4. |
SHB307 |
İLETİŞİM BECERİLERİ |
Z |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Bu derste insanlar arasındaki uyumun önemi vurgulanacak ve halkla iliÅŸkiler ve iletiÅŸimle ilgili temel kavramlar ele alınacaktır. Duygu, düÅŸünce ve sözlerin sosyal hizmet kurumlarında nasıl aktarılacağı ve nasıl ikna edici olacağı üzerinde durulacaktır. İletiÅŸimde ses tonu, söz ve beden dili kullanımı konularında öÄŸrencilere uygulamalar yaptırılacaktır. |
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi. |
|
VI. Yarıyıl |
Sıra
No |
Dersin
Kodu |
DERSİN ADI |
Z/S |
T |
U |
L |
TS |
K |
AKTS
|
1. |
SHB302 |
TOPLUMLA SOSYAL HİZMET |
Z |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Dersin temel amacı, toplumla sosyal hizmet uygulamalarının tarihçesi ve kapsamının tanıtılması ve toplumla sosyal hizmet kuramları ve yaklaşımları konusunda bilgi verilmesidir. Ders kapsamında toplumla sosyal hizmete iliÅŸkin kuramsal ve tarihsel çerçevenin sunulmasının yanısıra, toplumla sosyal hizmet uygulamalarının planlanması, deÄŸerlendirilmesi, yürütülmesi, sonlandırılması ve izlenmesi baÅŸlıkları da ele alınacaktır. |
2. |
SHB304 |
SOSYAL HİZMETLERDE ETİK |
Z |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Bu derste öÄŸrencilerin sosyal hizmetin etik ilke, deÄŸer ve sorumluluklarının ne olduÄŸunu anlamaları ve analiz edebilmeleri amaçlanmaktadır. Sosyal hizmetin etik ilke, deÄŸer, mesleki uygulamalarda ortaya çıkabilecek etik ikilemler anlama, yorumlayabilme ve uygulayabilme becerilerini öÄŸrencilere aktarabilme bu dersin kapsamını oluÅŸturur. Bu dersi baÅŸarıyla tamamlayan öÄŸrenciler sosyal hizmet etiÄŸinin felsefi temellerini ve tarihsel geliÅŸimini öÄŸrenir, sosyal hizmetin deÄŸer temelinin ve bu temelden üretilen ilkelerin önemini keÅŸfeder, etik karar verme dilemma sürecini yönetebilme becerisine eriÅŸirler. |
3. |
SHB306 |
AİLE DANIŞMANLIĞI |
Z |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Dersin temel amacı aileyi bir sistem olarak ele almayı ve temel aile danışmanlığı kuramlarını öÄŸretmek ve temel düzeyde aile danışmanlığı becerilerini kazandırmaktır. Bu derste öÄŸrenciler aile ile ilgili temel kavramları ve sistemik yaklaşımı öÄŸrenir. ÖÄŸrenciler yapısal aile terapisi, stratejik aile terapisi, yaÅŸantısal aile terapisi gibi temel aile danışmanlığı/terapisi kuram ve yaklaşımlarını öÄŸrenir ders içinde yapılan aktivitelerle kuramları kendi deneyimleri üzerine uygulama imkânı bulurlar. Ders kapsamında aile yaÅŸam döngüsü, çift danışmanlığı, boÅŸanma danışmanlığı, boÅŸanma arabuluculuÄŸu, aile içi istismar gibi konulara da deÄŸinilir. Bu dersi baÅŸarıyla tamamlayan öÄŸrenciler temel aile danışmanlığı kuram ve uygulaması bilgisine sahip olur ve aile yaÅŸam döngüsündeki önemli dönem ve olayları öÄŸrenirler. |
4. |
SHB308 |
TIBBİ VE PSİKİYATRİK SOSYAL HİZMET |
Z |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Bu ders öÄŸrencilerin saÄŸlık hizmetleri alanı, bu alanda sosyal hizmet uzmanının rolü ve saÄŸlık hizmetlerine ihtiyacı olan kadınlar, çocuklar ve yaÅŸlılar gibi özel müracaatçı grupları hakkında bilgi edinmelerini saÄŸlar. Bu dersin konuları; hastalığın biyo-psiko-sosyal sonuçları, hasta hak ve sorunları, Türkiye’de günümüzde saÄŸlık hizmetlerinin veriliÅŸi, tıbbi ve psikiyatrik müdahalelerin tanımlanması, tıbbi sosyal hizmetin tarihi geliÅŸimi, farklı hasta bakım ortamlarındaki bireyler, aileler, gruplar ve hizmet saÄŸlayanlar için uygulama becerileri ve stratejileri, disiplinler arası ekipte sosyal hizmet uzmanının rolüdür. |
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi. |
|
VII. Yarıyıl |
Sıra
No |
Dersin
Kodu |
DERSİN ADI |
Z/S |
T |
U |
L |
TS |
K |
AKTS
|
1. |
SHB401 |
SOSYAL HİZMET UYGULAMASI I |
Z |
1 |
16 |
0 |
17 |
9 |
20 |
Dersin amacı, sosyal hizmet eÄŸitimi boyunca öÄŸrenilen tüm kuramsal bilgilerin gözden geçirilmesi ve sosyal hizmet birimi olan bir kuruluÅŸta uygulama yaparak ilgili sorun alanını tanıma, gözlem yapma, uygulamaya yönelik deÄŸerlendirme ve plan yapma ile uygulama becerilerini geliÅŸtirmektir. ÖÄŸrenciler bu derste ön deÄŸerlendirme, planlama, uygulama, sonlandırma ve son deÄŸerlendirme aÅŸamalarının bilgisini tüm uygulama düzeylerinde birey, aile, grup, örgüt ve toplumla çalışarak uygulamaya aktarma, sosyal inceleme, deÄŸerlendirme ve raporlama becerilerini geliÅŸtirir. |
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi. |
|
VIII. Yarıyıl |
Sıra
No |
Dersin
Kodu |
DERSİN ADI |
Z/S |
T |
U |
L |
TS |
K |
AKTS |
1. |
SHB402 |
SOSYAL HİZMET UYGULAMASI II |
Z |
1 |
16 |
0 |
17 |
9 |
20 |
Bu dersin amacı öÄŸrencilerin, tercih ettiÄŸi ve bölüm tarafından onaylanan bir insani hizmet kurum/kuruluÅŸunda gönüllü çalışma yapması, söz konusu alanı tanımaları, bu alana özgü sorun ve gereksinimleri anlamaları ve katkı vermeleridir. Uygulamada öÄŸrenciler uygulama yaptıkları kurumun/kuruluÅŸun bir elemanı ve bir sosyal hizmet uzmanı gibi çalışırlar. Sosyal hizmetin bilgi, beceri ve deÄŸer boyutunu; ön deÄŸerlendirme, planlama, uygulama ve sonlandırma aÅŸamalarını insani hizmet örgütlerinde uygular ve gözlemlerler. Bu dersi baÅŸarıyla tamamlayan öÄŸrenciler sosyal hizmet uygulamasını tanır ve uygulama becerilerini geliÅŸtirirler. |
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi. |
|
SEÇMELİ DERSLER |
III. Yarıyıl Seçmeli Dersler |
Sıra No |
Dersin
Kodu
|
DERSİN ADI |
Z/S |
T |
U |
L |
TS |
K |
AKTS |
1. |
SHB211 |
GÖNÜLLÜLÜK ÇALIÅžMALARI |
S |
1 |
2 |
0 |
3 |
2 |
5 |
Bu derste öÄŸrencilerin, toplumun güncel sorunlarını belirleme ve çözüm üretmeye yönelik projeler hazırlamaları, Gönüllülük esaslı projelerde yer almaları, katılımcı ve demokratik bireyler olmaları, dayanışma ve iÅŸbirliÄŸini pekiÅŸtirmeleri, sorumluluk almaları ve proje geliÅŸtirmeleri, sivil toplum kuruluÅŸları hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır. |
2. |
SHB213 |
KARŞILAŞTIRMALI SOSYAL REFAH MODELLERİ |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Dersin amacı, sosyal hizmet öÄŸrencilerinin sosyal refah devleti, sosyal politika, sosyal hizmetleri eleÅŸtirel olarak deÄŸerlendirebilmelerini, çözümleyebilmelerini saÄŸlamaktır. Ders kapsamında sosyal refah, sosyal politika, sosyal adalet gibi temel kavramlar, sosyal sigorta kavramlarının sosyal hizmetle olan baÄŸlantısı, sosyal refah devletinin Avrupa’da tarihsel geliÅŸimi, sosyal refah devletinin Osmanlı döneminde ve Türkiye Cumhuriyeti'nde geliÅŸimi, Sosyal refah devleti modelleri, farklı sosyal refah devleti örneklerinin incelenmesi konuları oluÅŸturmaktadır. Bu dersi baÅŸarıyla tamamlayan öÄŸrenciler; Avrupa’da sosyal refah devletinin tarihsel geliÅŸimi, sosyal refah devleti modelleri ve güncel sosyal refah politikalarını ile bu politikaların sosyal çalışma mesleÄŸi ile olan iliÅŸkisini öÄŸrenirler. |
3. |
SHB215 |
KRİZE MÜDAHALE VE SOSYAL HİZMET |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Bu ders, birey ve ailelerin karılaÅŸtıkları kriz durumlarının özel anlamı üzerinde odaklaÅŸmaktadır. Ders içeriÄŸi, kriz olaylarının psikolojik, fizyolojik ve sosyal yönleri; krizin ve kriz içindeki bireylerin özellikleri ve bunların karşılıklı etkileÅŸimi; kriz durumlarına sosyal hizmet müdahalesi; krize müdahalede sosyal hizmet uzmanının duygusal durumu ve bu duygunun görevine etkisi gibi konuları içermektedir. |
4. |
SHB217 |
İNSAN HAKLARI VE SOSYAL HİZMET |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
İnsan hakları ve sosyal adalet, sosyal çalışma mesleÄŸinin iki odağını oluÅŸtururlar. GeleceÄŸin sosyal çalışmacılarının insan hakları konusunda çok iyi bilgilenmesi ve hak temelli yaklaşımı benimsemesi hem toplumun hem mesleÄŸin geliÅŸimi açısından gereklidir. Bu dersin amacı, müracaatçılara ve sosyal olgulara hak temelli yaklaşımla bakabilmek için gerekli olan temel bilgileri edinmek, insan hakları düÅŸüncesini anlamak, evrensel insan hakları konusunda bilgilenmek ve bilinçlenmektir. |
5. |
SHB219 |
MEDENİ HUKUK |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Bu dersin amacı, Özel hukukun temelini oluÅŸturan bu dersin kapsam ve genel teorisinin, diÄŸer hukuk dallarıyla olan ilgisinin kavranmasıdır. Ders kapsamında; gerçek ve tüzel kiÅŸiler, dernekler ve vakıflar, kiÅŸinin hak ve fiil ehliyeti, kiÅŸiliÄŸin baÅŸlangıcı ve sona ermesi, kiÅŸilik hakkı ve korunması yolları, hakların sınıflandırılması hususlarına deÄŸinilecek ve yeni Medeni Kanun ile getirilen deÄŸiÅŸikliklerin eski düzenlemeler ile karşılaÅŸtırması saÄŸlanacaktır. Bu dersi baÅŸarıyla tamamlayan öÄŸrenciler Medeni Hukukun temel kavramlarını ve uygulama alanları ile esaslarını öÄŸrenirler. |
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi. |
|
IV. Yarıyıl Seçmeli Dersler |
Sıra No |
Dersin
Kodu |
DERSİN ADI |
Z/S |
T |
U |
L |
TS |
K |
AKTS |
1. |
SHB212 |
OKUL SOSYAL HİZMETİ |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Bu dersin amacı öÄŸrencilere okul sosyal hizmetinin toplumsal yaÅŸam içerisindeki yerinin ve iÅŸlevlerinin öÄŸretilmesi ve sosyal hizmet uygulamaları içerisindeki yerinin öÄŸrenilmesidir. Ders kapsamında; eÄŸitimde ailenin yeri, aileye düÅŸen sorumluluklar, veli toplantıları, eÄŸitim kademeleri, eÄŸitim ortamları eÄŸitim ortamlarında akran iliÅŸkisi ve akran zorbalığı, okullarda artan ÅŸiddetin önlenmesi, yaygın okul problemleri, eÄŸitim ortamlarında demokrasi, katılım, gönüllülük, sivil soplum, eÄŸitim ortamlarında sosyal içerme ve sosyal dışlanma ile eÄŸitim ortamlarında sektörler arası iliÅŸkiler hususları ele alınacaktır. Bu dersin sonunda öÄŸrenci, Okul dönemi sorunları, akran zorbalığı, okullarda ÅŸiddetin önlenmesi okul, aile ve öÄŸrenci iliÅŸkisi, öÄŸrenci kulüpleri, demokrasi ve katılım, sivil toplum örgütlerinin (okul aile birliklerinin) iÅŸlevleri, çocuk hakları-okul ortamı ve sosyal hizmet uygulamalarındaki yeri hakkında bilgi sahibi olabilecektir. |
2. |
SHB214 |
AİLE SOSYOLOJİSİ |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Dersin temel amacı sosyal yaÅŸam içinde ailenin yapısı, oluÅŸumu; toplumsal bir kurum olarak iÅŸleyiÅŸi, önemi ve diÄŸer sosyolojik olgular ile olan iliÅŸki ve etkileÅŸimini incelemektir. Ders kapsamında aile ve aile tiplerinin oluÅŸması, sanayileÅŸmeyle birlikte aile yapısında meydana gelen deÄŸiÅŸmeler, aile içi iliÅŸkiler (aile içi otorite ve güç iliÅŸkileri, aile içi iliÅŸkilerde yatay ve dikey iletiÅŸim), toplumsal cinsiyet ve farklı toplumlarda çocuÄŸun deÄŸeri, v.b. konular ele alınacaktır. |
3. |
SHB216 |
SOSYAL HİZMETTE KAYIT TUTMA VE RAPORLAŞTIRMA |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Bu ders, öÄŸrencilere etkili kayıt tutma ve rapor yazma becerilerini kazandırmayı amaçlamaktadır. Ders raporlama, kayıt tutuma, dosyalama ve bilgilerin gizliliÄŸi ilkesinin öÄŸretilmesi, Mesleki nitelikteki raporların özellikleri hakkında bilgilendirme, öÄŸretme ve yazım yeteneklerini artırmak, rapor yazım kurallarının alanlara göre öÄŸretilmesini içerir. Dersi baÅŸarıyla tamamlayan öÄŸrenciler kayıt tutma, yazma ve raporlaÅŸtırma becerilerini geliÅŸtirecek ve sosyal hizmette yaygın kullanılan rapor türlerini tanıyacaktır. |
4. |
SHB218 |
ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERLE SOSYAL HİZMET |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Bu ders, özel gereksinimli bireylerle sosyal hizmet uygulamasının temel amacı, iÅŸlevi ve yöntemleri üzerinde odaklaÅŸmaktadır. Ders içeriÄŸi, özürlülük ve rehabilitasyon kavramlarının analizi, özürlülüÄŸün nedenleri ve özürlü tipleri, özürlülüÄŸün sosyal boyutu, özürlü hakları, özürlülerin sosyal ve fiziksel ihtiyaçlarının karşılanması, özürlülere yönelik çaÄŸdaÅŸ hizmet modelleri, özürlülerle sosyal hizmet uygulaması, rehabilitasyon hizmetinde ekip çalışması ve sosyal hizmet uzmanının ekip içindeki rolü gibi konuları içermektedir. |
5. |
SHB220 |
SOSYAL ANTROPOLOJİ |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Bu dersin amacı antropolojinin temel kavramları ve kuramlarını incelemektir. Ders kapsamında Temel antropoloji kavramları ve kuramları, diÄŸer bilimlerle iliÅŸkisi, kültür kavramı, kültürel süreçler, kültürün özellikleri, kültürel farklılıklar, kültürel uyarlanma, kültürleme, kültürleÅŸme, antropoloji ve sosyal hizmet hususlarına deÄŸinilecektir. Dersi baÅŸarıyla tamamlayan öÄŸrenciler antropolojik bakış açısı kendimize ve ötekine ait gündelik yaÅŸamı daha iyi çözümleme ve deÄŸerlendirme olanağı bulacak ve antropoloji ve sosyal hizmet disiplinini birbiriyle iliÅŸkilendirme yeteneÄŸini sahip olabileceklerdir. |
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi. |
|
V. Yarıyıl Seçmeli Dersler |
Sıra No |
Dersin
Kodu |
DERSİN ADI |
Z/S |
T |
U |
L |
TS |
K |
AKTS |
1. |
SHB311 |
ÖÄžRENME PSİKOLOJİSİ |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Bu dersin ana amacı, öÄŸrenme yaklaşımları ve kuramları ile davranışın bilimsel yasa ve kurallarına iliÅŸkin ana konuları incelemektir. İnsan davranışının son derece karmaşık olması nedeniyle, gerek tarihsel ve gerekse de mantıksal olarak, hayvanların kullanıldığı öÄŸrenme modellemeleri öÄŸrenme araÅŸtırmalarının temelini oluÅŸturmuÅŸtur. Hayvan çalışmaları, dolayısıyla, öÄŸrenmenin temel bileÅŸenlerinin ortaya konmasına ışık tutmakta, giderek daha karmaşık davranışların açıklanması için zemin hazırlamaktadır. Bu bakımdan, bu derste öncelikle hayvan çalışmalarından geliÅŸtirilen öÄŸrenme ilkeleri ele alınacaktır. ÖÄŸrenmenin gerçekleÅŸme geliÅŸtirilme biçimleri ile devam edilecektir. Nihayetinde, temel öÄŸrenme ilkelerinin, daha karmaşık insan davranışı alanına nasıl uygulanabileceÄŸi üzerinde durulacaktır. |
2. |
SHB313 |
KARİYER PLANLAMA VE MESLEKİ YETKİNLİKLER |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Bu derste, öÄŸrencilerin, meslek yaÅŸamının dinamikleri ve beklentileri hususunda kariyer farkındalığı kazanmaları ve eÄŸitim süreçlerini en iyi ÅŸekilde deÄŸerlendirerek mezuniyet sonrası çalışma yaÅŸamlarını planlamaları, niteliklerine uygun alanlarda iÅŸ ve meslek seçimi yapmaları, kendi beceri, yetenek ve yetkinliklerine uygun alanlarda kariyerlerini ÅŸekillendirmeleri hedeflenmektedir. |
3. |
SHB315 |
YAŞLILARLA SOSYAL HİZMET |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Bu dersin amacı yaÅŸlılık ve yaÅŸlanma ile ilgili olarak mesleki bilgi ve becerileri geliÅŸtirmek, yaÅŸlılar alanında mikro ve makro müdahaleleri öÄŸrenip, müdahale geliÅŸtirebilecek donanıma sahip olmak, alanla ilgili ulusal ve uluslararası sosyal politikaları ve mevzuata hâkim olmak ve interdisipliner bilgiyi sosyal hizmet uygulaması ve bilgi üretimi için kullanmayı öÄŸretmektir. Ders kapsamında; sosyal hizmet perspektifinden yaÅŸlılık ve yaÅŸlanma, ilgili sosyal politikalar ve müdahale biçimleri hususları ele alınacaktır. Bu dersi baÅŸarı ile tamamlayan öÄŸrenciler yaÅŸlılık kavram ve kuramlarını öÄŸrenmiÅŸ ve bu alandaki sosyal hizmet uygulamalarını tanımış olacaktır. |
4. |
SHB317 |
ÇOCUK VE AİLELERLE SOSYAL HİZMET |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Bu ders çocuklar, ergenler ve ailelere yönelik sosyal hizmet uygulamaları hakkındaki teori ve araÅŸtırmaları incelemeyi amaçlamaktadır. Ders kapsamında; deÄŸiÅŸen toplumda aile, aile politikaları program ve projeler; aileler arası problemler, aile içi ÅŸiddet, eÅŸ ve çocuk istismarı, boÅŸanma ve ayrılık, evden kaçma ve terk, ailede kayıp, bütüncül müdahaleler, tedavi ve rehabilitasyon hususları ele alınacaktır. Bu dersi baÅŸarıyla tamamlayan öÄŸrenciler aile ve çocuk kavramlarına iliÅŸkin hususları öÄŸrenir ve çocuklar ve ailelerine yönelik vaka çalışması ve vaka yönetimi hizmetlerinin nasıl saÄŸlanacağını kavrar. |
5. |
SHB319 |
SAÄžLIKLI YAÅžAM VE BESLENME |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Bu derste öÄŸrencilerin; insan organizmasının bütünlüÄŸünü ve yaÅŸamını sürdürmesi için temel gereksinimlerini tanımlayan ve bu bilgiler doÄŸrultusunda bireylerde saÄŸlıklı yaÅŸam bilincinin geliÅŸmesi, yaÅŸam tarzının iyileÅŸtirilmesi bir anlamda saÄŸlıklarının korunmasını kendi görevleri olarak algılamalarını ve bunun sonucunda riskli davranışlardan kaçınarak saÄŸlığı koruyucu ve geliÅŸtirici davranışları kazanmaları ve uygulamaları amaçlanmaktadır. Ders kapsamında saÄŸlıklı yaÅŸamın gereksinimleri, saÄŸlıklı beslenme, fiziksel aktivite ve egzersiz, yaÅŸam için gerekli besin öÄŸeleri, obezite, saÄŸlıklı yaÅŸlanma gibi konular ele alınacaktır. |
6. |
SHB321 |
TEMEL İSTATİSTİK |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Bu ders kapsamında, istatistiÄŸin temel kavram ve yöntemleri öÄŸretilerek öÄŸrencilere alanlarıyla ilgili araÅŸtırmalarında veri toplama, verileri doÄŸru istatistiksel yöntemleri kullanarak analiz etme ve sonuçlarını yorumlama becerisi kazandırmak amaçlanmaktadır. Ders istatistiÄŸin temel kavramları, merkezi eÄŸilim ve deÄŸiÅŸkenlik ölçüleri, olasılık kavramı ve olasılık dağılımları, örnekleme ve örnekleme yöntemleri, nokta tahmini, aralık tahmini, güven aralığı, hipotez testleri, tek yönlü varyans analizi, ki-kare testi, basit doÄŸrusal regresyon ve korelasyon analizlerini içermektedir. Uygulama için SPSS programı kullanılacaktır. Bu dersi baÅŸarıyla tamamlayan öÄŸrenciler İstatistiÄŸin temel kavram ve metotlarını ve regresyon ve korelasyon analizlerini öÄŸrenir. |
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi. |
|
VI. Yarıyıl Seçmeli Dersler |
Sıra No |
Dersin
Kodu |
DERSİN ADI |
Z/S |
T |
U |
L |
TS |
K |
AKTS |
1. |
SHB312 |
SİVİL TOPLUM ÖRGÜTLERİNDE SOSYAL HİZMET |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Bu ders ile sivil toplum örgütü kavramı ve gönüllülük kavramlarını ve sosyal hizmetteki önemi, sivil toplum örgütlerinin geliÅŸimini ve fonksiyonu ile toplum üzerindeki etkisi, risk grupları ile sivil toplum örgütleri arasındaki iliÅŸki konularında öÄŸrencilere bilgi kazandırmak amaçlanmaktadır. Bu dersi baÅŸarıyla tamamlayan öÄŸrenciler sivil toplum kurumlarının tarihi, genel özellikleri ve uygulama alanları ile ilgili bilgi edineceklerdir. |
2. |
SHB314 |
KADINLARLA SOSYAL HİZMET |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Bu derste, toplumsal cinsiyete dayalı toplum yapısı içerisinde kadınların yaÅŸadığı sorunların kavranması ve sorunların çözümlenmesine yardımcı olacak kavramsal bakış açısının geliÅŸtirilmesi ve sosyal hizmet mesleÄŸinin çalışma alanlarından biri olan kadın refahına yönelik uygulamaların öÄŸrenilmesi amaçlanmaktadır. Ders kapsamında kadın istihdamı, kadın hakları, kadın erkek eÅŸitsizliÄŸinin kökenleri ve bugünü, Türkiye’de dünyada kadın sorunları ve çözüm yaklaşımları, kadın istismarı ve sosyal hizmet yaklaşımı, kadına yönelik ÅŸiddet ve müdahale süreci, medya ve kadın konuları ele alınacaktır. |
3. |
SHB316 |
BAĞIMLILIKLA SOSYAL HİZMET |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Dersin amacı öÄŸrencilerin bağımlılık konusunda gerekli bilgileri öÄŸrenmeleri, ekip çalışması çerçevesinde; bağımlılık alanında mikro, mezo ve makro düzeylerde müdahale geliÅŸtirebilmeleri için gerekli mesleki bilgi ve becerilerini geliÅŸtirmeleridir. Ders kapsamında; bağımlılık konusuna iliÅŸkin tanımlar, risk faktörleri ve sonuçları, farklı bağımlılık alanlarında mesleki uygulamalar, bağımlılık yapıcı madde kullanan ve bağımlı olan çocuklar ve gençlerle çalışma, koruma ve önleme çalışmaları, tedavi ve rehabilitasyon çalışmaları, problem çözme sürecinin aÅŸamaları ve uygulamaları, bağımlılıkla mücadele için ulusal politika ve strateji yaklaşımı hususları ele alınacaktır. Bu dersi baÅŸarıyla tamamlayan öÄŸrenciler; bağımlılığa iliÅŸkin genel kavram ve kuramları öÄŸrenecek ve bu alanda gerçekleÅŸtirilen sosyal hizmet uygulamasına dair bilgi sahibi olacaklardır. |
4. |
SHB318 |
GÖÇMEN VE SIÄžINMACILARLA SOSYAL HİZMET |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Bu ders, öÄŸrencilere göç olgusuna dair kavramsal ve kuramsal bir çerçeve sunmayı amaçlamaktadır. Derste Türkiye ve dünyadaki göç ve göçmenliÄŸe yönelik politikalar, göçmenlerin bulundukları toplumda yaÅŸadıkları muhtemel sorunlar, göçmen entegrasyonu, Türkiye’den giden göçün tarihsel arka planı, Türkiye’ye yönelik göç hareketleri, göç ve toplumsal cinsiyet iliÅŸkisi, göçmen ve sığınmacılarla çalışan kuruluÅŸlara Türkiye’den örnekler, ve sosyal hizmet açısından göç gibi çeÅŸitli konular ele alınmaktadır. Bu dersi baÅŸarıyla tamamlayan öÄŸrenciler göç olgusuna iliÅŸkin temel kavramları öÄŸrenecek ve göç ile sosyal hizmet iliÅŸkisini anlayarak bu alandaki sosyal hizmet uygulamalarına iliÅŸkin bilgi sahibi olacaktır. |
5. |
SHB320 |
SANAT VE SOSYAL HİZMET |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Bu dersin amacı öÄŸrencilerin; sanat ve sanat kollarının tanımlanması, sanatın insan yaÅŸamındaki rolü ve önemini, sanatın sosyal hizmet uygulamalarındaki yeri ve önemini ve sanatın bireyin, grup ve toplum uygulamalarında geliÅŸtirici, deÄŸiÅŸtirici çalışmalarda sanatın kullanımını fark etmeleri ve öÄŸrenmeleridir. Bu ders içeriÄŸinde, sanat, estetik, yaratıcık kavramları ve içerikleri, sanatın insan yaÅŸamındaki yeri, sanatın sosyal hizmet müdahalesinde kullanımı gibi konular yer almaktadır. |
6. |
SHB322 |
KENTSEL SORUNLAR ve SOSYAL HİZMET |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Bu dersinin amacı öÄŸrencinin sosyal hizmetin "çevresi içinde birey" kavramı çerçevesinde kentleÅŸme süreci, bu sürecin birey, grup ve toplum yaÅŸamı üzerindeki etkileri, kentleÅŸmenin sebep ve sonuçları, kentleÅŸmeye iliÅŸkin kuramlar ile ilgili bilgi sahibi olmasıdır. Dersin içeriÄŸini, kent toplumlarının dönüÅŸümü, kentleÅŸme süreçleri, Dünyadan kentleÅŸme incelemeleri ve Türkiye'deki kentleÅŸme süreçlerinin ele alınması oluÅŸturur. Bu dersi baÅŸarıyla tamamlayan öÄŸrenciler kentleÅŸmeyi belirleyen koÅŸulları tanımlayabilir ve kentleÅŸme süreçlerinde sosyal hizmet çalışmalarının yerini ve önemini kavrarlar. |
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi. |
|
VII. Yarıyıl Seçmeli Dersler |
Sıra No |
Dersin
Kodu |
DERSİN ADI |
Z/S |
T |
U |
L |
TS |
K |
AKTS |
1. |
SHB411 |
REHBERLİK |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Bu dersin genel amacı, okullarda rehberlik sürecini ana hatlarıyla tanıtmaktır. Ders kapsamında ele alınacak olan baÅŸlıca konular; eÄŸitimde rehberlik hizmetlerinin yeri; rehberliÄŸin kısa tarihçesi; rehberlikle ilgili model ve yaklaşımlar; geliÅŸimsel rehberlik modelinin felsefesi, amacı, ilkeleri ve programı (kapsamlı geliÅŸimsel rehberlik programı); rehberlik türleri (eÄŸitsel, mesleki ve kiÅŸisel rehberlik); öÄŸretmenin sınıf rehberliÄŸindeki rol ve iÅŸlevidir. |
2. |
SHB413 |
AKADEMİK İNGİLİZCE I |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
ÖÄŸrencilerin İngilizce konuÅŸma, okuma, yazma ve anlamadaki yeterliliklerini geliÅŸtirmeyi hedeflemektedir. Aynı zamanda, Sosyal Hizmet alanındaki temel kavram ve kelimeleri öÄŸrenmeleri amaçlanmaktadır. Derste öÄŸrenciler İngilizce akademik makaleler okuyacak, video içeriÄŸi izleyecek, vaka incelemeleri gerçekleÅŸtirecek, rapor yazacak ve sunum yapacaktır. Dersi baÅŸarıyla tamamlayan öÄŸrenciler İngilizce yarı-akademik ödev yazma, İngilizce sunum yapma yurt dışındaki sosyal hizmet uygulamalarına dair bilgiler edinme çıktılarına sahip olacaktır. |
3. |
SHB415 |
TÜRK İŞARET DİLİ |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Bu dersin amacı Türkçe İşaret Dili (TİD)'nin alfabesi, temel kelime ve dil bilgisi yapılarını öÄŸreterek dersi alan öÄŸrencilerin iÅŸitme engellilerle bu dil aracılığıyla iletiÅŸim kurmasını saÄŸlamaktır. ÖÄŸrenci bu derste Türk İşaret Dili hakkında genel bilgi edinir. TİD alfabesini, temel cümle yapılarını, evet-hayır sorularını, olumsuz cümleleri, zaman ve zamanla baÄŸlantılı soruları, sayıları, soru sözcüklerini ve renkler, duygular, yiyecek-içecek ve giyecek sözcüklerini öÄŸrenir ve bunlarla ilgili sınıfta bol örnekli alıştırmalar yapar. ÖÄŸrenci, temel düzeyde iÅŸaret dilini ve bu dilde tercüme ederek, iÅŸitme engellilerle iletiÅŸim kurmayı öÄŸrenir. |
4. |
SHB417 |
SOSYAL HİZMETTE VAKA ÇALIÅžMALARI |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Bu derste öÄŸrencilerin sosyal hizmetin mikro/mezzo/makro alanlarında karşılaÅŸtıkları ve/veya uygulama sürecinde üzerinde çalıştıkları vakaları hazırlayarak sunmaları; vakalarla ilgili analiz ve sentez yapmaları; kuramsal ve uygulama bilgilerini birbirleriyle tartışarak, sosyal hizmet müdahalesine yönelik profesyonel bir bakış açısı geliÅŸtirmeleri hedeflenmektedir. Ders kapsamında, sosyal hizmetin çok çeÅŸitli uygulama alanlarına iliÅŸkin vakalar tüm yönleriyle tartışılarak ve öÄŸrencilerin vaka ele alma ve müdahale planı geliÅŸtirme becerileri arttırılacaktır. |
5. |
SHB419 |
ENDÜSTRİDE SOSYAL HİZMET |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Dersin amacı öÄŸrencilerin endüstriyel sosyal hizmet hakkında bilgi sahibi olmalarıdır. Ders kapsamında; endüstriyel sosyal hizmetin tanımı ve kökeni, iÅŸ ortamlarında sosyal hizmetin rol ve becerileri, iÅŸ saÄŸlığı ve güvenliÄŸinin geliÅŸmesinde sosyal hizmet uzmanının rolü, sosyal hizmet becerilerinin insan kaynakları yönetiminde kullanımı, iÅŸ kaybı ve sosyal hizmet, sosyal hizmet uzmanının sendikalardaki rol ve iÅŸlevi ile endüstriyel sosyal hizmetin geleceÄŸi hususlarına deÄŸinilecektir. Bu dersin sonunda öÄŸrenci, tarihsel geliÅŸim içinde endüstri devriminin çalışma hayatında ortaya çıkardığı sorunlar ve endüstriyel sosyal hizmetin ne olduÄŸu hakkında bilgi sahibi olacaktır. |
6. |
SHB421 |
YENİ TOPLUMSAL HAREKETLER |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Dersin temel amacı, eski ve yeni toplumsal hareketleri birbirinden ayıran ana kriterlerin neler olduÄŸu anlatmak, öÄŸrencilere Türkiye ve dünyada meydana gelen toplumsal hareketleri anlamlandırma ve yorumlama kabiliyeti kazandırmaktadır. Ders kapsamında oplumsal hareket kavramı, eski ve yeni toplumsal hareketler arasındaki benzer ve farklı yönler, yeni toplumsal hareketler kuramları ve Türkiye ve dünyadaki toplumsal hareketler konuları ele alınacaktır. |
7. |
SHB423 |
SOSYAL HİZMETTE ÖLÇME VE DEÄžERLENDİRME |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Bu dersin genel amacı, sosyal hizmette ölçme ve deÄŸerlendirme süreçlerinin ve araçlarının kapsamını ve kullanımını öÄŸrenmek olup baÅŸlıca konular: Sosyal hizmette ölçme ve deÄŸerlendirmenin yeri ve önemi; ölçme ve deÄŸerlendirmeyle ilgili temel kavramlar; ölçme araçlarının psikometrik (geçerlilik, güvenirlilik, kullanışlılık) özellikleri; sosyal hizmette kullanılacak ölçme araçlarının geliÅŸtirilmesi; baÅŸarı testleri geliÅŸtirme ve uygulama; test sonuçlarının yorumlanması ve geri bildirim verilmesi; test ve madde puanlarının analizi. |
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi. |
|
VIII. Yarıyıl Seçmeli Dersler |
Sıra No |
Dersin
Kodu |
DERSİN ADI |
Z/S |
T |
U |
L |
TS |
K |
AKTS |
1. |
SHB412 |
ADLİ SOSYAL HİZMET |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Bu dersin amacı öÄŸrencilerin; Türk Adalet Sisteminin örgütlenmesi, iÅŸleyiÅŸi ve özelliklerini tanıma, her yaÅŸ ve cinsiyetteki suçlu ve maÄŸdurlara önleyici, onarıcı ıslah edici amaçlara yönelik sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleÅŸtirebilecek mesleki etik, ilke ve deÄŸerler ile farklı müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulamasına iliÅŸkin gerekli bilgi ve beceriye sahip olmalarını saÄŸlamaktır. Dersi baÅŸarıyla tamamlayan öÄŸrenciler ulusal hukuk sistemi ve bu sistemde sosyal hizmet uygulamalarının yeri hakkında bilgi sahibi olacaktır. |
2. |
SHB414 |
SOSYAL HİZMETTE İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Bu dersin amacı, öÄŸrencilere sosyal hizmette insan kaynakları yönetiminin tanımı, kapsamı, organizasyon yapısı içindeki yeri ve önemini öÄŸretmektedir. Ders kapsamında sosyal hizmet alanında personel yönetimi, insan kaynakları yönetiminin temelini oluÅŸturan iÅŸlevler; iÅŸ analizleri ve iÅŸ dizaynı, insan kaynakları planlaması, insan kaynakları temin süreci, performans deÄŸerlendirme sistemi, ücret kavramı; ücret sistemleri, iÅŸ deÄŸerleme, iÅŸ güvenliÄŸi ve iÅŸgören saÄŸlığı, yöneticinin özellikleri; çalışma ilkeleri, kurum kültürü ve insan kaynaklarındaki yeni oluÅŸumlar gibi konular iÅŸlenmektedir. |
3. |
SHB416 |
AKADEMİK İNGİLİZCE II |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Bu ders, Sosyal Hizmet öÄŸrencilerinin İngilizcelerini geliÅŸtirmeyi amaçlayan Akademik İngilizce I dersinin devamı niteliÄŸindedir. Ders kapsamında, öÄŸrencilerin İngilizce konuÅŸma, okuma, yazma ve anlamadaki yeterlilikleri geliÅŸtirilmeye devam edilecektir. Sosyal Hizmet alanındaki temel kavram ve kelimeleri öÄŸrenmeleri için İngilizce akademik makaleler okuma, vaka incelemeleri, rapor yazma ve sunma pratikleri gerçekleÅŸtirilecektir. |
4. |
SHB418 |
YEREL YÖNETİMLER VE SOSYAL HİZMET |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Dersin amacı öÄŸrencilerin sosyal hizmeti yerel yönetim faktörü üzerinden anlamalarıdır. Bu ders yerel yönetimlerin sosyal hizmet alanındaki faaliyetlerini içermektedir. Bu ders kapsamında öÄŸrenciler; yerel yönetimler ve kent ile ilgili temel kavram ve yaklaşımları öÄŸrenir ve saha çalışması ile bir belediyenin sosyal hizmet uygulamalarını derinlikli incelerler. |
5. |
SHB420 |
SOSYAL HİZMET YÖNETİMİ |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Bu ders sosyal hizmet yönetimine iliÅŸkin temel kavram ve uygulamaları ele almaktadır. Ders kapsamında, örgüt ve yönetim kavram ve kuramları, sosyal hizmet örgütlerinin temel özellikleri ve tipleri, sosyal hizmet örgütlerinde yönetim ilkeleri ve boyutları, örgütte çatışma ve deÄŸiÅŸim, sosyal hizmet alanlarında proje tasarımı ve yönetimi, çaÄŸdaÅŸ yönetim kavramlarının sosyal hizmet yönetimine uyarlanması, yönetici olarak sosyal hizmet uzmanı konuları iÅŸlenecektir. |
6. |
SHB422 |
ŞİDDETSİZ İLETİŞİM |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Bu derste öÄŸrencilere hem günlük, hem meslek yaÅŸamlarında ihtiyaç duyarlı ve diyaloÄŸa dayalı iletiÅŸim kurma, sürdürme; empatik dinlemeye yönelik temel bilgi ve beceri donanımı kazandırmak amaçlanmaktadır. DiyaloÄŸu koparan iletiÅŸim tarzları; bilinçli iletiÅŸimin temel amacı, kavramları ve anlayışı; bilinçli iletiÅŸimin dört odağı: gözlem, duygu, ihtiyaç, rica/ istek; empatik dinleme; iç çatışmaları çözmek; öfke durumunda iletiÅŸim ve çatışma çözümleme ders kapsamında ele alınacaktır. Bu dersi baÅŸarıyla tamamlayan öÄŸrenciler ÅŸiddet dili ve baÄŸlantı dilinin farklarını açıklayabilir ve duygularını tanımlayıp, ifade edebilirler. |
7. |
SHB424 |
SOKAK SOSYAL HİZMETİ |
S |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
Ders kapsamında sokakta yaÅŸayan evsizler, bağımlılar, genç ve çocuklara yönelik çalışmalar ve sosyal hizmet müdahaleleri üzerinde durulur. Devlet kuruluÅŸları ve STK’larla iÅŸbirliÄŸi içerisinde bu bireyler ve gruplarla ilgili yapılabilecek çalışmalar deÄŸerlendirilir. Sokak yaÅŸantısı ve kültürü, bir yaÅŸam alanı olarak sokak anlaşılmaya çalışılır. |
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi. |