Raylı Sistemler İşletmeciliği Uygulaması

*

Raylı Sistemler İşletmeciliği; demiryolu sistemlerinin güvenli, verimli ve sürdürülebilir şekilde işletilmesini sağlamak amacıyla yürütülen teknik ve idari faaliyetleri kapsayan, mühendislik ve işletme disiplinlerini bir araya getiren bir alandır. Raylı sistemler işletmeciliği ön lisans programının amacı, bu kapsamda ihtiyaç duyulan teknik bilgi, işletme stratejileri ve uygulama becerileriyle donatılmış nitelikli meslek elemanları yetiştirmektir. Bu yönüyle raylı sistemler işletmeciliği eğitimi, kuramsal bilgiler ile uygulamalı bilgilerin bütünleştirilmesini gerektiren bir yapıya sahiptir. Uygulama süreci; işletme yönetimi, yolcu ve yük taşımacılığı planlaması, sinyalizasyon sistemleri, güzergâh ve sefer düzenlemeleri, güvenlik protokolleri ve istasyon yönetimi gibi çeşitli alt başlıkları içermektedir.

*

Raylı sistemler işletmeciliği, şehir içi ve şehirlerarası taşımacılık, hızlı tren hatları, lojistik destek gibi farklı alanlarda faaliyet gösteren bir uygulama ağına sahiptir. Bu program, öğrencilere sektörde karşılaşacakları farklı sistem ve koşullarda çalışabilecek teknik bilgi ve uygulama becerilerini kazandırmayı hedefler. Öğrencilerin öğrenim sürecinde edindikleri kuramsal bilgileri uygulamaya aktarabilmeleri için planlanan işletme uygulamaları, raylı sistemler eğitiminin temel bir boyutunu oluşturur. Uygulama dersleri kapsamında öğrenciler; tren işletme planlaması, sefer kontrolü, istasyon hizmetleri, yolcu bilgilendirme sistemleri ve güvenlik prosedürleri gibi alanlarda gözlem ve katılım yoluyla bilgi ve beceri kazanırlar.

*

Alan uygulaması dersleri, öğrencilerin raylı sistemlerin teknik ve operasyonel yönlerini öğrenerek mesleki yeterlilik kazanmaları açısından raylı sistemler işletmeciliği müfredatının ayrılmaz bir parçasıdır. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Raylı Sistemler İşletmeciliği Programı müfredatında yer alan STJ 102 kodlu STAJ (Uygulamaya Dayalı Eğitim) dersi çerçevesinde, sektörde faaliyet gösteren kurumlarda uygulama çalışmaları gerçekleştirilir. Bu süreçte öğrencilere ülkemizdeki raylı sistemler işletmeciliği alanlarını tanıma, ilgili mevzuatı öğrenme ve uygulama, profesyonel iş süreçlerinin nasıl yürütüldüğünü gözlemleme, farklı meslek gruplarıyla koordineli çalışmayı deneyimleme ve iş güvenliği gibi konularda beceri kazandırılması hedeflenmektedir.

*

STJ 102 Staj dersi kapsamında edinilen saha deneyimi ile öğrenciler, raylı sistemler işletmeciliği alanında faaliyet gösteren kurumların işleyişini, görev dağılımlarını, ekip çalışması dinamiklerini ve sektöre özgü uygulamaları yerinde gözlemleme ve deneyimleme fırsatı bulurlar. Öğrenciler, staj süreci boyunca bireysel ilgi alanlarını tanıma, teknik yeterliliklerini geliştirme, mesleki iletişim becerilerini pekiştirme ve gelişime açık yönlerini belirleme imkânı elde ederler.

Staj süreci, öğrencilerin görev yaptıkları kurumlarda bir saha sorumlusu ve danışman eşliğinde gözlemci ya da aktif katılımcı olarak yürüttükleri uygulamalarla desteklenir. Bu süreçte öğrencilerin; istasyon yönetimi, tren sefer operasyonları, yolcu bilgilendirme sistemleri, güvenlik prosedürleri ve acil durumlara müdahale süreçleri gibi kritik alanlarda bilgi edinmeleri ve bu alanlarda gözlem ve değerlendirme yapmaları beklenir.

Ders kapsamında öğrenciler, staj yaptıkları kuruma ilişkin olarak kurum tanıtım raporu, iş akış raporu, günlük faaliyet raporu ve genel staj değerlendirme raporu gibi dokümanları hazırlayarak raporlama becerilerini geliştirme yönünde değerlendirilir. STJ 102, öğrencilerin mezuniyet sonrası meslek hayatlarına hazırlanmasında önemli bir köprü işlevi görür.



Güncelleme 26.05.2025 11:30

Görüntülenme Sayısı: 186