Öz değerlendirme birey, ekip ya da
kurumların kendi kendilerini belirli yöntem ve teknikler kullanarak belirlenen
standartlar doğrultusunda değerlendirmeleridir. Öz değerlendirmede amaç; ulusal
ve uluslararası kalite ölçütlerine göre kurumların planlama yapması, çıktıların
izlenmesi ve değerlendirilmesi, kurumsal kalite hafızasının oluşturulması ve
kurumda iç kalite kontrol sisteminin kurulmasıdır.
Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi her
yıl, Yükseköğretim Kalite Güvencesi Yönetmeliği’nin ilgili maddeleri gereğince YÖK
tarafından yayımlanan Kurum İç Değerlendirme Hazırlama Kılavuzu (4.1)
doğrultusunda, Kurum İç Değerlendirme Raporu (KİDR) hazırlayarak YÖK’e
sunmaktadır. Kalite Koordinatörlüğü olarak KİDR’in hazırlanmasına yardımcı
olması amacıyla birimlerimizden; Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Birim Kalite
Öz Değerlendirme Raporunu (OKÜ-BÖDR) hazırlaması istenmektedir.
OKÜ-BÖDR’ün amacı, birimlerimizin kendi güçlü ve gelişmeye açık yönlerini
tanımasına ve iyileştirme süreçlerine katkı sağlamasıdır. Raporun hazırlık
sürecinde birimin, Dış Değerlendirme Programından en üst düzeyde fayda
görmesini sağlamaktır. Bu raporla, birimlerimiz tarafından paydaşlarla iletişim
ve iş birliği, öz değerlendirme çalışmaları ve kalite güvencesi kültürünün
yaygınlaştırılması ve içselleştirilmesi gibi faktörlerde değerlendirilmesi
amaçlanmıştır. Üniversitemiz tarafından hazırlanacak olan kalite öz
değerlendirme raporuna birimlerimizin raporlarının da katkı sağlayacağı
beklenmektedir. Bu amaçla rapor hazırlama sürecine birimlerimizin katkısının
arttırılması amacıyla çalışmalarda kapsayıcılık ve katılımcılığın sağlanması,
bürokratik veri yönetiminden daha ziyade süreç yönetimi yaklaşımının
benimsenmesi, birim kalite komisyonu çalışmalarında şeffaflığın sağlanması ve
sürekli eğitim çalışmalarıyla desteklenmesi beklenmektedir.
Öz Değerlendirmenin Amacı
Öz
değerlendirme ile eğitim kurumunda;
· Eğitim
öğretime ilişkin süreçlerin iyileştirilmesine yönelik faaliyetlere tüm
birimlerin dahil edilmesi,
· İyi
örneklerin belirlenmesi ve bunların yaygınlaştırılması,
· Ortak
bir kalite kültürü oluşturulması,
· Sürdürülebilir
bir kalite gelişim sürecinin işlerlik kazanması,
· Dış
değerlendirme için ihtiyaç duyulan güvenilir verilerin sağlanması,
· Hedeflerin
daha iyi anlaşılması ve takım çalışmasının teşvik edilmesi,
· Kaynakların
verimli ve etkin kullanılmasının sağlanması amaçlanmaktadır.
Öz Değerlendirme
Raporu Neden Hazırlanıyor?
YÖKAK eğilimleri
doğrultusunda 2023 yılına kadar ülke genelinde tüm üniversitelerde İç Kalite
Güvencesi sürecinin tamamlanmasını öngörmektedir. Buna paralel olarak
üniversitemizde İç Kalite Güvencesinin tüm üniversite genelinde başlatılması,
örnek uygulamaların diğer akademik birimlerle paylaşılarak yaygınlaştırılması
amacıyla Öz Değerlendirme Raporu hazırlanması hedeflenmektedir.
Öz Değerlendirme
Sürecinin Akademik Birimlere Katkısı Nedir?
Öz değerlendirme,
akademik birimin kendine ayna tutmasına, güçlü ve geliştirilmesi gereken
yönlerinin farkındalığının artmasına, ulusal ve uluslararası rekabet gücünün
artmasının yanı sıra prestij sağlanmasına yol açan sürekli iyileşme ve gelişme
için önemli bir süreçtir.
Öz Değerlendirme
Raporu Hazırlama Komisyonu Kimlerden Oluşacaktır?
Öz Değerlendirme
Komisyonu her akademik birim dekanı / müdürü katılımı ile bir öz değerlendirme
koordinatörü kolaylaştırıcılığında en az üç öğretim üyesi, bir mezun ve en az
bir öğrenciden oluşturulacaktır. Yeterli öğretim üyesinin bulunmadığı
programlarda komisyon öğretim elemanları tarafından da oluşturulabilir.